https://doi.org/10.31261/pr.17637
Artykuł analizuje problem badania tekstu z perspektywy triangulacji jako nowatorskiego, integracyjnego podejścia. Głównym celem pracy jest uogólnienie i usystematyzowanie współczesnego spojrzenia na tekst i dyskurs, uwzględniając różne podejścia, z zamiarem opracowania pragmalingwistycznego modelu badania tekstu, który można zastosować w procesie analizy tekstu. We wstępie opisano rozwój współczesnego językoznawstwa oraz niektóre kierunki badań nad tekstem, a także przedstawiono metodologię badawczą. Pierwsza część publikacji poświęcona jest rozważaniom nad rozwojem poszczególnych modeli tekstu. Druga część prezentuje charakterystykę proponowanego pragmalingwistycznego modelu badania tekstu w odniesieniu do kategorii adresata oraz zawiera konkretny przykład analizy mediatekstu. W zakończeniu opisano główne komponenty badania, które proponuje się włączyć do pragmalingwistycznego modelu analizy tekstu.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Nr 4 (188) (2024)
Opublikowane: 2024-12-19
10.31261/pr