Opublikowane: 2006-06-01

Gra językowa w tytułach prasowych

Jiří Gazda , Jana Otevřelová

Abstrakt

GRA JĘZYKOWA W tYtUŁACH PRASOWYCH

Streszczenie

W niniejszym artykule podjęto próbę opisania podstawowych chwytów stylistycznych, wykorzystywanych przez dziennikarzy we współczesnych rosyjskich tytułach prasowych, szczególnie uwzględniając elementy gry językowej. ta ostatnia jest rozumiana przez autorów jako taki dobór środków wyrazu na wszystkich poziomach języka, który pozwala mówiącemu na celowe wywoływanie u czytelnika niebanalnych (niestereotypowych), zwykle żartobliwych asocjacji przedmiotowych i językowych.Materiał został zaczerpnięty głównie z internetowych wydań ogólnopaństwowych i regionalnych gazet i czasopism „Амурская заря” (Амурск), „Аргументы u факты”, „Арсеневские вести” (Ар-сеневск), „Коммерсант”, „Час пик” (Санкт-Петербург) i „Челябинск пресс” (Челябинск) w latach 2000–2005. Dodatkowo wykorzystano drukowane wydania gazety „Аргументы u факты”.

LANGUAGE PLAY IN NEWSPAPER HEADLINES

Summary

the article deals in general with the actual problems of language expressivity in contemporary Russian press, particularly with usage of language play in headlines.By language-play is meant a purposeful selection of such lingual instruments which should invoke nontrivial (nonstereotypical) instrument-lingual associations by the reader and attract his attention.On particular lingual material acquired by excerption of electronic medial sources are shown most typical ways of language-play on particular language levels.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Gazda, J., & Otevřelová, J. (2006). Gra językowa w tytułach prasowych. Przegląd Rusycystyczny, (3). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/PR/article/view/3876

Domyślna okładka

Nr 3 (2006)
Opublikowane: 2015-09-02


ISSN: 0137-298X

Wydawca
Polskie Towarzystwo Rusycystyczne oraz Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.