Коды литературной коммуникации Пушкина (ПЕРИОДИКА — РАЗГОВОРЫ ПОЭТА С КНИГОПРОДАВЦЕМ /ЦЕНЗОРОМ — ПСЕВДОНИМЫ)



Abstrakt

CODES OF PUSHKIN’S LITERARY COMMUNICATION (PERIODICAL PRESS — CONVERSATION OF A POET WITH A BOOKSELLER /A CENSOR
— PSEUDONY MS)
S u m m a r y
This article is about how Pushkin overcomes the censorship, about the freedom of speech and the original artistic method of the first poet of Russia. Pushkin has to deal with the censorship, with the limitations of freedom — personal and public, more
than once. He writes literature all his life, but is also interested in the problems of publication — in the periodicals and his books. In this sense, the controversies in his poetry, his essays and his personal correspondence are very interesting. Pushkin’s
“codified” messages, his pseudonyms and hidden hints are very interesting because of the appearances of ludism in his communication with those in power. 


А.В. Блюм, От неолита до главлита. Достопамятные и занимательные эпизоды из истории российской цензуры от Петра Великого до наших дней, Изд. им. Н.И. Новикова, Санкт-Петербург 2009.

А.В. Блюм, Русские писатели о цензуре и цензорах. От Радищева до наших дней: 1790–1990: опыт комментированной антологии, ООО «Полиграф», Санкт-Петербург 2001.

М.Н. Дарвин, Продается ли вдохновенье? // И. Лощилов, И. Сурат (сост.), Пушкинский сборник, Три квадрата, Москва 2005, с. 133–138.

А.В. Никитенко, Записки и дневник в 3 т., Захаров, Москва 2005.

А.С. Пушкин, Полное собрание сочинений в 17 т., т. 2, кн. 1, Воскресенье, Москва 1994.

А.С. Пушкин, Полное собрание сочинений в 17 т., т. 7, Воскресенье, Москва 1995.

А.С. Пушкин, Полное собрание сочинений в 17 т., т. 12, 14, Воскресенье, Москва 1996.

А.С. Пушкин, Полное собрание сочинений в 17 т., т. 16, Воскресенье, Москва 1997.

Н. Смирнов-Сокольский, Рассказы о книгах, Книга, Москва 1983.

Л.Г. Шакирова, Отношение Пушкина к журнальной полемике о романтизме в 1820-х годах // А.Б. Куделин и др. (редкол.), Пушкин в ХХI веке. Сборник в честь Валентина Семеновича Непомнящего, Русский мир, Москва 2006, с. 341–353.

Pobierz

Opublikowane : 2016-10-16


ДимитровЛ. (2016). Коды литературной коммуникации Пушкина (ПЕРИОДИКА — РАЗГОВОРЫ ПОЭТА С КНИГОПРОДАВЦЕМ /ЦЕНЗОРОМ — ПСЕВДОНИМЫ). Przegląd Rusycystyczny, (3). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/PR/article/view/4898

Людмил Димитров  ljudiv@abv.bg
Софийски университет «Св. Климент Охридски» 

Profesor w K atedrze Literatury Rosyjskiej (Wydział Filologii Słowiańskich)
Uniwersytetu Sofijskiego im. św. Klemensa z O chrydy oraz w W yższej Szkole
Teatralnej im. Lubena Grojsa, członek Stowarzyszenia Tłumaczy Bułgarskich
i bułgarskiego PEN Clubu, autor licznych monografii i podręczników,
ponad 250 artykułów i studiów, przekładów naukowych i literackich (z rosyjskiego,
angielskiego, słoweńskiego i serbskiego/chorwackiego); zainteresowania
naukowe: literatura rosyjska, zwłaszcza dramaturgia i teatr XIX w.,
kody komunikacji tajnych stowarzyszeń, przekład literacki, kino, semiotyka,
kryptografia, kanon, hermeneutyka, tożsamość.





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).