Opublikowane: 2022-05-30

Idea „sztuki dla sztuki” w kontekście sytuacji komunikacyjnej „autor–czytelnik”

Andrey Kotin Logo ORCID

Abstrakt

Autor artykułu rozpatruje koncepcję artystyczną „sztuki dla sztuki” (l’art pour l’art) w jej rozmaitych przejawach: jako manifest pewnej epoki historycznej (modernizm, dekadentyzm, postmodernizm) lub też osobisty światopogląd pojedynczych pisarzy i filozofów (Nabokov, Croce). Szczególną uwagę poświęca się nierozerwalnej symbiozie formy i treści, zwłaszcza idei ich strukturalno-semantycznej identyczności. Jednym z kluczowych wniosków przeprowadzonego badania jest wyraźna niejednorodność idei „sztuki dla sztuki”, której główne postulaty i tezy wykazują radykalne, niekiedy wykluczające się nawzajem różnice, w zależności od szkoły literackiej, literaturo- lub kulturoznawczej teorii, indywidualności konkretnego pisarza.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kotin, A. (2022). Idea „sztuki dla sztuki” w kontekście sytuacji komunikacyjnej „autor–czytelnik”. Przegląd Rusycystyczny, (2 (178), 7–22. https://doi.org/10.31261/pr.12960

Cited by / Share

Nr 2 (178) (2022)
Opublikowane: 2022-05-30


ISSN: 0137-298X

Wydawca
Polskie Towarzystwo Rusycystyczne oraz Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.