Roman, fais-moi frissonner de peur et de… plaisir ! Le vampire dans le roman contemporain pour adolescents



Abstrakt

The vampire, represented in various media forms, has always scared or fascinated people. Dracula’s current descendants have become a “consumer good” ; the vampire figure is now displayed for commercial purposes, which are profitable both for publishing houses and television productions. In contemporary children’s literature which blends sentimental and paranormal events, vampires once so scary, shiver in fear in front of some of their counterparts. Fear is no longer the sole privilege of the bloodsuckers’ victims ; novels for young adults are populated with living dead who are no longer the sole embodiment of loathsome otherness. Capable of both loving and suffering, they feel fear like mere mortals. Vampires, once awfully stressful and intimidating characters, now shiver in fear in front of some of their counterparts. This is quite an unprecedented turn of events !


Key words : vampires, fear, novels for teenagers


Bachelard Gaston, 1976 : L’Eau et les rêves. Paris: José Corti.

Darwin Charles, 1872 : The Expression of the Emotions in Man and Animals. London : John Murray.

Dungs Vanessa, 2010 : Abtrünnig. Berlin : AAVAA.

Freud Sigmund, 1985 : L’inquiétante étrangeté et autres essais. Paris : Folio.

Freud Sigmund, 2001 : Essais de psychanalyse. Paris: Payot.

Meyer Stephenie, 2005 : Twilight. London: Little, Brown and Co.

Schröder Patricia, 2010 : Neumond Kuss. Frankfurt/Main: Fischer.

Semujanga Josias, 1998 : « De l’ambivalence axiologique à la métamorphose des genres ». Présence francophone, no 52 [Sherbrooke, Centre d’étude des Littératures d’Expression Française].

Van Schwarzenberg Andrea, 2009 : Lilith Fortune. Passau : Schenk.

Virole Benoît, 2010 : « Réalité virtuelle ». La lettre de l’enfance et de l’adolescence, no 82 [Toulouse : Éditions Erès].


AtzenhofferR. (1). Roman, fais-moi frissonner de peur et de… plaisir ! Le vampire dans le roman contemporain pour adolescents. Romanica Silesiana, 11(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5994

Régine Atzenhoffer  krzysztof.jarosz@us.edu.pl
Docteur en Études Germaniques (Paris IV, Sorbonne, 2003), maître de conférences (Hors-Classe) à l’Université de Strasbourg, Régine Atzenhoffer est affiliée à l’ERCIF-CLARE (EA 4198). En poste à l’Université de Strasbourg depuis septembre 1996, sa recherche est consacrée à des écrits ayant connu un succès éditorial. Ses travaux visent à démontrer les raisons du goût d’un certain public pour des œuvres « mineures », « kitsch » ou attribuées à la « sous littérature ». La question qui se pose est celle de l’accrochage entre les représentations des romans de grande diffusion et l’attente des « liseurs », consommateurs avant tout guidés par leur goût personnel et non par un jugement littéraire. Ses travaux de recherche relèvent d’une méthode plurielle d’analyse, de critique littéraire, sociologique, sociopoétique, psychanalytique et structurale, souple et sans dogmatisme, fondée sur la situation des textes considérés dans leur contexte et soumis à une lecture protéiforme.




Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).