Strategic dilemmas of pre election marketing in the age of the mediatisation of politics: The case of the Warsaw referendum of 2013



Abstrakt

Abstract: The referendum on the dismissal of the President of Warsaw Hanna Gronkiewicz-Waltz before the end of her term was a part of a series of political events that could affect the power arrangement on the Polish political scene, especially on the market position of the Civic Platform (Platforma Obywatelska) and the Law and Justice (Prawo i Sprawiedliwość) parties. By analysing the actions taken by the main political actors in the pre‑referendum period, two basic issues should be resolved: if political‑market entities actually carry out their long‑term political strategies and whether the adopted strategy translates into a specific and clear market­ing concept of pre‑election activities in the prevalent Polish political realm. Regardless, how­ever, of the adopted strategic option, competing political entities should take into account the obvious fact that the mass media are responsible for delimiting the area of political discourse and for defining matters which are a subject thereof.

Key words: The Warsaw referendum, mediatisation of politics, political marketing

CBOS announcement BS/171/2013.

Drucker P.F.: Skuteczne zarządzanie. Warszawa 1976.

http://wyborcza.pl/1.75478.14781556.Ile_kosztowało_referendum (accessed 10.7.2014).

Kolczyński M.: Strategie komunikowania politycznego. Katowice 2007.

www.elblag.pkw.gov.pl.

Pobierz


KolczyńskiM. (1). Strategic dilemmas of pre election marketing in the age of the mediatisation of politics: The case of the Warsaw referendum of 2013. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 13. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/5470

Mariusz Kolczyński  mariusz.kolczynski@us.edu.pl
Uniwersytet Śląski w Katowicach 
doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce, dyrektor Instytutu Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zainteresowania badawcze: komunikowanie polityczne, strategie komunikacyjne, marketing polityczny. Wybrane publikacje: M. Kolczyński (ed.): The picture of the European Parliament elections (2009) in the Polish media. Analysis of the media kontent. (Katowice 2010); M. Kolczyński, W. Wojtasik (red.): Wybory samorządowe 2010. (Sosnowiec 2011); M. Kolczyński (red.): Wybory samorządowe 2010 w województwie śląskim. Wybrane aspekty rywalizacji wyborczej. (Bytom 2012); M. Kolczyński (red.): Współczesne kampanie wyborcze w Polsce. Koncepcje, dylematy i praktyka komunikowania politycznego. (Katowice 2013).



Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).