Aronowitz S., Giroux H.A.: Postmodern Education. Politics, Culture & Social Criticism. Minneapolis–London 1991.
Google Scholar
„Ars Educandi” 2012, T. 9: Pedagogika krytyczna dziś. Podstawy, dylematy i wybrane problemy [red. nauk. P. Stańczyk].
Google Scholar
Bilińska-Suchanek E.: Nauczyciel i opór (wobec) systemu edukacji. Toruń 2013.
Google Scholar
Bilińska-Suchanek E.: Opór wobec szkoły. Dorastanie w perspektywie paradygmatu oporu. Kraków 2003.
Google Scholar
Bilińska-Suchanek E.: Teoretyczne podstawy paradygmatu oporu. Słupsk 2002.
Google Scholar
Dembiński M.: Rytualne oblicze lekcji. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków 2005.
Google Scholar
Giroux H.A.: Schooling and the Struggle for Public Life. Critical Pedagogy in the Modern Age. Minneapolis 1988.
Google Scholar
Giroux H.A.: Theory and Resistance in Education. A Pedagogy for the Opposition. South Hadley, MA 1983.
Google Scholar
Giroux H.A., McLaren P.L.: Critical Pedagogy and Rural Education. A Challenge from Poland. „Peabody Journal of Education” 1990, vol. 67, no. 4, s. 154–165. http://doi.org/10.1080/01619569009538705.
Google Scholar
Giroux H.A., Witkowski L.: Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Kraków 2010.
Google Scholar
Jaworska-Witkowska M., Kwieciński Z.: Nurty pedagogii: naukowe, dyskretne, odlotowe. Kraków 2011.
Google Scholar
Jaworska-Witkowska M., Witkowski L.: Przeżycie – przebudzenie – przemiana. Inicjacyjne dynamizmy egzystencjalne w prozie Hermanna Hessego (tropy i kategorie pedagogiczne). Bydgoszcz–Kraków–Szczecin 2007.
Google Scholar
Kreatywność oporu w edukacji. Red. E. Bilińska-Suchanek. Toruń 2009.
Google Scholar
Kruszelnicki W.: Antonio Gramsci i pedagogika krytyczna. Hegemonia, edukacja i zadania intelektualistów. „Ruch Pedagogiczny” 2015, R. 86, nr 3, s. 109–121. https://doi.org/10.34616/22.19.108.
Google Scholar
Kruszelnicki W.: Autoportret w nie-hermeneutycznym zwierciadle. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja. Kwartalnik myśli społeczno--pedagogicznej” 2018, T. 21, nr 4 (84), s. 115–143.
Google Scholar
Kruszelnicki W.: Pojęcie radykalności w myśli pedagogicznej Henry’ego A. Giroux. „Forum Pedagogiczne” 2017, nr 1, s. 163–184. https://doi.org/10.21697/fp.2017.1.12.
Google Scholar
Kruszelnicki W.: Tendencje nihilistyczne w pedagogice ogólnej. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja. Kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej” 2018, T. 21, nr 1 (81), s. 137–150.
Google Scholar
Kwieciński Z.: Grzęzawisko. Eseje z pedagogiki społecznej i krytycznej socjologii edukacji. Stary Toruń 2019.
Google Scholar
Kwieciński Z.: Pedagogie postu. Preteksty – konteksty – podteksty. Kraków 2012.
Google Scholar
Kwieciński Z.: Socjopatologia edukacji. Olecko 1995.
Google Scholar
Kwieciński Z.: Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Poznań–Olsztyn 2000.
Google Scholar
McLaren P.: Schooling as a Ritual Performance. Towards a Political Economy of Educational Symbols and Gestures. Foreword by H. Giroux. London–Boston 1986.
Google Scholar
McLaren P.: Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej. Przekł. A. Dziemianowicz-Bąk, J. Dzierzgowski, M. Starnawski. Wrocław 2015.
Google Scholar
Nieobecne dyskursy. Cz. 1. Red. Z. Kwieciński. [Studia Kulturowe i Edukacyjne]. Toruń 1991.
Google Scholar
Nieobecne dyskursy. Cz. 3. Red. Z. Kwieciński. [Studia Kulturowe i Edukacyjne]. Toruń 1993.
Google Scholar
Opór w kulturze. Tradycja – edukacja – nowoczesność. Red. E. Bilińska--Suchanek. Kraków 2014.
Google Scholar
Pedagogika. Podręcznik akademicki. Red. nauk. Z. Kwieciński, B. Śliwerski. Warszawa 2019.
Google Scholar
Przestrzenie oporu w edukacji. Red. E. Bilińska-Suchanek. Toruń 2006.
Google Scholar
Rozmus A.: Edukacja akademicka w perspektywie krytycznej. Studenci wobec neoliberalnej polityki kształcenia w szkole wyższej. Kraków 2018.
Google Scholar
Słownik pedagogiki pracy. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1986.
Google Scholar
Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Red. Z. Kwieciński, L. Witkowski. Warszawa–Toruń 1993.
Google Scholar
Stańczyk P.: Człowiek, wychowanie i praca w kapitalizmie. W stronę krytycznej pedagogiki pracy. Gdańsk 2013.
Google Scholar
Stańczyk P.: Pedagogika krytyczna i badania zaangażowane: ideologia, interesy, naiwność. „Ars Educandi” 2012, T. 9: Pedagogika krytyczna dziś. Podstawy, dylematy i wybrane problemy [red. nauk. P. Stańczyk], s. 59–80. https://doi.org/10.26881/ae.2012.09.04.
Google Scholar
Stańczyk P.: Przemoc i emancypacja. Ambiwalencje funkcji studiowania zaocznego. Gdańsk 2008.
Google Scholar
Starego K.: Od politycznych żądań do politycznych rozwiązań – podstawy edukacji demokratycznej. W: Demokracja i edukacja: dylematy, diagnozy, doświadczenia. Red. K. Gawlicz et al. Wrocław 2014, s. 49–70.
Google Scholar
Szymański J.M.: Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Kraków 2013.
Google Scholar
Szymański J.M.: Studia i szkice z socjologii edukacji. Warszawa 2006.
Google Scholar
Wierciński A.: Existentia Hermeneutica. Understanding as the Mode of Being in the World. Zurich 2019.
Google Scholar
Wierciński A.: Hermeneutics of Education. Exploring and Experiencing the Unpredictability of Education. Zurich 2019.
Google Scholar
Witkowski L.: Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Profesje społeczne versus ekologia kultury. Kraków 2018.
Google Scholar
Witkowski L.: Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce. Kraków 2014.
Google Scholar
Witkowski L.: Tożsamość i zmiana. Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji. Przedmowa Z. Kwieciński. Wyd. 2. zm. i uzup. Wrocław 2010.
Google Scholar
Witkowski L.: Tożsamość i zmiana (wstęp do epistemologicznej analizy kontekstów edukacyjnych). Toruń 1988.
Google Scholar
Witkowski L.: Uniwersalizm pogranicza. O semiotyce kultury Michała Bachtina w kontekście edukacji. Toruń 1991 (wyd. 2 – 2000).
Google Scholar
Witkowski L.: Versus. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona. Kraków 2015.
Google Scholar
Witkowski L.: Wokół pedagogiki krytycznej (retrospekcja i projekcja na tle problemów i doświadczeń w pedagogice polskiej). „Ars Educandi” 2012, T. 9: Pedagogika krytyczna dziś. Podstawy, dylematy i wybrane problemy [red. nauk. P. Stańczyk], s. 13–35. https://doi.org/10.26881/ae.2012.09.01.
Google Scholar
Witkowski L.: Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii). Kraków 2009.
Google Scholar
Zielińska H.: [rec. H.A. Giroux: Schooling and the Struggle for Public Life. Critical Pedagogy in the Modern Age]. W: Nieobecne dyskursy. Cz. 1. Red. Z. Kwieciński. [Studia Kulturowe i Edukacyjne]. Toruń 1991.
Google Scholar