Polityka medialna jako teoria i praktyka regulacyjna



Abstrakt

Abstract: Media Policy as a theory and practice of regulation

The article focus on theoretical and practical aspects of contemporary media policy, finding the phenomena as an activity of creation and implementation of general principles and rules regarding the operation of media organizations and mediated public communication. In fact media policy is based on two different levels of regulation: government and governance. The author discusses the activities of key actors of media policy and regulation. He claims that within the internal affairs an important role in Media Policy play the regulatory authorities. Among the key actors of European Media Policy are such institutions as the Council of Europe, OSCE and European Union, while on a global scale operate especially ITU, WTO, ONZ and UNESCO.

Key words: media policy, regulation, government, governance, actors of the media policy


Chruściak R.: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w systemie politycznym i konstytucyjnym. Warszawa 2007.

Dörr D.: Die europäische Medienordnung. In: Internationales Handbuch Medien (Hans-Bredow-Institut), 28 Auflage. Hamburg 2009.

Freedman D.: The Politics of Media Policy. Cambridge/Malden 2008.

Heinrich J.: Medienökonomie. Wiesbaden 2001.

Holtz-Bacha Ch.: Medienpolitik für Europa. Wiesbaden 2006.

Iosifidis P.: Global Media and Communication Policy. New York 2011.

Jakubowicz K.: Media a demokracja w XXI wieku. Poszukiwanie nowych modeli. Warszawa 2013.

Jakubowicz K.: Polityka i strategia medialna: wprowadzenie do problematyki. W: Media masowe w praktyce społecznej. Red. D. Waniek, J. Adamowski. Warszawa 2007.

Jakubowicz K.: Polityka medialna a media elektroniczne. Warszawa 2008.

Jarren O., Donges P.: Ordnung durch Medienpolitik. Konstanz 2007.

Jarren O., Donges P.: Politische Kommunication in der Mediengeschellschaft. Wiesbaden 2011.

Jarren O.: Medienpolitische Kommunikation. In: Politische Kommniktion in der demokratischen Gesellschaft. Hrsg. O. Jarren, U. Sarcinelli, U. Saxer. Wiesbaden 1998.

Just N., Puppis M.: Trends in Communication Policy Research: New Theories, Methods and Subject. Bristol-Chicago 2012.

Kleinsteuber H.: Media Governance in Europe. Regulierung-Partizipation-Mitbestimmung. Wiesbaden 2011.

Latrop D., Ruma L.: Open Government. Collaboration, Transparency, and Participation in Practice. Sebastopol 2010.

McQuail D.: McQuail’s Mass Communication Theory. 4th Edition. London–Thousand Oaks–New Delhi 2000.

Michalczyk S.: Lokalne radio obywatelskie w Niemczech. „Studia Kieleckie” 2003, nr 3.

Michalczyk S.: Społeczeństwo medialne. Studia z teorii komunikowania masowego. Katowice 2008.

Mierzejewska B.: Polityka medialna. W: Media, komunikacja, biznes elektroniczny. Red. B. Jung. Warszawa 2001.

Mik C.: Media masowe w europejskim prawie wspólnotowym. Toruń 1999.

Puppis M.: Einführung in die Medienpolitik. Konstanz 2010.

Sarcinelli U.: Politische Kommunikation in Deutschland. Medien und Politikvermittlung im demokratischen System. Wiesbaden 2011.

Skrzypczak J.: Polityka medialna w okresie konwersji cyfrowej radiofonii i telewizji. Poznań 2011.

Stasiuk-Jazukiewicz E.: Polityka medialna Unii Europejskiej. Warszawa 2005.

Tambini D., Leonardi D., Marsden Ch.: Codifying Cyberspace. Communications Self­Regulation in the Age of Internet Convergence. London—New York 2008.

Tonnemacher J.: Kommunikationspolitik in Deutschland. Eine Einführung. Konstanz 2003.

Trappel J.: Die gesellschaftlichen Folgen der Medienkonzentration. Opladen 2002.

Pobierz


MichalczykS. (1). Polityka medialna jako teoria i praktyka regulacyjna. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 16. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/5434

Stanisław Michalczyk  michalczykst@op.pl
Uniwersytet Śląski w Katowicach 
profesor, doktor habilitowany nauk humanistycznych, kierownik Zakładu Komunikacji Społecznej w Instytucie Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zainteresowania badawcze: teoria komunikowania masowego, komunikowanie polityczne, komunikowanie lokalne. Autor 6 monografii, m.in. Społeczeństwo medialne. Studia z teorii komunikowania masowego. Katowice 2008; Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu. Toruń 2010; Jednostka i społeczeństwo w świecie mediów. Klasyczne i współczesne idee w teoriach średniego zasięgu. Katowice 2015. Promotor sześciu doktorantów.



Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).