Bachtin M.: Estetyka twórczości słownej. Przeł. [z ros.] D. Ulicka. Oprac., przekł. i wstęp E. Czaplejewicz. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986.
Google Scholar
Bandura E.: Nauczyciel jako mediator kulturowy. Red. J. Dybiec, M. Piotrowska. Tertium, Kraków 2007.
Google Scholar
Beh Ì.D.: Dìalog kul’tur u psihologo-pedagogìčnomu osmislennì. „Aktual’nì pitannâ mistec’koï osvìti ta vihovannâ” 2013, vyp. 2 (2), s. 79–84.
Google Scholar
http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4149 [dostęp: 20.06.2022]. [І.Д. Бех: Діалог культур у психолого-педагогічному осмисленні. „Актуальні питання мистецької освіти та виховання” 2013, вyп. 2 (2), s. 79–84].
Google Scholar
Bibler V.: Ot naukoučeniâ – k logike kul’tury. Dva filosofskih vvedeniâ v dvadcat’ pervyj vek. Politizdat, Moskva 1990. [B. Библер: От наукоучения – к логике культуры. Два философских введения в двадцать первый век. Политиздат, Москва 1990].
Google Scholar
Bilova Н.: Polycultural Dimension of Art Education. „Pedagogìčnì nauki: teorìâ, ìstorìâ, ìnnovacìjnì tehnologìï” 2018, № 6 (80), s. 142–154. Pobrano z: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/11/16.pdf [20.06.2022]. [„Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології” 2018, № 6 (80)].
Google Scholar
Chaciński J.: Praktyczne zastosowanie pedagogiki międzykulturowej w edukacji muzycznej. „Ars Inter Culturas” 2015, nr 4, s. 13–30. https://doi.org/10.34858/AIC.4.2015.61.
Google Scholar
Dobra Szkoła: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem. Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna. MEN, ORE 2017. Pobrano z: https://www.ore.edu.pl/nowa-podstawa-programowa/WYCHOWANIE%20PRZEDSZKOLNE,%20EDUKACJA%20WCZESNOSZKOLNA/Podstawa%20programowa%20wychowania%20przedszkolnego%20i%20kształcenia%20ogólnego%20dla%20szkoły%20podstawowej%20z%20komentarzem.pdf [22.05.2022].
Google Scholar
Edukacja mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym w Polsce 2010–2011. [Raport]. Oprac.B. Machul-Telus, M. Majewska. ORE, Warszawa 2012. Pobrano z: https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=3376 [22.06.2022].
Google Scholar
Frołowicz E.: Jestem Inny! Muzyczna edukacja wczesnoszkolna a problematyka wielokulturowości. „Aspekty Muzyki” 2015, nr 5, s. 79–93.
Google Scholar
Golubic’ka N.O.: Formuvannâ etnopedagogìčnoï kul’turi majbutn’ogo včitelâ muzičnogo mistectva v procesì vokal’no-horovogo navčannâ. Avtoref. dis. kand. ped. Nauk, NPU ìm. M.P. Dragomanova, Kiïv 2019. Pobrano z: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/27723/100355276.pdf [20.06.2022]. [Н.О. Голубицька: Формування етнопедагогічної культури майбутнього вчителя музичного мистецтва в процесі вокально-хорового навчання. Автореф. дис. канд. пед. Наук, НПУ ім. М.П. Драгоманова, Київ 2019].
Google Scholar
Gorbunova L.S.: Osvìta dlâ doroslih: kognìtivno-komunìkacìjnì strategìï ta praktiki. Avtoref. Dis. Doktora filosofs’kih nauk, NAPNU. Ìnstitut Viŝoï osvìti, Kiïv 2015. Pobrano z: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2019/01/Gorbunova_19.10.2015_avtoref.pdf [20.06.2022]. [Л.С. Горбунова: Освіта для дорослих: когнітивно-комунікаційні стратегії та практики. Автореф. дис. доктора философських наук, НАПНУ. Інститут Вищої освіти, Київ 2015].
Google Scholar
Gordon M.: Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki. Przeł. E. Klekot. PIW, Warszawa 2005.
Google Scholar
Ingarden R.: Przeżycie, dzieło, wartość. Wydawnictwo Literackie, Kraków 1966.
Google Scholar
Józefowicz A. et al.: Sztuka i jej miejsce w edukacji międzykulturowej – idee, koncepcje i rozwiązania metodyczne. Wydawnictwo Adam Marszałek– Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, Toruń–Białystok 2015.
Google Scholar
Jóźwiak M. et al.: Inspiracje muzyczne do podręcznika „Nasza Szkoła” kl. 3. MEN–ORE, Warszawa 2016. https://www.ore.edu.pl/2018/01/inspiracje-muzyczne [dostęp: 27.04.2022].
Google Scholar
Khittl Ch.: Polyästhetische Erziehung. Integrative Musikpädagogik. W: Lexikon der Musikpädagogik. Hrsg. S. Helms, R. Schneider, R. Weber. Bosse, Kassel 2005, s. 204–206.
Google Scholar
Kisiel M.: Doskonalenie kompetencji muzycznych studentów edukacji wczesnoszkolnej podczas zajęć terenowych w szkole. W: Praktyki pedagogiczne przestrzenią i miejscem ewaluacji kompetencji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji: koncepcje, przemiany, rozwiązania. Red. E. Musiał, J. Malinowska. Wydawnictwo Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2018, s. 87–100.
Google Scholar
Kłysz-Sokalska N.: Muzyka jako narzędzie edukacji międzykulturowej. „Życie Szkoły” 2021, nr 4, s. 45–50.
Google Scholar
Konaszkiewicz Z.: Fenomen polskiej edukacji muzycznej. „Konteksty Kształcenia Muzycznego” 2014, nr 1 (1), s. 11–25. https://doi.org/10.5604/2392277X.1150102.
Google Scholar
Konaszkiewicz Z. et al.: Standardy edukacji muzycznej. W: Standardy edukacji kulturalnej. Materiały do konsultacji środowiskowych. Red. A. Białkowski. Fundacja Polskiej Rady Muzycznej, Warszawa 2008, s. 100–149. Pobrano z: https://www.muzykajest.pl/images/stories/standardy_calosc.pdf [27.04.2022].
Google Scholar
Kuročko Ĭ.: Ukraïns’kij škìl’nij pìsennik. PZWS, Warszawa 1970. [Й. Курочко: Український шкільний пісенник].
Google Scholar
Lobova O.: Mistectvo. Pìdručnik dlâ 3 kl. Školap, Kiïv 2020. [O. Лобова: Мистецтво. Підручник для 3 кл. Шкoлаp, Київ 2020].
Google Scholar
Lorek M., Zatorska M.: Nasza szkoła. Podręcznik do szkoły podstawowej. Klasa 3 cz. 2. MEN, Warszawa 2016.
Google Scholar
Nicolis G., Prigogine I.: Self-organization in Nonequilibrium Systems: From Dissipative Structures to Order Through Fluctuations. Co. J. Wiley&Sons, New York–London–Sydney–Toronto 1977. https://doi.org/10.1002/bbpc.197800155 [dostęp: 22.06.2022].
Google Scholar
Nikitorowicz J.: Młodzież pogranicza kulturowego Polski, Białorusi, Ukrainy wobec integracji europejskiej. Tożsamość, plany życiowe, wartości. Trans Humana, Białystok 2000.
Google Scholar
Ratajski S.: Edukacja kulturalna w pracach UNESCO i organizacji europejskich. W: Edukacja poprzez kulturę. Kreatywność i innowacyjność. Red. D. Ilczuk, S. Ratajski. Polski Komitet do spraw UNESCO, Warszawa 2011, s. 13–32.
Google Scholar
Rebrova E.: Hudožestvennaâ identifikaciâ kak faktor podgotovki učitelej muzyki i horeografii v usloviâh polikul’turnoj obrazovatel’noj sredy. „Ars Inter Culturas” 2018, nr 3, s. 137–154. https://doi.org/10.34858/AIC.3.2014.49. [E. Реброва: Художественная идентификация как фактор подготовки учителей музыки и хореографии в условиях поликультурной образовательной среды].
Google Scholar
Van B., Nìkolaï G.: Struktura transkul’turnoï kompetentnostì magìstrìv muzičnogo mistectva. „Pedagogìčnì nauki: teorìâ, ìstorìâ, ìnnovacìjnì tehnologìï” 2021, vyp. 5 (109), s. 305–316. https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/02/31.pdf [dostęp: 20.06.2022]. [Б. Ван, Г. Ніколаї: Структура транскультурної компетентності магістрів музичного мистецтва. „Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології” 2021, вyп. 5 (109), c. 305–316].
Google Scholar
Welsch W.: Tożsamość w epoce globalizacji – perspektywa transkulturowa. W: Estetyka transkulturowa. Red. K. Wilkoszewska. Universitas, Kraków 2004, s. 31–43.
Google Scholar
Witkowski L.: W stronę edukacji (dla) pogranicza (pedagogiczne Bachtinalia). „Kwartalnik Pedagogiczny” 1990, nr 4, s. 47–66.
Google Scholar
Wojnar I.: Teoria wychowania estetycznego. Zarys problematyki. Wyd. 4. Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995.
Google Scholar