(In)formal Teacher Culture: The Ruler, the Super(wo)man, and the Ignoramus at School

Anna Babicka-Wirkus
https://orcid.org/0000-0002-1292-7351

Abstrakt

The article addresses the issue of the informal teacher culture that functions alongside the formal one in which the teacher is seen as a representative of the dominant culture. It discusses three main types of teacher resistance culture: the ruler, the super(wo)man, and the ignoramus. They show the ways in which teachers function at school that are different from the commonly accepted ones. These cultures have been distinguished on the basis of a literature analysis and author’s own research and do not constitute an exhaustive catalogue. However, being aware of them allows us to enrich pedagogical reflection on the issue of resistance in education.


Babicka-Wirkus A.: “A three-dimensional model of resistance in education.” The New Educational Review 2018, no. 52, pp. 43–54.

Babicka-Wirkus A.: Kultury oporu w szkole. Działania – motywacje – przestrzeń. Wolters Kluwer, Warszawa 2019.

Babicka-Wirkus A.: Respektowanie prawa do autoekspresji a rytuały oporu gimnazjalistów. Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa 2018.

Biesta G.: “Learner, student, speaker: Why it matters how we call those we teach.” In: Rancière, public education and the taming of democracy. Eds. M. Simons, J. Masschelein. Wiley-Blackwell, Oxford 2011, pp. 31–42.

Burszta W.J.: Czytanie kultury. Pięć szkiców. Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UAM, Łódź 1996.

Cornelissen G.: “The public role of teaching: To keep the door closed.” In: Rancière, public education and the taming of democracy. Eds. M. Simons, J. Masschelein. Wiley-Blackwell, Oxford 2011, pp. 15–30.

Czerepaniak-Walczak M.: Proces emancypacji kultury szkoły. Wolters Kluwer, Warszawa 2018.

Dudzikowa M.: Osobliwość śmiechu uczniowskiego. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996.

Gennep A. van: The rites of passage. With new foreward by David I. Kertzer (2nd ed.). The Univerity of Chicago Press, Chicago 2019.

Giroux H.: Theory and resistance in education: Towards a pedagogy for the opposition. Bergin & Garvey, Westport, London 2011.

Giroux H.: On critical pedagogy (2nd ed.). Bloomsbury Academic, London, New York, Oxford, New Delhi, Sydney 2020.

Goffman E.: Stigma. Notes on the management of spolied identity. Simon & Schuster Inc., New York, London, Toronto 1963.

Hargreaves D.: The social relations in the secondary school. London 1967, after: P. Mikiewicz: Społeczne światy szkół średnich. Od trajektorii marginesu do trajektorii elity. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2005.

Lewis T.: “Paulo Freire’s last laugh: Rethinking critical pedagogy’s funny bone through Jacques Rancière.” In: Rancière, public education and the taming of democracy. Eds. M. Simons, J. Masschelein. Wiley-Blackwell, Oxford 2011, pp. 121–133.

McLaren P.: Schooling as a ritual performance. Toward a political economy of educational symbols and gestures (3rd ed.). Rowman & Littlefield, Lanham, Boulder, New York, Oxford 1999.

McLaren P.: Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej. Trans. A. Dziemianowicz-Bąk, J. Dzierzgowski, M. Starnawski, Wydawnictow Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2015.

Mikiewicz P.: Społeczne światy szkół średnich. Od trajektorii marginesu do trajektorii elity. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2005.

Rancière J.: The ignorant schoolmaster. Five lessons in intellectual emancipation. Trans. K. Ross. Stanfrod University Press, Stanford 1991.

Rancière J.: Dis-agreement. Politics and philosophy. Trans. J. Rose. University of Minnesota Press, Minneapolis 1998.

Turner V.: The ritual process. Structure and anti-structure. A Divison of Transaction Publishers, New Brunswick, London 2008


Opublikowane : 2023-09-14

Share |

Babicka-WirkusA. (2023). (In)formal Teacher Culture: The Ruler, the Super(wo)man, and the Ignoramus at School. Chowanna, (1(58), 1-11. https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2022.58.02

Anna Babicka-Wirkus  anna.babicka-wirkus@apsl.edu.pl
Uniwersytet Pomorski w Słupsku  Polska
https://orcid.org/0000-0002-1292-7351




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).