Une peur perdue : la nuit sombre



Abstrakt

The contemporary novel seeks to revive cosmic obscurity and the fear it arises. Its, therefore, opposes electricity that has put an end to such obscurity, and also stands against romantic night as produced by poets. Such writers, like Jean Giono and Henri Bosco, have been able to redeem to the night its majesty and weight. They have, indeed, a vision which construes night as a counter-force to the current estrangement of modern times. The night usually overflows the day and effaces its light during unclear weather or when a tempest produces somber greenness. The character adopts Dionysian attitude, simultaneously drowning into chaos. Writing enables one to hear the night’s whisper. It transits smoothly from clarity to obscurity, from soft events to terrible ones.


Key words: Bosco, Giono, night, fear, darkness, writing


Bosco Henri, 1950 : Un rameau de la nuit. Paris : Flammarion.

Bosco Henri, 1972 : Le Mas Théotime. Paris : Gallimard.

Bosco Henri, 1980 : Des nuages, des voix, des songes… Aix-en-Provence : Édisud.

Bosco Henri, 1981 : « Puissance de la terre dans Maurice de Guérin ». Cahiers Henri Bosco, no 21, 9–14.

Giono Jean, 1935 : Que ma joie demeure. Paris : Grasset.

Giono Jean, 1971 : Naissance de l’Odyssée. In : idem : Œuvres romanesques complètes I. Paris : Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade.

Giono Jean, 1977 : Le Chant du monde. In : idem : Œuvres romanesques complètes II. Paris : Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade.

Jankélévitch Vladimir, 1949 : « Le Nocturne ». Cahiers du Sud : Le Romantisme allemand [Albert BéGuin (éd.). Marseille, Rivages], 88–97.

Lévy Robert, 2005 : « Penser la nuit ». In : Catherine Espinasse, Luc Gwiazdzinski, Edith Heurgon, éd. : La nuit en question(s). Travaux du colloque de Cerisy, Juillet 2004. Paris : Éditions de L’aube, 23–30.


KahiaB. (1). Une peur perdue : la nuit sombre. Romanica Silesiana, 11(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/6009

Béchir Kahia  be_kahia@yahoo.fr
Université d’Aix-Marseille (CIELAM) 
Béchir Kahia, docteur ès lettres et maître assistant à l’Université de Gafsa (Tunisie), membre du laboratoire CIELAM de l’Université d’Aix-Marseille et de l’unité de recherche URLDC de l’Université de Sfax, auteur d’une thèse consacrée à L’ironie dans l’œuvre d’après‑Guerre de Jean GionoIl a publié plusieurs articles sur le roman du XXsiècle. Ses recherches portent sur la littérature du sud.




Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).