<i>Quemar las naves</i>: juegos novelescos de Alejandro Cuevas
Abstrakt
While trying to comment on Quemar las naves of Alejandro Cuevas, it is impossible not to notice the intricate net of tropes and means which makes it one of the most noteworthy examples of contemporary Spanish narratives. Written with great attention to details, structured with astonishing precision and based on multiple contrasts, the novel does not desist from surprising its reader. It seems, for example, paradoxical that a postmodernist story about the disintegration of a traditional poet’s life can be so perfectly coherent in its form, diligently organized, and divided into chapters and subchapters arranged alphabetically.
Furthermore, the novel falls outside any unequivocal interpretation due to the author’s incessant trifling with mythological allusions, the wittiness and sharpness of his obliquely slipped insights concerning today’s culture and the status of literature, the introduction of playful ambiguity, and the unspecified space-time textual frame. Apart from that, Quemar las naves constitutes a kind of genealogical guessing game, as it contains elements of various genres and, thus, it cannot be analysed only within the constricting traditional genre classifications. All in all, Quemar las naves may be perceived as a kind of never-ending toying with literary conventions and with the readers’ expectations.
Key words: Alejandro Cuevas, contemporary Spanish novel, 21st century Spanish narrative.
Bibliografia
Bal, Mieke, 1998: Teora de la narrativa. (Una introducción a la narratología). Madrid, Ediciones Cátedra.
Drae, 2003: Diccionario de la lenqua española. Real Academia Española. Madrid, Espasa Calpe.
Gazda, Grzegorz, Tynecka-Makowska, Słowinia, red., 2006: Słownik rodzajów i gatunków literackich. Kraków, Universitas.
Golka, Marian, 2005: „Przyjemność i zblazowanie”. W: Grad, J., Mamzer, H., red.: Kultura przyjemności. Rozważania kulturoznawcze. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Grimal, Pierre, 1987: Słownik mitologii greckiej i rzymskiej. Przeł. Bronarska M. i in. Wrocław, Ossolineum.
Kostkiewiczowa, Teresa, red., 2002: Słownik polskiego Oświecenia. Wrocław, Ossolineum.
Macdonald, Dwight, 2005: “A theory of Mass Culture”. In: Guins, Raiford, Cruz, Omayra Zaragoza, eds.: Popular culture. A reader. London—Thousand Oaks—New Delhi, Sage Publication: 39—47.
Masoliver Ródenas, Juan Antonio, 2004: Voces contemporáneas. Barcelona, Acantilado.
Navajas, Gonzalo, 2002: La narrativa española en la era global: Imagen. Comunicación. Ficción. Barcelona.
Pozuelo Yvancos, José María, 2004: Ventanas de la ficción. Narrativa hispánica. Siglos XX y XXI. Barcelona, Ediciones Península.
Valls, Fernando, 2003: La realidad inventada. Análisis crítico de la novela española actual. Barcelona, Crítica.
Universidad de Silesia
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).