-
-
-
W poszukiwaniu wartości i sensu życiaNr 1(56) (2021)
Tom 1 za 2021 rok, zatytułowany W poszukiwaniu wartości i sensu życia, poświęcony jest ważnym z perspektywy teorii i praktyki pedagogicznej zagadnieniom funkcjonowania dzieci i młodzieży w obszarze edukacji i w życiu społecznym.
Pierwszy artykuł tomu dotyczy poczucia sensu życia w świadomości młodzieży polskiej. Janusz Mariański analizuje w tym kontekście badania prowadzone od lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia do współczesności. Prezentowane badania dotyczą częstotliwości podejmowania przez polską młodzież i dorosłych refleksji nad sensem życia, poczucia sensu życia i zadowolenia z życia oraz poczucia bezsensu. Konkluzje autora są zaskakujące, lecz nie do końca pesymistyczne, otwierają przestrzeń dla socjologii i pedagogiki.
Autorka kolejnego tekstu, Krystyna Moczia, podejmuje temat doświadczania nudy przez uczniów przewlekle chorych. Rozważa problemy identyfikacji symptomów nudy doświadczanych przez dzieci i młodzież podczas długotrwałej hospitalizacji oraz wskazuje sposoby pomocy pacjentom w radzeniu sobie z nieprzyjemnymi emocjami wywołanymi nudą.
Anna Studenska, autorka następnego artykułu, przedstawia wyniki badań dotyczące preferencji osób uczących się wobec czynności nauczycielskich pobudzających do samodzielnego nabywania wiedzy i umiejętności w warunkach szczególnych. W swoich badaniach porównuje poglądy studentów na wybrany temat na przestrzeni dwóch lat (2019–2021). Badania dotyczą okresu krótkiego, ale istotnego, ponieważ warunki edukacji mocno się wówczas zmieniły przez pandemię COVID-19. Autorka porusza istotną kwestię kształtowania autonomii w obszarze uczenia się i postrzegania tego procesu przez studentów.
Tematem tekstu Adriana Uljasza Edukacja historyczno-kulturalna i regionalna oraz rozrywka w beskidzko-śląskiej powieści Ewy Lach dla dzieci i młodzieży „Na latającym dywanie” jest popularyzacja czytelnictwa i uczestnictwa w kulturze masowej. To również zachęta do sięgania po dobrą literaturę umiejętnie łączącą fabułę z wartościami wychowawczymi.
Recenzja książki Marty Wrońskiej Funkcjonowanie seniorów w przestrzeni medialnej. Między ideą a praktyką zamyka ten tom „Chowanny”. Autorka recenzji rekomenduje czytelnikowi to obszerne opracowanie, które jest zarazem spojrzeniem interdyscyplinarnym i wieloprzekrojowym na problematykę osób starszych.
-
-
Kurs na ignorancję (Giroux)Nr 1(54) (2020)
Temat dotyczy pedagogiki krytycznej Henry’ego Giroux oraz poruszanej przez niego problematyki załamywania się (collapse) przestrzeni wolnej i krytycznej myśli. Gdy obojętność i ignorancja stają się coraz częściej zasadą życia publicznego i ułatwiają ekspansję sił autorytarnych, kluczowe staje się pytanie o rolę szkół i uniwersytetów w czasach kryzysu demokracji. Związek między uczeniem się a wyobraźnią i zaangażowaniem społecznym; odpowiedzialność akademików i nauczycieli wobec kształtu sfery publicznej; demoralizujące oddziaływanie edukacji podporządkowanej neoliberalnej ideologii; efekty krytyki oscylujące między nadzieją a cynizmem; polityczność edukacji – to tylko niektóre wątki, które mogą być podejmowane w namyśle o otaczającym nas kursie na ignorancję.
-
-
-
-
Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzyNr 2 (39) (2012)
Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com -
Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczneNr 1 (38) (2012)
Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com -
Psychologia a prawo – płaszczyzny teoretyczne i aplikacyjne (związki i różnice)Nr 2 (37) (2011)
Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com -
Twórczość – ekspresja – aktywność artystyczna w rozwoju dzieci i młodzieżyNr 1 (36) (2011)
Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com -
Psychologiczne uwarunkowania innowacyjnościNr 2 (35) (2010)
Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com -
Dzieciństwo – witraż bolesnyNr 1 (34) (2010)
Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com -
Tom jubileuszowy: Modalne aspekty treści kształcenia2009
Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com -
Edukacja wobec starości – tradycja i współczesnośćNr 2 (33) (2009)
Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com -
Terapia pedagogicznaNr 1 (32) (2009)
Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com -
Psychospołeczne konteksty problemów zdrowia rodziny w perspektywie edukacji zdrowotnejNr 2 (31) (2008)
Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com
Śląska Biblioteka Cyfrowa: www.sbc.org.pl -
Jakości egzystencjalne wyzwaniem dla pedagogiki i edukacjiNr 1 (30) (2008)
Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com
Śląska Biblioteka Cyfrowa: www.sbc.org.pl -
Edukacja w sytuacji zmiany społecznej (Jubileusz 30-lecia) Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego)Nr 2 (29) (2007)
Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com
Śląska Biblioteka Cyfrowa: www.sbc.org.pl -
Płeć a wybrane problemy społeczneNr 1 (28) (2007)
Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com
Śląska Biblioteka Cyfrowa: www.sbc.org.pl -
Resocjalizacja młodzieży niedostosowanej społecznie - wybrane kontekstyNr 2 (27) (2006)
Artykuły zawarte w publikacji dostępne są też w wersji elektronicznej:
Central and Eastern European Online Library: www.ceeol.com
Śląska Biblioteka Cyfrowa: www.sbc.org.pl