LIBCOM JOURNAL
  • Polski
    English
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
Banner
  • BIEŻĄCE PUBLIKACJE ONLINE
  • AKTUALNY NUMER
  • ARCHIWUM
  • O CZASOPIŚMIE
    O CZASOPIŚMIE ZESPÓŁ REDAKCYJNY RECENZENCI
  • POLITYKA WYDAWNICZA
    ETYKA PROCES RECENZJI PRZESYŁANIE TEKSTÓW HARMONOGRAM PUBLIKACJI PRAWA AUTORSKIE POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • KONTAKT
  1. Strona główna  / 
  2. Archiwum
  • BIEŻĄCE PUBLIKACJE ONLINE
    2022
  • Oblicza człowieka – ekologia, kultura, społeczeństwo
    Nr 2(57) (2021)
  • W poszukiwaniu wartości i sensu życia
    Nr 1(56) (2021)

    Tom 1 za 2021 rok, zatytułowany W poszukiwaniu wartości i sensu życia, poświęcony jest ważnym z perspektywy teorii i praktyki pedagogicznej zagadnieniom funkcjonowania dzieci i młodzieży w obszarze edukacji i w życiu społecznym.

    Pierwszy artykuł tomu dotyczy poczucia sensu życia w świadomości młodzieży polskiej. Janusz Mariański analizuje w tym kontekście badania prowadzone od lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia do współczesności. Prezentowane badania dotyczą częstotliwości podejmowania przez polską młodzież i dorosłych refleksji nad sensem życia, poczucia sensu życia i zadowolenia z życia oraz poczucia bezsensu. Konkluzje autora są zaskakujące, lecz nie do końca pesymistyczne, otwierają przestrzeń dla socjologii i pedagogiki.

    Autorka kolejnego tekstu, Krystyna Moczia, podejmuje temat doświadczania nudy przez uczniów przewlekle chorych. Rozważa problemy identyfikacji symptomów nudy doświadczanych przez dzieci i młodzież podczas długotrwałej hospitalizacji oraz wskazuje sposoby pomocy pacjentom w radzeniu sobie z nieprzyjemnymi emocjami wywołanymi nudą.

    Anna Studenska, autorka następnego artykułu, przedstawia wyniki badań dotyczące preferencji osób uczących się wobec czynności nauczycielskich pobudzających do samodzielnego nabywania wiedzy i umiejętności w warunkach szczególnych. W swoich badaniach porównuje poglądy studentów na wybrany temat na przestrzeni dwóch lat (2019–2021). Badania dotyczą okresu krótkiego, ale istotnego, ponieważ warunki edukacji mocno się wówczas zmieniły przez pandemię COVID-19. Autorka porusza istotną kwestię kształtowania autonomii w obszarze uczenia się i postrzegania tego procesu przez studentów.

    Tematem tekstu Adriana Uljasza Edukacja historyczno-kulturalna i regionalna oraz rozrywka w beskidzko-śląskiej powieści Ewy Lach dla dzieci i młodzieży „Na latającym dywanie” jest popularyzacja czytelnictwa i uczestnictwa w kulturze masowej. To również zachęta do sięgania po dobrą literaturę umiejętnie łączącą fabułę z wartościami wychowawczymi.

    Recenzja książki Marty Wrońskiej Funkcjonowanie seniorów w przestrzeni medialnej. Między ideą a praktyką zamyka ten tom „Chowanny”. Autorka recenzji rekomenduje czytelnikowi to obszerne opracowanie, które jest zarazem spojrzeniem interdyscyplinarnym i wieloprzekrojowym na problematykę osób starszych.

  • Myślenie zmiany
    Nr 2(55) (2020)
  • Kurs na ignorancję (Giroux)
    Nr 1(54) (2020)

    Temat dotyczy pedagogiki krytycznej Henry’ego Giroux oraz poruszanej przez niego problematyki załamywania się (collapse) przestrzeni wolnej i krytycznej myśli. Gdy obojętność i ignorancja stają się coraz częściej zasadą życia publicznego i ułatwiają ekspansję sił autorytarnych, kluczowe staje się pytanie o rolę szkół i uniwersytetów w czasach kryzysu demokracji. Związek między uczeniem się a wyobraźnią i zaangażowaniem społecznym; odpowiedzialność akademików i nauczycieli wobec kształtu sfery publicznej; demoralizujące oddziaływanie edukacji podporządkowanej neoliberalnej ideologii; efekty krytyki oscylujące między nadzieją a cynizmem; polityczność edukacji – to tylko niektóre wątki, które mogą być podejmowane w namyśle o otaczającym nas kursie na ignorancję.

  • Tom Jubileuszowy
    2019
  • Nr 2 (53) (2019)
  • Nr 1 (52) (2019)
  • Nr 2 (51) (2018)
  • Nr 1 (50) (2018)
  • Nr 2 (49) (2017)
  • Nr 1 (48) (2017)
  • Nr 2 (47) (2016)
  • Nr 1 (46) (2016)
  • Nr 2 (45) (2015)
  • Nr 1 (44) (2015)
  • Nr 2 (43) (2014)
  • Nr 1 (42) (2014)
  • Nauczyciel we współczesnej kulturze
    Nr 2 (41) (2013)
  • W poszukiwaniu wyznaczników jakości życia
    Nr 1 (40) (2013)
  • Tom specjalny: Oblicza współczesnej psychologii. Pokłosie XXXIV Zjazdu Naukowego PTP
    2012
  • Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy
    Nr 2 (39) (2012)

     

    Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
    Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com

  • Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne
    Nr 1 (38) (2012)

     

    Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
    Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com

  • Psychologia a prawo – płaszczyzny teoretyczne i aplikacyjne (związki i różnice)
    Nr 2 (37) (2011)

     

    Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
    Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com

  • Twórczość – ekspresja – aktywność artystyczna w rozwoju dzieci i młodzieży
    Nr 1 (36) (2011)

     

    Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
    Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com

  • Psychologiczne uwarunkowania innowacyjności
    Nr 2 (35) (2010)

     

    Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
    Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com

  • Dzieciństwo – witraż bolesny
    Nr 1 (34) (2010)

     

    Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
    Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com

  • Tom jubileuszowy: Modalne aspekty treści kształcenia
    2009

     

    Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
    Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com

     

  • Edukacja wobec starości – tradycja i współczesność
    Nr 2 (33) (2009)

     

    Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
    Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com

  • Terapia pedagogiczna
    Nr 1 (32) (2009)

     

    Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
    Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com

  • Psychospołeczne konteksty problemów zdrowia rodziny w perspektywie edukacji zdrowotnej
    Nr 2 (31) (2008)

     

    Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
    Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com
    Śląska Biblioteka Cyfrowa: www.sbc.org.pl

  • Jakości egzystencjalne wyzwaniem dla pedagogiki i edukacji
    Nr 1 (30) (2008)

     

    Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
    Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com
    Śląska Biblioteka Cyfrowa: www.sbc.org.pl

  • Edukacja w sytuacji zmiany społecznej (Jubileusz 30-lecia) Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego)
    Nr 2 (29) (2007)

     

    Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
    Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com
    Śląska Biblioteka Cyfrowa: www.sbc.org.pl

  • Płeć a wybrane problemy społeczne
    Nr 1 (28) (2007)

     

    Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
    Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com
    Śląska Biblioteka Cyfrowa: www.sbc.org.pl

  • Resocjalizacja młodzieży niedostosowanej społecznie - wybrane konteksty
    Nr 2 (27) (2006)

     

    Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
    Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com
    Śląska Biblioteka Cyfrowa: www.sbc.org.pl

AKTUALNY NUMER
AKTUALNY NUMER
Słowa kluczowe
Język / Language
  • English
  • Polski


Polityka prywatności

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

ul. Bankowa 12B,
40-007 Katowice
Polska
tel. (32) 359 20 56 e-mail: wydawnictwo@us.edu.pl

Copyright

Copyright 2020 Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP