Opublikowane: 2024-09-02

O fragmentach. Dzieło sztuki i „ja” – albo nie

Stanley E. Gontarski Logo ORCID

Abstrakt

W eseju badane są implikacje filozoficzne obecne w późnym, najbardziej enigmatycznym i metonimicznym dziele teatralnym Samuela Becketta Nie ja. Implikacje te są bezsprzeczne, mimo że autor Czekając na Godota często zaprzeczał swym (sugerowanym przez krytyków) zainteresowaniom filozofią, której – jak twierdził – ani nie czytał, ani nie rozumiał. Wspomniana sztuka jest jednak dziełem głęboko ontologicznym, a metonimia w jego obrazie scenicznym przywołuje klasyczną filozoficzną zagadkę, dotyczącą relacji części (tu: utworu lub jego fragmentu) do całości. Jest to kwestia, która Becketta intrygowała przez większą część jego twórczego życia.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Gontarski, S. E. (2024). O fragmentach. Dzieło sztuki i „ja” – albo nie. Fabrica Litterarum Polono-Italica, (2(8), 1–16. https://doi.org/10.31261/FLPI.2024.08.10

Cited by / Share

Nr 2(8) (2024)
Opublikowane: 2024-10-22


eISSN: 2658-185X
Ikona DOI 10.31261/FLPI

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.