Lokalne portale internetowe – przyszłość komunikowania medialnego na poziomie lokalnym
Abstrakt
Abstrakt: Lokalne portale internetowe – przyszłość komunikowania medialnego na poziomie lokalnym
Znajdujemy się w przejściowym etapie, gdzie lokalne media tradycyjne są równoważone przez strukturę nowych mediów (zwłaszcza zaś ich egzemplifikację w postaci lokalnych portali internetowych). Lokalne portale internetowe rozwijają się coraz prężniej, a w najbliższej przyszłości mogą zacząć przeważać na lokalnych rynkach medialnych. W niniejszym szkicu podjęto próbę opisu i analizy lokalnych portali internetowych oraz ich aktualnej sytuacji na przykładzie Śląska Cieszyńskiego – regionu, gdzie korzystanie z mediów lokalnych ma długą i mocno zakorzenioną tradycję. Stwierdzono, że lokalne portale są równomiernie i dobrze rozwinięte. Mamy do czynienia z współistnieniem dużej liczby portali z różnych grup typologicznych. Relacje między prasą lokalną, będące podstawowym medium lokalnym a lokalnymi portalami internetowymi cechuje stale rosnąca konkurencja. Lokalne portale internetowe nie wykorzystują w pełni potencjału i możliwości jakie stwarza Internet jako medium, jednak mimo swych licznych niedociągnięć i uchybień, są na dobrej drodze, by w obszarze komunikowania lokalnego wyprzedzić media tradycyjne.
Słowa kluczowe: lokalne portale internetowe, Śląsk Cieszyński, komunikowanie lokalne, media lokalne
Abstract: Local portals — the future of media communication at the local level
Nowadays we are in a transition stage, where local traditional media are balanced by the structure of the new media (especially their exemplification in the form of local web portals). However, local portals are developed more and more dynamically and in the near future may start prevail in local media markets. In this article author attempt to describe and analyze local portals and their current situation as an example of Cieszyn Silesia – a region where the use of local media has a long and firmly-rooted tradition. It was found that the local portals are steady and well developed also they are representing different typological groups. Relations between local press, which is the primary local media, and local portals are characterized by continuously increasing competition. Local portals do not fully utilize the potential and opportunities offered by the internet as a medium, but despite its numerous shortcomings they are on the way to overtake traditional media in the area of local communication.
Keywords: local websites, Cieszyn Silesia, local communication, local media
Bibliografia
BRZOZA K.: „System lokalnego komunikowania masowego Ziemi Rybnicko-Wodzisławskiej” [Niepublikowana praca doktorska napisana w Zakładzie Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Śląskiego] Katowice 2010.
EWART J.: Capturing the Heart of the Region – How Regional Media Define a Community. “Transformations” 2000, No 1, http://www.transformationsjournal.org/journal/issue_01/pdf/ewart.pdf, (dostęp: 13.02.2013).
FILAS R.: Czytelnictwo prasy u progu roku 2000. „Zeszyty Prasoznawcze” 2000, nr 1—2.
FILAS R.: Czytelnictwo prasy w połowie lat dziewięćdziesiątych: od czytelnictwa do oglądactwa?. „Zeszyty Prasoznawcze” 1995, nr 3—4.
FILAS R.: Korzystanie z mediów a czytelnictwo prasy (i odbiór innych mediów). W: Polskie doświadczenia w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego. Dylematy cywilizacyjno-kulturowe. Kraków 2002.
GŁOWACKI B.: Internet jako źródło informacji dla dziennikarza – mijanie się z prawdą a etyka dziennikarska. „Studia Medioznawcze” 2015, nr 1.
GOBAN-KLAS T.: Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji. Kraków 2011.
GRUCHOT A.: Sytuacja ekonomiczna prasy lokalnej w kontekście jej przeobrażeń i perspektyw rozwoju (1989–2006). W: Polskie media lokalne na przełomie XX i XXI wieku: historia, teoria, zjawiska. Red. J. JAROWIECKI, A. PASZKO, W. M. KOLASA. Kraków 2007.
JAŁOWIECKI B., SZCZEPAŃSKI M.S.: Rozwój lokalny i regionalny w perspektywie socjologicznej. Tychy 2002.
KORNACKA-GRZONKA M.: Dziennikarze lokalni Śląska Cieszyńskiego. Wybrane aspekty problemu. W: Oblicza mediów lokalnych i regionalnych. Szkice medioznawcze. Red. S. Michalczyk, D. Krawczyk. Mikołów 2016.
MCQUAIL D.: Teoria komunikowania masowego. Przeł. M. BUCHOLC, A. SZULŻYCKA. Warszawa 2007.
OLSZAŃSKI L.: Dziennikarstwo internetowe. Warszawa 2006.
Słownik terminologii medialnej. Red. W. PISAREK. Kraków 2006.
SZOSTOK P., RAJCZYK R.: Komunikowanie lokalne w Polsce. O instrumentach polityki komunikacyjnej w Polsce. Katowice 2013.
SZOSTOK P.: Konwergencja mediów na przykładzie funkcjonowania miejskich i gminnych portali samorządowych w województwie śląskim. W: Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa. T. 2. Red. M. GIERULA, P. SZOSTOK. Katowice 2011.
SZPUNAR M.: Czym są nowe media – próba konceptualizacji. „Studia Medioznawcze” 2008, nr 4.
URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ (UKE): Analiza cen usług stacjonarnego dostępu do Internetu w Polsce 2015 r., https://uke.gov.pl/files/?id_plik=19657 (dostęp: 14.03.2016).
www.gazetacodzienna.pl.
www.ox.pl
Zakład Komunikacji Społecznej w Instytucie Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Monika Grzonka‑Kornacka, dr, adiunkt w Zakładzie Komunikacji Społecznej w Instytucie Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół komunikowania lokalnego i mediów lokalnych, tożsamości i podmiotowości społeczności lokalnych, nowych mediów oraz historii mediów.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).