Baśń włoska. Pasaże radosne

Dariusz Czaja
https://orcid.org/0000-0001-8627-1415

Abstrakt

Images of Italy by Pavel Muratov, the eminent Russian historian of art and the excellent writer as well, have been published over than one hundred years ago. This masterpiece seems to be very well known today and is commonly regarded as a very sophisticated guide of Italian art and architecture. The author presents that such kind of conceiving this legendary book is a typical form of misreading. On the contrary: he emphasizes its  cognitive and literary merit. Finally, he reveals the real content of Images of Italy as a special form of Nietzschean gaya scienza, and at the same time, as a still vivid source of the existential joy.


Słowa kluczowe

Włochy; podróż włoska; sztuka; ekfraza; krajobraz; radość

Barthes Roland (1997): Przyjemność tekstu. Przeł. A. Lewańska. Wydawnictwo KR, Warszawa.

Batkin Leonid (1995/1996): Czym jest nostalgia? Przekł. H. Paprocki. „Kwartalnik Filmowy”, T. 17/18, nr 9–10, s. 208–217, 314–315.

Berberova Nina (1998): Podkreślenia moje. Autobiografia. Przeł. E. Siemaszkiewicz. Noir sur Blanc, Warszawa.

Czaja Dariusz (2020): Nieznane arcydzieło. „Obrazy Włoch” Pawła Muratowa. W: Idem: Cena sztuki. Tezy o zaczarowaniu. Wydawnictwo Pasaże, Kraków, s. 249–280.

Heidegger Martin (2007): Budować, mieszkać, myśleć. W: Idem: Odczyty i rozprawy. Przeł. J. Mizera. Wydawnictwo Aletheia, Warszawa, s. 139–157.

Hertz Paweł (1997): Gra tego świata. Biblioteka „Więzi”, Warszawa.

Hofmannsthal Hugo von (1997): Sycylia i my. W: Idem: Księga przyjaciół i szkice wybrane. Wybrał, przeł. i notami opatrzył P. Hertz. Wydawnictwo Literackie, Kraków, s. 143–149.

Hölderlin Friedrich (2003): Nie wiedza, ale radość… W: Idem: Co się ostaje, ustanawiają poeci. Wiersze wybrane. Przekł. A. Libera. Znak, Kraków, s. 196.

James Clive (2007): Cultural Amnesia. Necessary Memories from History and the Arts. Norton, New York–London.

Kołakowski Leszek (1994): Obecność mitu. Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.

Lévinas Emmanuel (2014): Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności. Przeł. M. Kowalska, wstępem poprzedziła B. Skarga. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Muratow Paweł (1972a): Obrazy Włoch. Przeł. P. Hertz. T. 1. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Muratow Paweł (1972b): Obrazy Włoch. Przeł. P. Hertz. T. 2. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Paczowski Bohdan (2005): Zobaczyć. Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Petrovskaja Katja (2022): Losy książek. W: Paweł Muratow. W 110. rocznicę pierwszego wydania „Obrazów Włoch”. W 50. Rocznicę polskiego przekładu. Wybrał, ułożył i oprac. M. Zagańczyk. Instytut Dokumentacji i Studiów nad Literatura Polską, Warszawa.

Steiner George (1997): Errata. An Examined Life. Yale University Press, New Haven–London.

Wołkow Solomon (2001): Świat poety. Rozmowy z Josifem Brodskim. Przeł. J. Gondowicz, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Муратов Павел (1912): Образы Италии. Т. 1. Москва [reprint].

Pobierz

Opublikowane : 2024-04-04


CzajaD. (2024). Baśń włoska. Pasaże radosne. Fabrica Litterarum Polono-Italica, 1-16. https://doi.org/10.31261/FLPI.2024.07.06

Dariusz Czaja  dariusz.czaja61@gmail.com
Uniwersytet Jagielloński  Polska
https://orcid.org/0000-0001-8627-1415




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).