Au nom de la chair : manger, regarder et lire à cru



Abstrakt

The aim of this paper is to elaborate on the fluid border that exists in French between la chair (flesh) and la viande (meat) as well as between la chair (flesh) and le corps (body). This blurry distinction spurs us to analyze the impact of the discovery of paintings in the Lascaux cave on our perception of art as connected to the realm of spirit. The uncanny character of the Lascaux cave paintings, a homage paid to animality, as well as an aspiration to the sacred, is identical with an irruption of the heterogeneous in the text. It turns art and literature into a space of excessive communication, which originates in flesh.

Key words: Meat, flesh, body, steak, cannibalism, omophagy, blood, blood drinker, slaughterhouse, heterogeneity, cave.


BARTHES, Roland, 1957 : Mythologies. Paris, Gallimard.

BATAILLE, Georges, 1957a : L’Erotisme. Paris, Minuit.

BATAILLE, Georges, 1957b : La littérature et le mal. Paris, Gallimard.

BATAILLE, Georges, 1970a : « Le lion châtré ». In : IDEM : Œuvres complètes. Vol. 1. Paris, Gallimard.

BATAILLE, Georges, 1970b : « La valeur d’usage de D.A.F. de Sade ». In : IDEM : Œuvres complètes. Vol. 2. Paris, Gallimard.

BATAILLE, Georges, 1971a : « Le bleu du ciel ». In : IDEM : Œuvres complètes. Vol. 3. Paris, Gallimard.

BATAILLE, Georges, 1971b : « L’abbé C ». In : IDEM : Œuvres complètes. Vol. 3. Paris, Gallimard.

BATAILLE, Georges, 1976 : « L’Histoire de l’érotisme ». In : IDEM : Œuvres complètes. Vol. 8. Paris, Gallimard.

BATAILLE, Georges, 1979 : « Lascaux ou la naissance de l’art ». In : IDEM : Œuvres complètes. Vol. 9. Paris, Gallimard.

BATAILLE, Georges, 1987 : Les larmes d’Eros. In : IDEM : Œuvres complètes. Vol. 10. Paris, Gallimard.

BESNIER, J.M., 1998 : « Lascaux ou la révélation de l’inattendu ». In : Eloge de l’irrespect. Paris, Descartes & Cie.

CARTER, Angela, 2000 : The Sadeian Woman. Londres, Virago Press.

DERRIDA, Jacques, 2001 : « Autrui est secret parce qu’il est autre ». Le Monde de l’éducation, No 284.

DIJKSTRA, Bram, 1988 : Idols of Perversity. Fantasies of Feminin Evil in Fin-de-Siècle Culture. New York, Oxford University Press.

ERMANN, M., 1988 : « Proust et les métamorphoses du goût ». Bulletin de la Société des Amis de Marcel Proust et des Amis de Combray, No 38.

FLAUBERT, Gustav, 1961 : Madame Bovary. Paris, Gallimard.

KRISTEVA, Julia, 1997 : Polylogue. Paris, Seuil.

PROUST, Marcel, 1946—47 : Du côté de chez Swann. 2e partie. Paris, Gallimard.

QUIGNARD, Pascal, 2002 : Les ombres errantes. Paris, Gallimard.

ROUDINESCO, E., PLON, M., 2006 : Dictionnaire de la psychanalyse. Paris, Fayard.

SADE, D.A.F., de, 2000 : La Philosophe dans le boudoir. Paris, Gallimard.

SURYA, M., 1992 : Georges Bataille. La mort à l’œuvre. Paris, Gallimard.


KrzykawskiM. (1). Au nom de la chair : manger, regarder et lire à cru. Romanica Silesiana, 3(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5687

Michał Krzykawski  michal.krzykawski@us.edu.pl
Université de Silésie 



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).