Jakie zmiany warto wprowadzić na filologii rosyjskiej? (perspektywa wykładowców i studentów)


Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wyników badania na temat zmian, które warto wprowadzić, aby kształcenie filologiczne było bardziej efektywne i satysfakcjonujące. Podjęta została próba odpowiedzi na pytania: 1) jakie sugestie formułują nauczyciele i studenci odnośnie do potrzebnych zmian w kształceniu filologicznym? 2) czy oczekiwania tych dwóch grup respondentów są zbieżne? W celu odpowiedzi na postawione pytania przeprowadzone zostało badanie jakościowe, a techniką zbierania danych były wywiady fokusowe. W dwóch oddzielnych wywiadach udział wzięli wykładowcy (6 osób) i studenci filologii rosyjskiej (6 osób). Wyniki badania pokazały, że sugerowane przez obie grupy respondentów zmiany są zbieżne jedynie w kilku obszarach i dodatkowo są w różny sposób interpretowane. Omówione zostały sugestie dotyczące zmian w klasie i poza nią.


Słowa kluczowe

focus interviews, Russian philology, student and faculty needs, academic education, changes in the classroom, changes outside the classroom

Ciechowska, Magdalena. “Badania fokusowe.” Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Ciechowska, Magdalena and Szymańska, Maria (Eds.), Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, 2018: 101¬¬–164. < https://www.researchgate.net/profile/Magdalena-Ciechowska/publication/320024700_Wybrane_metody_jakosciowe_w_badaniach_pedagogicznych_Czesc_I/links/5c2fa37e92851c22a3597f3d/Wybrane-metody-jakosciowe-w-badaniach-pedagogicznych-Czesc-I.pdf >.
Dańko, Magdalena, and Wieszczeczyńska, Ewa. “Wymogi współczesnego rynku pracy w odniesieniu do kompetencji absolwentów kierunków humanistycznych.” Neofilolog, 2013, no 40/1: 43–57. DOI: 10.14746/n.2013.40.1.4.
Goźdź-Roszkowski, Stanisław, and Makowski, Jacek. “Jak twórczo kształcić humanistów dla potrzeb rynku pracy? Studium przypadku: kierunek lingwistyka dla biznesu na Uniwersytecie Łódzkim.” Twórczość, zatrudnialność, uniwersytet. Płuciennik, Jarosław, and Czajkowska, Maria, and Wróblewski, Michał (Eds.). Łódź: Wydawnictwo UŁ, 2018: 25–35. DOI: 10.18778/8088-905-7.03.
Grabowska, Monika, and Smuk, Maciej, and Sowa, Magdalena. “The Last of Us? Czy istnieje przyszłość dla neofilologii?” Neofilolog, 2024, no. 62/1: 9–23. DOI: 10.14746/n.2024.62.1.2.
Jendza, Jarosław. “Ankietyzacja a ewaluacja procesu kształcenia. Pomiędzy orientacją na klienta a wspólną troską o jakość dydaktyki akademickiej.” “Dzień Jakości FarU”, Politechnika Gdańska, 19.10.2023, paper presented,
Jóźwikiewicz, Przemysław. “Absolwenci ukrainistyki Uniwersytetu Wrocławskiego a rynek pracy.” Nauczanie języków obcych na potrzeby rynku pracy. Sowa, Magdalena, and Mocarz-Kleindienst, Maria, and Czyżewska, Urszula (Eds.). Lublin: Wydawnictwo KUL, 2015: 175–187.
Karolczuk, Marzanna, and Lewicka-Mroczek, Ewa, and Sawicka-Mierzyńska, Katarzyna, and Sańczyk-Cruz, Anna, and Wajda, Edyta. Jakość kształcenia na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku na podstawie wywiadów fokusowych ze studentami. Raport z badań, Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 2022.
Karolczuk, Marzanna, and Sańczyk-Cruz Anna, and Wajda, Edyta. “‘Angażująca nauka na studiach filologicznych’ w opiniach nauczycieli akademickich (wyniki badania fokusowego).” Acta Neophilologica, 2024, Vol. 1(26): 191–206. DOI: 10.31648/an.10074.
Lewicki, Roman. “Lektor komunikolog – nowy wymiar kształcenia zawodowego filologów.” Zbliżenia 6. Badania interdyscyplinarne: rzeczywistość a wyzwania. Stolarczyk-Gembiak, Anna, and Woźnicka, Marta (Eds.). Poznań–Konin: Wydawnictwo Rys, 2021: 93¬–99.
Mampe, Joanna. “Współzależności pomiędzy procesem kształcenia uniwersyteckiego a wymaganiami rynku pracy oczami studentów filologii rosyjskiej Uniwersytetu Gdańskiego.” Nauczanie języków obcych na potrzeby rynku pracy. Sowa, Magdalena, and Mocarz-Kleindienst, Maria, and Czyżewska, Urszula (Eds.). Lublin: Wydawnictwo KUL, 2015: 175–187.
Wilczyńska, Weronika, and Michońska-Stadnik, Anna. Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Avalon, 2010.
Smuk, Maciej. “Czego pragną przyszli filolodzy. Wyniki badania pilotażowego na temat świadomości wyboru i oczekiwań studentów filologii.” Neofilolog, 2020, no. 55/2: 195–207. DOI: 10.14746/n.2020.55.2.3.
Smuk, Maciej, and Grabowska Monika, and Sowa, Magdalena. Studia filologiczne w Polsce z perspektywy studenta. Kraków: Universitas, 2023.
Wojakowska, Marta. “Doskonalenie warsztatu metodycznego nauczyciela języka specjalistycznego w kontekście kształcenia nieformalnego. Wyniki badania pilotażowego.” Neofilolog, 2024, no. 62/1: 105–122. DOI: 10.14746/n.2024.62.1.7.
Zając, Jolanta. “Studia filologiczne od poziomu AI. Strategiczny punkt widzenia.” Enseigner le FLE aux débutants à la philologie romane. Nouveaux défis. Grzmil-Tylutki, Halina, and Krakowska-Krzemińska, Ewa (Eds.). Kraków: Wydawnictwo UJ, 2010: 9–20. < https://ruj.uj.edu.pl/server/api/core/bitstreams/79b8e41d-fe2f-4057-8f24-8cc1fc81a902/content#page=11 >.
Pobierz

Opublikowane : 2024-12-15


KarolczukM. (2024). Jakie zmiany warto wprowadzić na filologii rosyjskiej? (perspektywa wykładowców i studentów). Przegląd Rusycystyczny, (4 (188), 219-236. https://doi.org/10.31261/pr.17900

Marzanna Karolczuk  m.karolczuk@uwb.edu.pl
Uniwersytet w Białymstoku  Polska
https://orcid.org/0000-0003-3457-4910

dr hab., prof. Uniwersytetu w Białymstoku, kierownik Zakładu Językoznawstwa Interkulturowego i Glottodydaktyki w Katedra Językoznawstwa Slawistycznego. Zainteresowania naukowe: nauczanie i uczenie się języka obcego, podnoszenie jakości kształcenia w edukacji akademickiej, komunikacja i edukacja międzykulturowa, stereotypy językowe. Współorganizatorka cyklicznych konferencji międzynarodowych, m.in. Język rosyjski w najnowszych badaniach językoznawczych, interkulturowych i glottodydaktycznych oraz Kształcenie (neo)filologiczne — nurty badawcze i aplikacje dydaktyczne. W ramach programu Erasmus+ prowadziła zajęcia dydaktyczne na uczelniach zagranicznych (Bergamo, Lublana, Neapol, Pecz, Ryga, Skopje).






Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).