L’Atlantide ou la quête de l’absence. <i>D’un pays sans amour</i> de Gilles Rozier



Abstrakt

The novel D’un pays sans amour (2011) by Gilles Rozier features two narrators who try to recapture the past and to reconstruct with letters the Yiddishland annihilated after World War II. This vanished state, with its cultural capital situated in Warsaw, is called Atlantis in the novel and presented as a paradise in the yiddish literature and language. The choice of this metaphor encourages the reflection on the ambivalence between reality and fiction, as well as on the oppositions between presence and absence or memory and oblivion. What is more, this metaphor refers to the categories of time and space.

The aim of this article is to examine the function of the Atlantis metaphor on which the novel is based and to analyze the mechanisms of narrative as memorial (on the basis of Paul Ricœur’s concept) which allow the narrator to rebuild the annihilated world of the mythical island and to bring the non‑existent back into existence.

Key words: Atlantis, mythical island, the yiddish literature and language, presence / absence, memory / oblivion, time and space


Buchholtz Mirosława, Koneczniak Grzegorz, 2009 : „Postkolonie jako miejsca spotkań, czyli wokół postkolonialnej terminologii”. In : Mirosława Buchholtz, red.: Studia postkolonialne w literaturoznawstwie i kulturoznawstwie anglojęzycznym. Toruń: Adam Marszałek.

Foenkinos David, 2014 : Charlotte. Paris : Gallimard.

Le Nouveau Petit Robert. 2000. Paris : éd. Dictionnaires Le Robert.

Modiano Patrick, 1999: Dora Bruder. Paris : Gallimard.

Rawicz Melech, 2014 : „Isroel Emiot — profil intymny”. Przeł. Bella Szwarcman‑Czarnota. Midrasz. Pismo żydowskie, nr 6.

Ricœur Paul, 2000 : La mémoire, l’histoire, l’oubli. Paris : Éditions du Seuil.

Rozier Gilles, 2011 : D’un pays sans amour. Paris : Bernard Grasset.

Rozier Gilles, 2013 : Z kraju bez miłości. Przeł. Krystyna Arustowicz. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Sadkowski Piotr, 2013a : « Les romans de Gilles Rozier ou les langues et la post‑mémoire juives sorties de l’impasse du silence ». In : Jerzy Lis, red. : Studia Romanica Posnaniensia XL/4 : Le roman de l’extrême contemporain en langue française. Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 41—50.

Sadkowski Piotr, 2013b : « La transposition profane de l’Exode dans Moïse fiction de Gilles Rozier ». Quêtes littéraires, no 3 : Entre le sacré et le profane. [Edyta Kociubińska, Judyta Niedokos (éd). Lublin], 174—183.

Śpiewak Paweł, 2015 : „Nowy Rok”. Tygodnik Powszechny, nr 7, 16.

Tischner Łukasz, 2015 : „Widok z ziarnkiem gorczycy”. Wywiad z Charles’em Taylorem. Tygodnik Powszechny, nr 14, 32—34.

Sites

http://yiddishweb.com/animateurs/gilles‑rozier/. Date de consultation : le 30 janvier 2015.

Rencontre animée par Anne Schuchman : http://www.akadem.org/sommaire/themes/culture/culture‑yiddish/la‑litterature/d‑un‑pays‑sans‑amour‑13‑10‑2011‑28371_446.php. Date de consultation : le 30 janvier 2015.


ŻurawskaA. (1). L’Atlantide ou la quête de l’absence. <i>D’un pays sans amour</i&gt; de Gilles Rozier. Romanica Silesiana, 10(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5972

Anna Żurawska  zurawska@umk.pl
Université Nicolas Copernic de Toruń 
Anna Żurawska a soutenu en 2013 sa thèse de doctorat sur la correspondance des arts dans l’œuvre littéraire et picturale de Sergio Kokis. Elle est boursière du programme Comprendre le Canada. Ses articles ont paru dans des revues universitaires et ouvrages collectifs (entre autres TransCanadiana, Romanica Silesiana).



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).