Memoria e storia nelle narrazioni postcoloniali di Regina di fiori e di perle di Gabriella Ghermandi e Memorie di una principessa etiope di Martha Nasibù


Abstrakt

The aim of thise paper is to show how the setting out of the narrative voice determines the historical discourse. The analysis of the narrative voice leads to some considerations about memory and to the examination of recollection in these two novels. That, in turn, allows an exploration of the way in which the historical discourse is constructed. In those cases where the voice in the historical discourse is given to subaltern subjects, they contribute to a more plural history.


Carr, David, 1986: Time, Narrative and History. Bloomington, University Indiana Press.

Del Boca, Angelo, 2012: “Prefazione”. In: Martha Nasibù: Memorie di una principessa etiope. Vicenza, Biblioteca Editori Associati di Tascabili, pp. 5–18.

De Vivo, Barbara, 2013: “Alla ricerca della memoria perduta. Contro-memorie della colonizzazione italiana in Etiopia nel romanzo Regina di fiori e di perle di Gabriella Ghermandi”. In: Franca Sinopoli, ed.: Postcoloniale italiano. Tra letteratura e storia. Novalogos, Aprilia, pp. 120–146.

Domańska, Ewa, 2006: Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce. Poznań, Wydawnictwo Poznańskie.

Foucault, Michel, 2012 : « Il faut défendre la société ». Cours au Collège de France (1975–1976),<https://monoskop.org/images/9/99/Foucault_Michel_Il_faut_defendre_la_societe.pdf>. [Data dell’ultima consultazione: 03.07.2019].

Ghermandi, Gabriella, 2011: Regina di fiori e di perle. Roma, Donzelli Editore.

Hirsch, Marianne, 2010: „Żałoba i postpamięć”. In: Ewa Domańska, red.: Teorie wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Poznań, Wydawnictwo Poznańskie, pp. 247–280.

Le Jeune, Philippe, 2001: Wariacje na temat pewnego paktu. O Autobiografii. Kraków, Universitas.

Loba, Mirosław, 2004: „Pamięć i narracja”. Scripta Neophilologica Posnaniensia, nr 6, pp. 293–298.

Lombardi-Diopp, Cristina, 2011: “Postfazione”. In: Gabriella Ghermandi: Regina di fiori e di perle. Roma, Donzelli Editore, pp. 305–313.

Nasibù, Martha, 2012: Memorie di una principessa etiope. Vicenza, Biblioteca Editori Associati di Tascabili.

Proto Pisani, Anna, 2016 : « Une écriture à la lisière des genres: Regina di fiori e di perle de Gabriella Ghermandi ». In: Olivier Favier, Anna Proto Pisani, Paola Ranzini, éd.: Les littératures de la Corne de l’Afrique. Paris, Karthala, Regards croisés, pp. 207–237.

Ricoeur, Paul, 2006: Pamięć, historia, zapomnienie. Kraków, Universitas.

Rosner, Katarzyna, 2006: Narracja, tożsamość, czas. Kraków, Universitas.

Rubinkowska-Anioł, Hanna, Wołk-Sore, Ewa, 2014: „Etiopski intelektualista i jego dzieło – pomiędzy oraturą a literaturą”. In: Iwona Kraska-Szlenk, Beata Wójtowicz, eds.: Current research in African studies: papers in honour of Mwalimu Dr. Eugeniusz Rzewuski. Warszawa, Dom Wydawniczy Elipsa, pp. 331–346.

Thompson, Paul, 2010: „Głos przeszłości. Historia mówiona”. In: Ewa Domańska, red.: Teorie wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Poznań, Wydawnictwo Poznańskie, pp. 281–294.


Opublikowane : 2020-06-29


KornackaB. (2020). Memoria e storia nelle narrazioni postcoloniali di Regina di fiori e di perle di Gabriella Ghermandi e Memorie di una principessa etiope di Martha Nasibù. Romanica Silesiana, 17(1), 30-42. https://doi.org/10.31261/RS.2020.17.03

Barbara Kornacka 
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu  Polska
https://orcid.org/0000-0001-7143-404X




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).