Lo smarrimento come inizio in alcuni testi di Giuseppe Culicchia


Abstrakt

The aim of the present article is to analyze the relationship between the city and the protagonists of Giuseppe Culicchia’s texts. The methodological perspective is that of cultural anthropology, in particular the concept of mente locale, discussed by Franco La Cecla. Mente locale, as a relationship between space and human mind, is vital in the act of getting lost in space (perdersi), which leads to getting to know it (orientarsi) and finally initiating the profound relationship based on emotivity. Culicchia’s texts are set in Turin, and the study points out the different ways of perception of the city. The analyzed texts represents the gradual acquisition of knowledge about the city that corresponds to the theoretical thesis that is how the anthropology of space and place illustrates the conceptual and material dimensions of space which is central to the production of social life, bringing classics of cultural anthropology together with new theoretical approaches.


Augé, Marc, 2005: Non luoghi. Introduzione a una antropologia della surmodernità. Milano, Elèuthera.

Augé, Marc, 2015: Per una antropologia della mobilità. Milano, Jack Book.

Bazzini, Davide; Puttilli, Matteo, 2008: Il senso delle periferie. Un approccio relazionale alla rigenerazione urbana. Milano, Elèuthera.

Bauman, Zygmunt, 1999: La società dell’incertezza. Bologna, Mulino.

Bauman, Zygmunt, 2006: Intervista sull’identità. Roma–Bari, Laterza.

Culicchia, Giuseppe, 2005: Torino è casa mia. Roma, Laterza.

Culicchia, Giuseppe, 2006: Ecce Toro. Roma–Bari, Laterza.

Culicchia, Giuseppe, 2007: Ritorno a Torino dei signori Tornio. Torino, Einaudi.

Culicchia, Giuseppe, 2009: Brucia la città. Milano, Mondadori.

Culicchia, Giuseppe, 2010: Sicilia, o cara. Milano, Feltrinelli.

Culicchia, Giuseppe, 2011: Tutti giù per terra. Milano, Garzanti.

Culicchia, Giuseppe, 2013: BA-DA-BUM! (Ma la Mole no). Milano, Feltrinelli.

La Cecla, Franco, 1993: Mente locale. Milano, Elèuthera.

La Cecla, Franco, 2007: Perdersi. L’uomo senza ambiente. Bari, Laterza.

Pocci, Luca, 2008: “La trilogia sulla città di Giuseppe Culicchia”. Forum Italicum. A Journal of Italian Studies, n° 2, vol. 42, pp. 313–334.

Puto, Małgorzata, 2006: La mimesi nelle novelle di Federigo Tozzi. Katowice, PARA.

Puto, Małgorzata, 2012: “In vis polemica con il mondo: Brucia la città di Giuseppe Culicchia come espressione di dialogo e scontro interculturale”. Romanica Silesiana, n° 7, pp. 112–122.

Puto, Małgorzata, 2015: „Sicilia, un’isola dentro un continente umano”. Romanica Silesiana, n° 10, pp. 161–174.

Remotti, Francesco, 2011: Cultura. Roma–Bari, Laterza.

Rorato, Laura, 2001: “La realtà metropolitana del Duemila: Ambarabà di G. Culicchia e City di A. Baricco. Due opere a confronto”. Narrativa, n° 20–21, pp. 243–261.

Spadaro, Antonio, 1996: “Sulle tracce del cielo: Guido Conti e Gabriele Romagnoli”. La civiltà cattolica, nº 3511, pp. 15–26.

Spinelli, Manuela, 2014: “Frammenti di identità e di umanità”. Narrativa. La letteratura italiana al tempo della globalizzazione, nº 35, pp. 160–171.

Virillo, Paolo, 2000: La bomba informatica. Milano, Cortina.

Wilkoń, Aleksander, 2007: Genius loci w kulturze europejskiej: Kampania i Neapol. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.


Opublikowane : 2020-06-29


PutoM. (2020). Lo smarrimento come inizio in alcuni testi di Giuseppe Culicchia. Romanica Silesiana, 17(1), 81-93. https://doi.org/10.31261/RS.2020.17.07

Małgorzata Puto 
Uniwersytet Śląski  Polska
https://orcid.org/0000-0001-6745-1269




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).