Opublikowane: 2021-05-28

Una città dai mille volti. L’immagine di Napoli nelle opere di Zygmunt Krasiński [Miasto o wielu twarzach. Obraz Neapolu w twórczości Zygmunta Krasińskiego]

Andrea F. De Carlo Logo ORCID
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.31261/FLPI.2021.03.02

Abstrakt

Już wielu badaczy zauważało, że choć Krasiński był przywiązany do Włoch, to jego związek z italską ziemią nie zawsze miał jednakowe natężenie i podlegał on wielu wahaniom i zmianom. Artykuł ma na celu pokazanie tego złożonego związku, pogłębiając szczególnie rozumienie niejednoznacznej relacji poety z Włochami, a zwłaszcza z Neapolem – miastem o wielu twarzach, gdzie mieszkała jego ukochana Delfina Potocka. Ten trudny „związek z miastem” uwidacznia się w korespondencji i twórczości Krasińskiego. Neapol pozostawał emblematyczny, bo to miasto, które z jednej strony jawiło się jako tło rajskiego, idealnego do życia i tworzenia miejsca, pozwalającego odczuwać miłość do ukochanej kobiety, z drugiej zaś strony było miejscem nie do zniesienia, w którym poeta niechętnie przebywał. Najprawdopodobniej na ten dualistyczny obraz Włoch wpłynęły ówczesne problemy społeczno-polityczne miasta, ale przede wszystkim kwestie osobiste – wewnętrzne uczucia i nastroje samego Krasińskiego.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

De Carlo, A. F. (2021). Una città dai mille volti. L’immagine di Napoli nelle opere di Zygmunt Krasiński [Miasto o wielu twarzach. Obraz Neapolu w twórczości Zygmunta Krasińskiego]. Fabrica Litterarum Polono-Italica, (3), 13–32. https://doi.org/10.31261/FLPI.2021.03.02

Cited by / Share

Nr 3 (2021)
Opublikowane: 2021-05-28


eISSN: 2658-185X
Ikona DOI 10.31261/FLPI

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.