Muzyka i tanieс w wychowaniu międzykulturowym – polsko-ukraińskie sploty

Mirosław Kisiel
https://orcid.org/0000-0003-2002-0116
Halyna Nikolai
https://orcid.org/0000-0001-6751-1209

Abstrakt

The paper presents the idea of the research project Theory and Practice of Musicalization of Early Education Teachers in the Intercultural Dimension, the aim of which will be to obtain opinions from the surveyed teachers and trainees for the profession on the given topic and to forecast activities and develop effective solutions in the field of “good practices”.


Słowa kluczowe

music; dance; intercultural preparation of future teachers; early education; Polish-Ukrainian experience

Bachtin M.: Estetyka twórczości słownej. Przeł. [z ros.] D. Ulicka. Oprac., przekł. i wstęp E. Czaplejewicz. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986.

Bandura E.: Nauczyciel jako mediator kulturowy. Red. J. Dybiec, M. Piotrowska. Tertium, Kraków 2007.

Beh Ì.D.: Dìalog kul’tur u psihologo-pedagogìčnomu osmislennì. „Aktual’nì pitannâ mistec’koï osvìti ta vihovannâ” 2013, vyp. 2 (2), s. 79–84.

http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4149 [dostęp: 20.06.2022]. [І.Д. Бех: Діалог культур у психолого-педагогічному осмисленні. „Актуальні питання мистецької освіти та виховання” 2013, вyп. 2 (2), s. 79–84].

Bibler V.: Ot naukoučeniâ – k logike kul’tury. Dva filosofskih vvedeniâ v dvadcat’ pervyj vek. Politizdat, Moskva 1990. [B. Библер: От наукоучения – к логике культуры. Два философских введения в двадцать первый век. Политиздат, Москва 1990].

Bilova Н.: Polycultural Dimension of Art Education. „Pedagogìčnì nauki: teorìâ, ìstorìâ, ìnnovacìjnì tehnologìï” 2018, № 6 (80), s. 142–154. Pobrano z: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/11/16.pdf [20.06.2022]. [„Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології” 2018, № 6 (80)].

Chaciński J.: Praktyczne zastosowanie pedagogiki międzykulturowej w edukacji muzycznej. „Ars Inter Culturas” 2015, nr 4, s. 13–30. https://doi.org/10.34858/AIC.4.2015.61.

Dobra Szkoła: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem. Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna. MEN, ORE 2017. Pobrano z: https://www.ore.edu.pl/nowa-podstawa-programowa/WYCHOWANIE%20PRZEDSZKOLNE,%20EDUKACJA%20WCZESNOSZKOLNA/Podstawa%20programowa%20wychowania%20przedszkolnego%20i%20kształcenia%20ogólnego%20dla%20szkoły%20podstawowej%20z%20komentarzem.pdf [22.05.2022].

Edukacja mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym w Polsce 2010–2011. [Raport]. Oprac.B. Machul-Telus, M. Majewska. ORE, Warszawa 2012. Pobrano z: https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=3376 [22.06.2022].

Frołowicz E.: Jestem Inny! Muzyczna edukacja wczesnoszkolna a problematyka wielokulturowości. „Aspekty Muzyki” 2015, nr 5, s. 79–93.

Golubic’ka N.O.: Formuvannâ etnopedagogìčnoï kul’turi majbutn’ogo včitelâ muzičnogo mistectva v procesì vokal’no-horovogo navčannâ. Avtoref. dis. kand. ped. Nauk, NPU ìm. M.P. Dragomanova, Kiïv 2019. Pobrano z: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/27723/100355276.pdf [20.06.2022]. [Н.О. Голубицька: Формування етнопедагогічної культури майбутнього вчителя музичного мистецтва в процесі вокально-хорового навчання. Автореф. дис. канд. пед. Наук, НПУ ім. М.П. Драгоманова, Київ 2019].

Gorbunova L.S.: Osvìta dlâ doroslih: kognìtivno-komunìkacìjnì strategìï ta praktiki. Avtoref. Dis. Doktora filosofs’kih nauk, NAPNU. Ìnstitut Viŝoï osvìti, Kiïv 2015. Pobrano z: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2019/01/Gorbunova_19.10.2015_avtoref.pdf [20.06.2022]. [Л.С. Горбунова: Освіта для дорослих: когнітивно-комунікаційні стратегії та практики. Автореф. дис. доктора философських наук, НАПНУ. Інститут Вищої освіти, Київ 2015].

Gordon M.: Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki. Przeł. E. Klekot. PIW, Warszawa 2005.

Ingarden R.: Przeżycie, dzieło, wartość. Wydawnictwo Literackie, Kraków 1966.

Józefowicz A. et al.: Sztuka i jej miejsce w edukacji międzykulturowej – idee, koncepcje i rozwiązania metodyczne. Wydawnictwo Adam Marszałek– Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, Toruń–Białystok 2015.

Jóźwiak M. et al.: Inspiracje muzyczne do podręcznika „Nasza Szkoła” kl. 3. MEN–ORE, Warszawa 2016. https://www.ore.edu.pl/2018/01/inspiracje-muzyczne [dostęp: 27.04.2022].

Khittl Ch.: Polyästhetische Erziehung. Integrative Musikpädagogik. W: Lexikon der Musikpädagogik. Hrsg. S. Helms, R. Schneider, R. Weber. Bosse, Kassel 2005, s. 204–206.

Kisiel M.: Doskonalenie kompetencji muzycznych studentów edukacji wczesnoszkolnej podczas zajęć terenowych w szkole. W: Praktyki pedagogiczne przestrzenią i miejscem ewaluacji kompetencji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji: koncepcje, przemiany, rozwiązania. Red. E. Musiał, J. Malinowska. Wydawnictwo Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2018, s. 87–100.

Kłysz-Sokalska N.: Muzyka jako narzędzie edukacji międzykulturowej. „Życie Szkoły” 2021, nr 4, s. 45–50.

Konaszkiewicz Z.: Fenomen polskiej edukacji muzycznej. „Konteksty Kształcenia Muzycznego” 2014, nr 1 (1), s. 11–25. https://doi.org/10.5604/2392277X.1150102.

Konaszkiewicz Z. et al.: Standardy edukacji muzycznej. W: Standardy edukacji kulturalnej. Materiały do konsultacji środowiskowych. Red. A. Białkowski. Fundacja Polskiej Rady Muzycznej, Warszawa 2008, s. 100–149. Pobrano z: https://www.muzykajest.pl/images/stories/standardy_calosc.pdf [27.04.2022].

Kuročko Ĭ.: Ukraïns’kij škìl’nij pìsennik. PZWS, Warszawa 1970. [Й. Курочко: Український шкільний пісенник].

Lobova O.: Mistectvo. Pìdručnik dlâ 3 kl. Školap, Kiïv 2020. [O. Лобова: Мистецтво. Підручник для 3 кл. Шкoлаp, Київ 2020].

Lorek M., Zatorska M.: Nasza szkoła. Podręcznik do szkoły podstawowej. Klasa 3 cz. 2. MEN, Warszawa 2016.

Nicolis G., Prigogine I.: Self-organization in Nonequilibrium Systems: From Dissipative Structures to Order Through Fluctuations. Co. J. Wiley&Sons, New York–London–Sydney–Toronto 1977. https://doi.org/10.1002/bbpc.197800155 [dostęp: 22.06.2022].

Nikitorowicz J.: Młodzież pogranicza kulturowego Polski, Białorusi, Ukrainy wobec integracji europejskiej. Tożsamość, plany życiowe, wartości. Trans Humana, Białystok 2000.

Ratajski S.: Edukacja kulturalna w pracach UNESCO i organizacji europejskich. W: Edukacja poprzez kulturę. Kreatywność i innowacyjność. Red. D. Ilczuk, S. Ratajski. Polski Komitet do spraw UNESCO, Warszawa 2011, s. 13–32.

Rebrova E.: Hudožestvennaâ identifikaciâ kak faktor podgotovki učitelej muzyki i horeografii v usloviâh polikul’turnoj obrazovatel’noj sredy. „Ars Inter Culturas” 2018, nr 3, s. 137–154. https://doi.org/10.34858/AIC.3.2014.49. [E. Реброва: Художественная идентификация как фактор подготовки учителей музыки и хореографии в условиях поликультурной образовательной среды].

Van B., Nìkolaï G.: Struktura transkul’turnoï kompetentnostì magìstrìv muzičnogo mistectva. „Pedagogìčnì nauki: teorìâ, ìstorìâ, ìnnovacìjnì tehnologìï” 2021, vyp. 5 (109), s. 305–316. https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/02/31.pdf [dostęp: 20.06.2022]. [Б. Ван, Г. Ніколаї: Структура транскультурної компетентності магістрів музичного мистецтва. „Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології” 2021, вyп. 5 (109), c. 305–316].

Welsch W.: Tożsamość w epoce globalizacji – perspektywa transkulturowa. W: Estetyka transkulturowa. Red. K. Wilkoszewska. Universitas, Kraków 2004, s. 31–43.

Witkowski L.: W stronę edukacji (dla) pogranicza (pedagogiczne Bachtinalia). „Kwartalnik Pedagogiczny” 1990, nr 4, s. 47–66.

Wojnar I.: Teoria wychowania estetycznego. Zarys problematyki. Wyd. 4. Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995.

Pobierz

Opublikowane : 2022-12-29

Share |

KisielM., & NikolaiH. (2022). Muzyka i tanieс w wychowaniu międzykulturowym – polsko-ukraińskie sploty. Chowanna, (1(58), 1-17. https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2022.58.04

Mirosław Kisiel  miroslaw.kisiel@us.edu.pl
Uniwersytet Śląski w Katowicach  Polska
https://orcid.org/0000-0003-2002-0116
Halyna Nikolai 
Południowoukrański Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny im. K. D. Uszyńskiego w Odessie  Ukraina
https://orcid.org/0000-0001-6751-1209




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).