“Nel paese del Gattopardo”. Gustaw Herling‑Grudziński e Giuseppe Tomasi di Lampedusa
Abstrakt
The present work is devoted to the problem of reception of the Sicilian literature in the Gustaw Herling‑Grudziński’s œuvre. The article is an analysis of the Herling‑Grudziński’s essay on The Leopard published in 1959 in “Kultura”. Herling in his work analyzes the crucial problem of the sicilianity (sicilianità) and the obsession with death. In the Journal Written at Night and in the essay about Lampedusa Grudziński “rewrites” the vision of Sicily and diagnoses the problem of insularity (insularità).
Key words: Gustaw Herling‑Grudziński, Giuseppe Tomasi di Lampedusa, Sicily, The Leopard, insularity
Bibliografia
Herling‑Grudziński Gustaw, 1992: Diario scitto di notte. Trad. Donatella Tozzetti. Milano: Feltrinelli.
Herling‑Grudziński Gustaw, 1995a: Dziennik pisany nocą 1971—1972. Wstęp K. Pomian. Warszawa: Czytelnik.
Herling‑Grudziński Gustaw, 1995b: Dziennik pisany nocą 1973—1979. Warszawa: Czytelnik.
Herling‑Grudziński Gustaw, 1997a: Dziennik pisany nocą 1989—1992. Warszawa: Czytelnik.
Herling‑Grudziński Gustaw, 1997b: „Rembrandt w miniaturze”. W: ideM: Dziennik pisany nocą 1989—1992. Warszawa: Czytelnik.
Herling‑Grudziński Gustaw, 1997c: “Il Gattopardo”. W: idem: Godzina cieni. Eseje. Warszawa: Czytelnik, 233—242.
Herling‑Grudziński Gustaw, 1998: Dziennik pisany nocą 1993—1996. Warszawa: Czytelnik.
Herling‑Grudziński Gustaw, 2000: Dziennik pisany nocą 1997—1999. Warszawa: Czytelnik.
Jeleński Konstanty A., 1992: Gepard w proch obrócony. Przekł. Jerzy LisowsKi. „Zeszyty Literackie”, nr 4.
Kasprzysiak Stanisław, 2009: Posłowie. W: Giuseppe Tomasi di Lampedusa: Gepard. Przekł. Stanisław Kasprzysiak. Warszawa: Czuły Barbarzyńca Press, 310—311.
Madrignani Carlo A., 2007: Il romanzo della “terrificante insularità”. In: idem: Effetto Sicilia. Genesi del romanzo moderno. Macerata: Quodlibet.
Orlando Francesco, 1996: “Ricordo di Lampedusa” (1962) seguito da “Da distanze diverse” (1996). Torino: Bollati Boringhieri.
Sawicka Elżbieta, Herling‑Grudziński Gustaw, 1997: „W krainie Lamparta”. W: Elżbieta Sawicka: Widok z wieży. Rozmowy z Gustawem Herlingiem‑Grudzińskim. Warszawa: Oficyna Wydawnicza MOST.
Tomasi di Lampedusa Giuseppe, 1993: Lampart. Przekł. Zofia Ernstowa, przypisy Gustaw Herling‑Grudziński. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Tomasi di Lampedusa Giuseppe, 1992: Dwa listy i testament. Przekł. Halina Kralowa. „Zeszyty Literackie”, nr 4.
Tomasi di Lampedusa Giuseppe, 2005: Il Gattopardo. Edizione conforme al manoscritto del 1957. Milano: Feltrinelli.
Instytut Badań Literackich PAN
Magdalena Śniedziewska – dottore di ricerca presso Pracownia Poetyki Historycznej IBL PAN nell’ambito dello stage post‑dottorato del Centro Nazionale della Scienza. L’autrice dei libri: Wierność rzeczywistości. Zbigniew Herbert o postawie wobec świata i problemach jego repre‑
zentacji (Kraków 2013) e Siedemnastowieczne malarstwo holenderskie w literaturze polskiej po 1918 roku (Toruń 2014).
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).