Trascendencia, inmanencia y ritual: una nueva mirada a las novelas de Joan Perucho
Abstrakt
Catalan writer Joan Perucho, one of the most recognized Hispanic authors of fantasy literature, presents in his works experimental and avant‑garde subjects that are typical of the postmodern era. Nevertheless, his literary texts go far beyond parody and meaningless games. The main objective of this article is to analyse Peruchos’ novels taking into account the dichotomy between transcendence through believing — that is to say, strategies configured to transcend the spiritual void of the last century — and immanence understood, on the one hand, materially (as intertextual frames, forms, and procedures) and, on the other hand, culturally (as rituals related to law, moral, ethics, or gastronomy in the everyday life).
Key words: fantasy literature, Joan Perucho, transcendence, immanence, ritual
Bibliografia
Cabré Rosa, 1998: “El discurs fantàstic de Joan Perucho”. En: Rosa Cabré, ed.: Joan Perucho o la mirada darrere del mirall. Vic: Universitat de Barcelona & Eumo, 39—67.
Cole Philip, 2006: The Myth of Evil. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Genette Gérard, 1982: Palimpsestes: La littérature au second degré. Paris: Seuil.
Guillamon Jordi, 1985: “Introducció”. En: Joan Perucho: Obres Completes 1: Novel·la 1. Barcelona: Ed. 62, 5—29.
Guillamon Jordi, 1989: Joan Perucho i la literatura fantàstica. Barcelona: Ed. 62.
Levinas Emanuel, 2006: Trascendencia e inteligibilidad. Trad. de Jesús María Ayuso. Madrid: Encuentro.
Perucho Joan, 1985: Obres Completes 1: Novel·la 1. Barcelona: Ed. 62.
Perucho Joan, 1986: La guerra de la Cotxinxina. Barcelona: Ed. 62.
Perucho Joan, 1989a: Obres Completes 4: Novel·la 2. Barcelona: Ed. 62.
Perucho Joan, 1989b: Els emperadors d’Abissínia. Barcelona: Ed. 62.
Perucho Joan, 1998: “L’aventura dels llibres”. En: Rosa Cabré, ed.: Joan Perucho o la mirada darrere del mirall. Vic: Universitat de Barcelona & Eumo, 83—87.
Roy Louis, 2006: Experiencias de trascendencia: Fenomenología y crítica. Trad. de Carme castells auleda. Barcelona: Herder. Síntesis curricu
Universidad Adam Mickiewicz de Poznań
Alfons Gregori es doctor en literatura comparada por la Universidad Adam Mickiewicz de Poznań (Polonia), donde trabaja desde 1999. Es coeditor de los volúmenes colectivos El enfoque social y cultural en los estudios lingüísticos y literarios (UAM, 2003), Discurso sobre fronteras — fronteras del discurso: estudios del ámbito ibérico e iberoamericano (Leksem, 2007) y „Literatury mniejsze” Europy romańskiej (UAM, 2012). Ha publicado más de cuarenta artícu‑ los en revistas académicas, actas de congresos y volúmenes de carácter monográfico. Sus líneas de investigación están bastante diversificadas, pero tienen como eje común la inscripción ideológica en el texto; principalmente: la teoría literaria de lo fantástico, los estudios de género, los estudios de música popular contemporánea, o el análisis de traducciones literarias. Actualmente lleva a cabo un proyecto de investigación financiado por el Centro Nacional de la Ciencia polaco
(NCN) bajo el título “El componente ideológico en la literatura fantástica”.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).