Wykorzystanie literatury wizualnej w kształtowaniu kompetencji uczniów na różnych etapach edukacyjnych


Abstrakt

W artykule ukazano wybrane sposoby kształtowania kompetencji edukacyjnych ucznia przy użyciu narzędzia, jakim jest literatura wizualna. W ramach dyskursu przedstawiono propozycje wykorzystania literatury wizualnej przez bibliotekarzy w procesie kształtowania kompetencji uczniów. Szczególną uwagę zwrócono
na korzyści wynikające z zastosowania tej literatury w nauczaniu. Opisując konkretne książki wizualne, posłużono się metodą analizy i krytyki piśmiennictwa oraz metodą egzemplifikacyjną. Przeprowadzono analizę porównawczą tekstów kultury.


Słowa kluczowe

Ilustracja książkowa; Ilustrator; Kompetencje edukacyjne; Książka wizualna; Kształtowanie kompetencji; Literatura wizualna; Nauczyciel-bibliotekarz; Pedagogika biblioteczna; Specjalne usługi edukacyjne

Bajtlik, J. (2016). „Psucie tęczy” o warsztatach dla dzieci, których kreatywność bywa tłumiona na kolejnych szczeblach edukacji. 2+3d Grafika Plus Produkt, (58), 24–31.

Bajtlik, J. (2014). Typogryzmol. Warszawa: Wydawnictwo Dwie Siostry.

Burszta, W. Międzykulturowość: znamię czasów: wprowadzenie. Komunikacja międzykulturowa, 2(58). Pobrane z: https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/2._wojciech_jozef_bursta_-_miedzykulturowosc_znamie_czasow.pdf (3.01.2020).

Chmielewska, I. (2018). Abc.de. Wrocław: Wydawnictwo Format.

Frąckiewicz, S. (2017) Ten łokieć źle się zgina: rozmowy o ilustracji (s. 12). Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Juszczak, W. (2017). Fragmenty: szkice z teorii filozofii i sztuki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Kompetencje edukacyjne (2019). W: L. Drabik (red.), Słownik Języka Polskiego (s. 215). Warszawa.

Langer, H. (2013). Pedagogika biblioteczna. W: A. Tokarska (red.), Bibliotekarstwo (s. 554–564). Warszawa: Wydawnictwo SBP.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem: Szkoła podstawowa język polski. Pobrano z: https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/jezyk-polski.-pp-z-komentarzem.-szkola-podstawowa.pdf (3.01.2020).

Sikorska, M., Smyczyńska, K. (2019). Przestrzenie refleksji humanistycznej w literaturze wizualnej. Toruń: Wydawnictwo Tako.

Sobolewska, J. (2015) Leibnitz w Leipzig [recenzja książki abc.de Iwony Chmielewskiej]. Pobrane z: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/ksiazki/1626471,1,recenzja-ksiazki-iwona-chmielewska-abcde.read (3.01.2020).

Widmark, M., Dziubak, E. (il.) (2017). Tyczka w Krainie Szczęścia. Warszawa: Wydawnictwo Mamania – Grupa Wydawnicza Relacja.

Wojciechowski, J. (2000). Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa: Wydawnictwo SBP.

Zaczek, I. (red.). (2019). Chronologia sztuki: oś czasu kultury zachodniej od czasów prehistorycznych po współczesne. Warszawa: Wydawnictwo Arkady.

Pobierz

Opublikowane : 2020-06-29


PanekD. (2020). Wykorzystanie literatury wizualnej w kształtowaniu kompetencji uczniów na różnych etapach edukacyjnych. Nowa Biblioteka. Usługi, Technologie Informacyjne I Media, 36(1), 25-35. https://doi.org/10.31261/NB.2020.36.02

Dominika Panek 
Centrum Kultury ,,Zamek w Toszku"  Polska
https://orcid.org/0000-0002-8650-372X




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).