Constructions de la subjectivité dans la littérature érotique féminine
Abstrakt
Constructing Subjectivity in Women’s Erotic Writing
The distinction between eroticism and pornography implies judgments significant for the author’s position in the literary field. Contemporary women writers, aware of the mechanisms that manage this field, enter into a complex game with the public and, above all, against sexual stereotypes. Authors like Catherine Millet, Virginie Despentes, Catherine Breillat and Nelly Arcan opt for sexual liberty and concentrate their writing on the body that becomes the main expression of woman’s subjectivity. Nevertheless, they rest imprisoned by the stereotypes they fight against, and often favour the rhetoric of opposition, well out-of-date in comparison with queer theories.
Key words: pornography, eroticism, women’s writing, stereotypes, sexual liberation.
Bibliografia
Arcan, Nelly, 2001 : Putain. Paris, Seuil.
Authier, Christian, 2002 : Le Nouvel Ordre sexuel. Paris, Bartillat.
Baudrillard, Jean, 2001 : Télémorphose. Paris, Sens & Tonka.
Bessard-Banquy, Olivier, 2010 : Sexe et littérature aujourd’hui. Paris, La Musardine.
Breillat, Catherine, 2001 : Pornocratie. Paris, Denoël.
Bruckner, Pascal, 2009 : Le Paradoxe amoureux. Paris, Grasset.
Cairns, Lucille, 2007 : « Queer Paradox / Paradoxical Queer : Anne Garréta’s Pas un jour (2002) ». Journal of Lesbian Studies, no 10.
Darrieussecq, Marie, 1996 : Truismes. Paris, P.O.L.
Deleu, Xavier, 2002 : Le Consensus pornographique. Paris, Mango.
Despentes, Virginie, 1999 : Mordre au travers. Paris, Librio.
Despentes, Virginie, 2006 : King Kong théorie. Paris, Grasset.
Détrez, Christine, Simon, Anne, 2006 : À leur corps défendant : les femmes à l’épreuve du nouvel ordre moral. Paris, Seuil.
Dworkin, Andrea, 1981 : Pornography : Men Possessing Women. New York, Perigee.
Garréta, Anne, 2002 : Pas un jour. Paris, Grasset.
Huston, Nancy, 2004 : Mosaïque de la pornographie. Paris, Payot.
Joignot, Frédéric, 2007 : Gang bang. Enquête sur la pornographie de la démolition. Paris, Seuil.
Kipnis, Laura, 1996 : Bound and Gagged : Pornography and the Politics of Fantasy in America. Durham, Duke University Press.
Lahanque, Reynald, 2008 : « Le goût de l’obscène en littérature ». In : Obscène, obscénités. Steven Bernas, Jamil Dakhlia (éd.). Paris, L’Harmattan.
Le Brun, Annie, 2000 : Du trop de réalité. Paris, Stock.
Ledoux-Beaugrand, Evelyne, 2006 : « Arcan Nelly ». In : Encyclopedia of Erotic Literature. Gaetan Brulotte, John Phillips (éds.). New York—London, Routledge.
MacKinnon, Catharine, 1993 : Only Words. Cambridge, Harvard University Press.
Marzano, Michela, 2003 : La Pornographie ou l’épuisement du désir. Paris, Buchet/Chastel.
Millet, Catherine, 2001 : La Vie sexuelle de Catherine M. Paris, Seuil.
Pally, Marcia, 1994 : Sex and Sensibility : Reflections on Forbidden Mirrors and the Will to Censor. Hopewell, Ecco Press.
Phillips, John, 1999 : Forbidden fictions : pornography and censorship in twentieth-century French literature. London—Sterling, Pluto Press.
Saint-Martin, Lori, 2006 : « Feminism : anti-porn movement and pro-porn movement ». In : Encyclopedia of Erotic Literature. Gaetan Brulotte, John Phillips (éds.). New York—London, Routledge.
Scarpetta, Guy, 2005 : « Questions à Guy Scarpetta ». Revue d’études culturelles, no 1.
Simon, Anne, 2006 : « Women’s writing : French, twentieth century ». In : Encyclopedia of Erotic Literature. Gaetan Brulotte, John Phillips (éds.). New York—London, Routledge.
Wittig, Monique, 2007 : La Pensée straight. Paris, Éditions Amsterdam.
Université de Gdańsk
Tomasz Swoboda enseigne la littérature, la traduction et l’anthropologie du spectacle à l’Université de Gdańsk et l’Université de Szczecin. Auteur d’une thèse de doctorat consacrée au roman décadent, et d’une thèse d’habilitation sur Bataille, Leiris, Artaud et Blanchot. Traducteur en
polonais de Nerval, Barthes, Bataille, Caillois, Ricœur, Poulet, Richard, Vovelle et Le Corbusier.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).