<i>El entenado</i> de Juan José Saer, mito, islas y límites



Abstrakt

A cabin boy arrives with his crew to the territory of the Rio de la Plata. Saer was inspired by the story of Francisco del Puerto, a ship’s boy who travelled with the expedition of Juan Diaz de Solís that allegedly ended up eaten by a cannibalistic tribe of one of the islands of Parana’s delta. The hero is bound to learn from the new territory two times; but it is the search for identity, the narration to preserve memory, the construction of the general history, and the limits of one’s self that this article deals with.


Key words: Island, tribe, language, identity, memory, otherness


Berg Edgaro H., 2002: Poéticas en suspenso: migraciones narrativas en Ricardo Piglia, Andrés Rivera y Juan José Saer. Buenos Aires: Biblos.

Corbatta Jorgelina, 2005: Juan José Saer: arte poética y práctica literaria. Buenos Aires: Corregidor.

Fernandez Nancy, 2000: Narraciones viajeras: César Aira y Juan José Saer. Buenos Aires: Biblos.

Moulin Civil Françoise, Naranjo Orovio Consuelo, Huetz de Lemps Xavier, 2009: De la isla al archipiélago en el Mundo Hispánico. Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas: Université Cergy‑Pontoise: Casa de Velázquez.

Pons María Cristina, 1996: Memorias del olvido: del Paso, García Márques, Saer y la novela histórica de fines del siglo XX. México: Siglo XXI.

Premat Julio, 2002: La dicha de Saturno: escritura y melancolía en la obra de Juan José Saer. Rosario (Argentina): Beatriz Viterbo Editora.

Quiriny Bernard, 2010: Cuentos carnívoros. Barcelona: El Acantilado.

Saer Juan José, 1995: El entenado. Barcelona: Ediciones Destino.

Todorov Tzvetan, 2000: Los Abusos de la memoria. Barcelona: Paidos.

Referencias electrónićas

http://www.bolivare.unam.mx/traducciones/Sobre%20el%20concepto%20de%20historia.pdf Fecha de la última consulta: el 30 enero 2015.

http://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/viewFile/CIYC0505110013A/7290. Fecha de la última consulta: el 12 de noviembre de 2014.

http://www.dominiopublico.es/libros/H/Herodoto/Herodoto%20‑%20Los%20Nueve%20Lbros%20de%20la%20Historia%20‑%20Tomo%20IV.pdf. Fecha de la última consulta: el 22 de enero de 2015.


Blay ChavezM. (1). <i>El entenado</i&gt; de Juan José Saer, mito, islas y límites. Romanica Silesiana, 10(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5964

Maria Elena Blay Chavez  krzysztof.jarosz@us.edu.pl
Universidad de Valencia 
María Elena Blay (Lima, 1982), filóloga hispánica por la Universidad de València con Máster en Estudios Hispánicos. Es escritora y poeta, ha publicado dos poemarios (Tránsito por Biblioteca CyH, Barcelona, y No hablo de epifanías por ojosonambulo editores, Lima‑Perú), un cuento en la antología Cuentos para mayores (Biblioteca CyH, Barcelona) y forma parte de la antología
Poesía española. Una propuesta. De la generación del 68 a la del 2000 (también por la editorial Biblioteca CyH). Finalista en concursos de poesía y subdirectora de una asociación cultural (Mar de Luciérnagas) con sede en Valencia, que se propone dinamizar el ámbito literario organizando eventos y recitales. Actualmente doctoranda con la tesis «Witold Gombrowicz dramaturgo: literatura y teatro, estudios comparados».




Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).