Published: 2007-01-02

Ergonimia komercyjna w praktyce

Maciej Szelewski

Abstract

ERGONIMIA KOMERCYJNA W PRAKTYCE

Streszczenie

Jednym z elementów tworzących wizerunek podmiotu gospodarczego jest jego nazwa. Grupę obejmującą nazwy organizacji nastawionych na osiąganie zysku można nazwać ergonimami ko-mercyjnymi. W niniejszym artykule zostały wyróżnione najbardziej charakterystyczne modele nazewnicze, związane z tworzeniem pozytywnego wizerunku „organizacji biznesowych”. Są to m.in.: wykorzystanie transonimizacji antroponimu (zwykle nazwisko właściciela przedsiębiorstwa), nawiązanie do tradycyjnych wartości (archaizmy, historyzmy), stereotyp „zachodniej jakości” (obce, zwykle angielskie zasoby językowe), różnorodne neologizmy onomastyczne.

COMMERCIAL ERGONYMS IN PRACTICE

Summary

An image of a company is also created by its name. All the names of companies or other fi nancial structures whose main goal is to make a profi t we may call commercial ergonyms. The subjects of the article are the most important onomastical models which can help fi rm to create an attractive image, such as: transonymisation of anthroponyms (names of the owners mostly); values, tradition, history (archaisms); stereotypical way of thinking of “European/American high quality” (English words and grammar mostly); various onomastical neologisms. 

Download files

Citation rules

Szelewski, M. (2007). Ergonimia komercyjna w praktyce. Przegląd Rusycystyczny [Russian Studies Review], (1). Retrieved from https://journals.us.edu.pl/index.php/PR/article/view/3849

No. 1 (2007)
Published: 2015-08-31


ISSN: 0137-298X
Ikona DOI 10.31261/pr

Publisher
Polskie Towarzystwo Rusycystyczne oraz Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.