<i>Doctor doctor, please, oh, the mess I’m in</i> : la figure paternelle et le père figurant en tant que signe identificateur du fils nazi dans <i>Les Bienveillantes</i> de Jonathan Littell
Abstrakt
The article proposes a critical reading of the father figure in Jonathan Littell’s The Kindly Ones. While taking into account various interpretative contributions to the analysis of thetheme, formerly neglected and subjected to Julia Kristeva’s theory of abject mother, this article explores an alternative, esthetic, culturally oriented approach to the phenomenon. By grouping together father and a man who, in the absence of the former, takes power over the son, the story’s protagonist, the figure of the father can be understood as a key-symbol of a Nazi perpetrator’s identity. However, the article aims to show that this image can stem from the specific cultural context of contemporary representations of Nazism and influence today’s perception of the perpetrators.
Bibliografia
Barthes, Roland, 1970 : Mythologies. Paris : Seuil.
Benjamin, Walter, 1991 : « Théories du fascisme allemand (à propos du collectif Guerre et Guerriers édité par Ernst Jünger) ». Lignes, n° 1 (13), 57–81, http://www.cairn.info/revue‑lignes0‑1991‑1‑page‑57.htm. Date de consultation : le 3 septembre 2016.
Binet, Laurent, 2009 : HHhH. Paris : Grasset.
Foucault, Michel, 1976 : Histoire de la sexualité. T. 1 : La Volonté de savoir. Paris : Gallimard.
Foucault, Michel, 2001 : « Sade, sergent du sexe ». In : Idem : Dits et écrits (1954–1988). T. 2 : 1976–1988. Paris : Gallimard, 818–820.
Greene, Naomi, 1981 : « Fascism in Recent Italian Films ». Film Criticism, n° 1(6), 31–42, http://search.ebscohost.com.academic‑search‑complete.han.bg.us.edu.pl/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=53488725&site=ehost‑live. Date de consultation : le 5 avril 2016.
Hutcheon, Linda, 1989 : « Historiographic Metafiction. Parody and the Intertextuality of History». In : Patrick O’Donnell, Robert Con Davis (eds.) : Intertextuality and Contemporary American Fiction. Baltimore, 3–32.
Kopalińsk i, Władysław, 1990 : « Motyl ». In : Idem : Słownik symboli. Warszawa : Wiedza Powszechna, 449–451.
Kristeva, Julia, 1980 : Pouvoirs de l’horreur : essai sur l’abjection. Paris : Seuil.
Kuon, Peter, 2012 : « From ‘Kitsch’ to ‘Splatter’ : The Aesthetics of Violence in The Kindly Ones ». In : Aurélie Barjonet, Liran Razinsky (eds.) : Writing the Holocaust Today : Critical Perspectives on Jonathan Littell’s “The Kindly Ones”. Amsterdam, New York, 33–45.
Laurent, Thierry, 2010 : « La réception française des Bienveillantes dans les milieux intellectuels français en 2006 ». In : Murielle Lucie Clément (éd.) : “Les Bienveillantes” de Jonathan Littell. Cambridge, 11–17.
Littell, Jonathan, 2013 : Les Bienveillantes. Paris : Gallimard.
Littell, Jonathan, Millet, Richard, 2007 : « Conversation à Beyrouth ». Le Débat, n° 144, 4–24.
Mercier‑Leca, Florence, 2007 : « Les Bienveillantes et la tragédie grecque : une suite macabre à L’Orestie d’Eschyle ». Le Débat, n° 144, 45–55.
Pursell, Tim, 2008 : « Queer Eyes and Wagnerian Guys : Homoeroticism in the Art of the Third Reich ». Journal of the History of Sexuality, n° 1(17), 110–137, http://search.ebscohost.com.academic‑search‑complete.han.bg.us.edu.pl/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=31385840&site=ehost‑live. Date de consultation : le 5 avril 2016.
Rawski, Jakub, 2015 : « Seksowny faszyzm jako egzemplifikacja relacji płci i władzy ». Teksty Drugie, n° 2, 234–255.
Rousseau, Jean‑Jacques, 2004 : Les Confessions http://www.ebooksgratuits.com/pdf/rousseau_les_confessions.pdf. Date de consultation : le 20 mars 2016.
Sontag, Susan, 1981 : « Fascinating Fascism ». In : Eadem : Under the Sign of Saturn. New York : Vintage Books / Random House, 71–105.
Université de Silésie
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).