Babicka-Wirkus A.: “A three-dimensional model of resistance in education.” The New Educational Review 2018, no. 52, pp. 43–54.
Google Scholar
Babicka-Wirkus A.: Kultury oporu w szkole. Działania – motywacje – przestrzeń. Wolters Kluwer, Warszawa 2019.
Google Scholar
Babicka-Wirkus A.: Respektowanie prawa do autoekspresji a rytuały oporu gimnazjalistów. Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa 2018.
Google Scholar
Biesta G.: “Learner, student, speaker: Why it matters how we call those we teach.” In: Rancière, public education and the taming of democracy. Eds. M. Simons, J. Masschelein. Wiley-Blackwell, Oxford 2011, pp. 31–42.
Google Scholar
Burszta W.J.: Czytanie kultury. Pięć szkiców. Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UAM, Łódź 1996.
Google Scholar
Cornelissen G.: “The public role of teaching: To keep the door closed.” In: Rancière, public education and the taming of democracy. Eds. M. Simons, J. Masschelein. Wiley-Blackwell, Oxford 2011, pp. 15–30.
Google Scholar
Czerepaniak-Walczak M.: Proces emancypacji kultury szkoły. Wolters Kluwer, Warszawa 2018.
Google Scholar
Dudzikowa M.: Osobliwość śmiechu uczniowskiego. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996.
Google Scholar
Gennep A. van: The rites of passage. With new foreward by David I. Kertzer (2nd ed.). The Univerity of Chicago Press, Chicago 2019.
Google Scholar
Giroux H.: Theory and resistance in education: Towards a pedagogy for the opposition. Bergin & Garvey, Westport, London 2011.
Google Scholar
Giroux H.: On critical pedagogy (2nd ed.). Bloomsbury Academic, London, New York, Oxford, New Delhi, Sydney 2020.
Google Scholar
Goffman E.: Stigma. Notes on the management of spolied identity. Simon & Schuster Inc., New York, London, Toronto 1963.
Google Scholar
Hargreaves D.: The social relations in the secondary school. London 1967, after: P. Mikiewicz: Społeczne światy szkół średnich. Od trajektorii marginesu do trajektorii elity. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2005.
Google Scholar
Lewis T.: “Paulo Freire’s last laugh: Rethinking critical pedagogy’s funny bone through Jacques Rancière.” In: Rancière, public education and the taming of democracy. Eds. M. Simons, J. Masschelein. Wiley-Blackwell, Oxford 2011, pp. 121–133.
Google Scholar
McLaren P.: Schooling as a ritual performance. Toward a political economy of educational symbols and gestures (3rd ed.). Rowman & Littlefield, Lanham, Boulder, New York, Oxford 1999.
Google Scholar
McLaren P.: Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej. Trans. A. Dziemianowicz-Bąk, J. Dzierzgowski, M. Starnawski, Wydawnictow Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2015.
Google Scholar
Mikiewicz P.: Społeczne światy szkół średnich. Od trajektorii marginesu do trajektorii elity. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2005.
Google Scholar
Rancière J.: The ignorant schoolmaster. Five lessons in intellectual emancipation. Trans. K. Ross. Stanfrod University Press, Stanford 1991.
Google Scholar
Rancière J.: Dis-agreement. Politics and philosophy. Trans. J. Rose. University of Minnesota Press, Minneapolis 1998.
Google Scholar
Turner V.: The ritual process. Structure and anti-structure. A Divison of Transaction Publishers, New Brunswick, London 2008
Google Scholar