Mężczyzna w wirtualnym świecie. Polskie portale internetowe dla mężczyzn



Abstrakt

Abstrakt: Mężczyzna w wirtualnym świecie. Polskie portale internetowe dla mężczyzn

W niniejszym artykule przedmiotem zainteresowań uczyniono użytkownika sieci internetowej – w tym wypadku użytkownika  płci męskiej. Podjęto rozważania mające odpowiedzieć na pytanie: Jak wygląda tzw. męska przestrzeń w Internecie? Jakie serwisy internetowe tworzone są z myślą o mężczyznach oraz jakie treści proponują swoim potencjalnym odbiorcom twórcy wybranych portali? Ustalenia teoretyczne dotyczyły studiów męskich oraz tożsamości w cyberprzestrzeni. Z kolei dane empiryczne to wyniki badań, obrazujące to, czego poszukują w sieci mężczyźni oraz autorska klasyfikacja i charakterystyka portali internetowych kierowanych do użytkowników płci męskiej. 

Słowa kluczowe: studia męskie, tożsamość, Internet, portale dla mężczyzn

 

Abstract: Man in the virtual world. Polish web portals for men

In this article, the main subject of interest is the Internet user of the male sex. The dissertations which were passed should answer the question: What does the so-called male space look like on the Internet? What online services are dedicated to men, as well as what contents the authors of certain portals offer to their potential users? The theoretical establishments concerned the male studies and the issue of the identity in the cyberspace. While the empirical represent the results of studies on the area of interests of the male users. Moreover the article includes the author's classification and characteristics of web portals directed to the male sex users.

Key words: men’s studies, identity, Internet, men's portals


mln e-turystów w polskiej sieci, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/id-10-mln-e-turystow-w-polskiej-sieci.html (dostęp: 4.12.2016).

+ serfuje w sieci, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/id-60-surfuje-w-sieci.html (dostęp: 4.12.2016).

ARCIMOWICZ K.: Obraz mężczyzny w polskich mediach. Prawda. Fałsz. Stereotyp. Gdańsk 2003.

Badanie: gracze komputerowi to głównie mężczyźni poniżej 30. roku życia, http://wyborcza.pl/1,91446,17136779,Badanie__gracze_komputerowi_to_glownie_mezczyzni_ponizej.html?disableRedirects=true (dostęp: 23.11.2016).

BADINTER É.: XY Tożsamość mężczyzny. Przeł. G. PRZEWŁOCKI. Warszawa 1993.

BERNSTEIN A.: Representation, Identity and the Media. In: The Media book. Eds. CH. NEWBOLD, O. BOY-BARRETT, H. VAN DEN BLICK. London 2002.

Co trzeci internauta na stronach erotycznych, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/co-trzeci-internauta-na-stronach-erotycznych.html (dostęp: 4.12.2016).

Czy strony religijne cieszą się w Polsce popularnością?, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/czy-strony-religijne-ciesza-sie-w-polsce-popularnoscia-690.html (dostęp: 22.11.2016).

Diagnoza Społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków. Red. J. CZAPIŃSKI, T. PANEK. Warszawa 2015.

Encyklopedia gender. Płeć w kulturze. Red. M. RODAŚ-GRODZKA, et al. Warszawa 2014.

FALLOWS D.: How Women and Men Use the Internet. Washington, DC, 2005.

Gdzie internauci szukają newsów?, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/gdzie-internauci-szukaja-newsow.html (dostęp: 4.12.2016).

GILLIS S.: Cyberspace, Feminism and Technology: Of Cyborgs and Woman. In: Introducing. Gender and Women’s Studies. Eds. D. RICHARDSON, V. ROBINSON. New York 2008.

GROMKOWSKA A.: Tożsamość w cyber-przestrzeni – (re)konstrukcje i (re)prezentacje. „Kultura Współczesna. Teoria. Interpretacje. Krytyka” 1999, nr 3.

HAWTHORNE S., KLEIN R.: CyberFeminism. Connectivity, Critique and Creativity. Geelong North 1999.

Internauci 2015, Komunikat z badań CBOS nr 90/2015.

Kim są internauci w wybranych krajach?, https://www.gemius.pl/agencje-aktualnosci/gemius-kim-sa-internauci-w-wybranych-krajach-w-europie.html (dostęp: 4.12.2016).

Kobiece spojrzenie na Internet, http://www.gemius.sk/pl/archiwum_prasowe/2014-03-06/01 (dostęp: 6.09.2016).

Komunikacja z kobietą w sieci, http://www.marketingkobiet.pl/komunikacja-z-kobieta-w-sieci/ (dostęp: 28.11.2016).

KRIJNEN T., VAN BAUWEL S.: Gender and Media. Representing, Producing, Consuming. London–New York 2015.

LIPIŃSKA J.: Tożsamość sieciowa. W: Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym. Red. M. WAWRZAK-CHODACZEK. Toruń 2008.

LÜNENBORG M., MAIE T.: Gender Media Studies. Eine Einführung. Konstanz–München 2013.

M. FILIPOWICZ: (hasło) Men’s Studies/masculinity studies. W: Encyklopedia gender. Płeć w kulturze. Red. M. RODAŚ-GRODZKA et al. Warszawa 2014.

Media społecznościowe jako kanał komunikacji – charakterystyka użytkowników, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/media-spolecznosciowe-jako-kanaly-komunikacji-charakterystyka-uzytkownikow.html (dostęp: 4.12.2016).

Mężczyźni na aukcjach, kobiety w e-sklepach, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/mezczyzni-na-aukcjach-kobiety-w-e-sklepach.html (dostęp: 4.12.2016).

Nowy raport o polskim e-commerce już dostępny, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/nowy-raport-o-polskim-e-commerce-juz-dostepny.html (dostęp: 29.11.2016).

OSIKA G.: Tożsamość osobowa w epoce cyfrowych technologii komunikacyjnych. Kraków 2016.

Polacy i erotyka. Kim są użytkownicy serwisu Pornhub?, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/polacy-i-erotyka-kim-sa-uzytkownicy-serwisu-pornhub.html (dostęp: 4.12.2016).

Polacy na zakupach – co kupujemy online?, https://www.gemius.pl/e-commerce-aktualnosci/polacy-na-zakupach-w-sieci-co-kupujemy-online-3105.html (dostęp: 4.12.2016).

Polacy w społecznościach internetowych, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/polacy-w-spolecznosciach-internetowych.html (dostęp: 30.11.2016).

Polski Internet w październiku 2016, http://www.pbi.org.pl/pl/aktualnosci/289/polski-internet-w-pazdzierniku-2016 (dostęp: 30.11.2016).

POSTMAN N.: Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w show-biznesu. Warszawa 2002.

Randki w sieci. Na jakie strony zajrzeć w Walentynki?, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/randki-w-sieci-na-jakie-strony-zajrzec-w-walentynki.html (dostęp: 4.12.2016).

Ranking internetowych wydawców sportowych, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/ranking-internetowych-wydawcow-sportowych.html (dostęp: 4.12.2016).

RICHARDSON N., WEARING S.: Gender in the Media. New York 2014.

ROBINSON V.: Men, Masculinities and Feminism. In: Introducing Gender and Women’s Studies. Eds. D. RICHARDSON, V. ROBINSON. New York 2008.

SARTORI G.: Homo videns. Telewizja i postmyślenie. Warszawa 2007.

Serwisy parentingowe w Polsce: zawartość serwisów, popularność wśród internautów, profil użytkowników. Polskie badania Internetu, luty 2011, http://pbi.org.pl/raporty/Serwisy_parentingowe.pdf (dostęp: 4.12.2016).

Sezon ślubny online, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/sezon-slubny-online.html (dostęp: 21.11.2016).

Sieć pełna przepisów kulinarnych, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/siec-pelna-przepisow-kulinarnych.html (dostęp: 21.11.2016).

SIUDA P.: Sieciowe gender-switching a społeczeństwo internetowe. „Media – Kultura – Społeczeństwo” 2010, nr 5.

SOKOŁOWSKI M.: Od realu do wirtualu. Szkice o mediach i dziennikarstwie. Toruń 2014.

SZEWCZYK Ł.: Mężczyźni szukają w sieci głównie erotyki, http://m.media2.pl/internet/109770-Mezczyzni-szukaja-w-sieci-glownie-erotyki-infografika.html (dostęp: 6.09.2016).

SZPUNAR M.: Kultura cyfrowego narcyzmu. Kraków 2016.

UTRACKI D.: Tak wygląda konsumpcja internetu wśród mężczyzn i kobiet, http://interaktywnie.com/biznes/artykuly/raporty-i-badania/tak-wyglada-konsumpcja-internetu-wsrod-mezczyzn-i-kobiet-245942 (dostęp: 20.11.2016).

WINKER G.: Internet Research from a Gender Perspective. Searching for Differentiated Use Patterns. „Journal of Information, Communication and Ethics in Society”, Vol. 3, Iss. 4.

WITEK A.: „Zaadoptuj faceta”, czyli sklep z mężczyznami. Zobacz, jak dziś szukamy drugiej połówki, http://warszawa.naszemiasto.pl/artykul/zaadoptuj-faceta-czyli-sklep-z-mezczyznami-zobacz-jak-dzis,2155867,artgal,t,id,tm.html (dostęp: 20.11.2016).

WITKOWSKA E.: Cyberfeminizm, http://magazynsztuki.eu/old/archiwum/teksty_internet_arch_all/archiwum_teksty_online_1.htm (dostęp: 29.08.2016).

ZIELIŃSKA M.: Czy w Sieci można odnaleźć miłość życia?, http://www.spidersweb.pl/2014/02/czy-w-sieci-mozna-odnalezc-milosc-zycia.html (22.11.2016).

ZOONEN VAN L.: Gendering the Internet. Claims, Controversies and Cultures. „European Journal of Communication” 2002, Vol. 17.

Pobierz


BrzozaK. (1). Mężczyzna w wirtualnym świecie. Polskie portale internetowe dla mężczyzn. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 18. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/6145

Katarzyna Brzoza  katarzyna.brzoza@us.edu.pl
Zakład Komunikacji Społecznej Instytutu Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach 
Katarzyna Brzoza, dr, adiunkt w Zakładzie Komunikacji Społecznej Instytutu Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zainteresowania naukowe: komunikowanie lokalne, gender media studies, komunikowanie masowe i polityczne.



Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).