Opublikowane: 2023-06-27

BLCKBX GAJA lub o podwójnej granicy planety Gaja

Frank-M. Raddatz Logo ORCID

Abstrakt

Dzieło antropocenu sytuuje się na styku sztuki i nauki, ponieważ sam antropocen jest konstrukcją naukową. Jako że antropocen opiera się na efektach rozwoju technologicznego, które w żadnym wypadku nie są zamierzone, nie można go powstrzymać za pomocą imperatywów etycznych. Jest on raczej wynikiem epistemologii, która nie uznaje aktantów za przedmioty. Dlatego Bruno Latour domaga się estetyki propagującej efekty sprzężenia zwrotnego. Taka epistemologicznie skoncentrowana sztuka powinna ograniczyć się do multiplikowania tego, co możliwe, i zrezygnować ze swojej autonomii. Doktrynie tej zaprzecza sam Latour, jako że zespół aktantów, wespół z ciałem niebieskim Gaja zamieszkiwanym przez życie w Strefach Krytycznych, jest zjawiskiem nieznanym i słabo zbadanym naukowo. Granica niewiedzy przebiega zatem przez sztukę ekologiczną, która znajduje się w samym środku ruchu transformacyjnego.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Raddatz, F.-M. (2023). BLCKBX GAJA lub o podwójnej granicy planety Gaja. Wortfolge. Szyk Słów, (7), 1–21. https://doi.org/10.31261/WSS.2023.07.04

Cited by / Share

Nr 7 (2023)
Opublikowane: 2023-12-18


eISSN: 2544-4093
Ikona DOI 10.321261/WSS

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.