<i>Le tombeau de Charles Baudelaire</i> sculpté par Stéphane Mallarmé



Abstrakt

A detailed analysis of the sonnet Le tombeau de Charles Baudelaire reveals an intertextual game with Baudelaire, his old-time master of poetry, that Mallarmé undertook in order to highlight his own creative autonomy. At first, he exploits Baudelaire’s favourite poetic strategies, such as the wealth of sensual effects, an inner movement of images, hierarchic syntactic patterns, the principle of antithesis in the composition of the text, and the message conveyed allegorically. At the same time, however, Mallarmé introduces his own techniques into his master’s stylistic repertoire, e.g. a scarcity of sensual effects, a contemplative construction of images, parallel and elliptical syntax, the principle of complementary associations, and symbolism. His view of death is also different, although both poets consider it a sacred ritual of passage.

Key words: Baudelaire’s poetry, Mallarmé’s poetry, intertextuality, poetic strategies, motif of death.


Baudelaire, Charles, 1961 : « Les Fleurs du Mal ». In : idem : Œuvres complètes. Dir. Claude Pichois. Paris, Gallimard, « Bibliothèque de la Pléiade » : 1—174.

Béguin, Albert, 1973 : Création et Destinée. T. 1. Paris, Seuil.

Cellier, Léon, 1975 : « Discours inaugural ». In : Colloque Mallarmé. (Glasgow, novembre 1973). Texte établi par Carl P. Barbier. Paris, Nizet.

Cellier, Léon, 1977 : Parcours initiatiques. Grenoble, Neuchatel, À la Bacconière.

Eigeldinger, Marc, 1975 : Le dynamisme de l’image dans la poésie française du Romantisme à nos jours. Genève, Slatkine Reprints.

Eliade, Mircea, 1969 : Le Mythe de l’éternel retour. Paris, Gallimard.

Giroux, Robert, 1978 : Désir de synthèse chez Mallarmé. Sherbrooke, Naaman.

Lacoue-Labarthe, Philippe, Nancy, Jean-Luc, 1978 : L’Absolu littéraire. Théorie de la littérature du Romantisme allemand. Paris, Seuil.

Mallarmé, Stéphane, 1945 : Œuvres complètes. Dir. Henri Mondor et Georges Jeanaubry. Paris, Gallimard, « Bibliothèque de la Pléiade ».

Mallarmé, Stéphane, 1977 : Documents. Vol. 6. Dir. Carl P. Barbier. Paris, Nizet.

Poulet, Georges, 1977 : Entre moi et moi (essais critiques sur la conscience de soi). Paris, José Corti.

Sollers, Philippe, 1968 : L’écriture et l’expérience des limites. Paris, Seuil.

Thibaudet, Albert, 1936 : Histoire de la littérature française de 1789 à nos jours. Paris, Stock.

Todorov, Tzvetan, 1977 : Théories du symbole. Paris, Seuil.

Wojtynek, Krystyna, 1990 : Słowa w drodze. Katowice, Wyd. UŚ.

Wojtynek-Musik, Krystyna, 2000 : Poétiser à la manière symboliste. Katowice, Wyd. UŚ.


Wojtynek-MusikK. (1). <i>Le tombeau de Charles Baudelaire</i&gt; sculpté par Stéphane Mallarmé. Romanica Silesiana, 4(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5742

Krystyna Wojtynek-Musik  krzysztof.jarosz@us.edu.pl
Université de Silésie 



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).