“Investigación” de los misterios familiares en el contexto de la historia reprimida (Ricardo Piglia, Edmundo Paz Soldán, Rodrigo Rey Rosa)



Abstrakt

This paper analyses contemporary Spanish American novels whose plots are motivated by a private investigation into the mysteries that lead to collective memory. In the second half of the 20th Century many Latin American countries were being torn apart by civil wars, guerilla wars and dictatorships. The societies in these countries (Argentina, Chile, Bolivia and Central American countries) have not yet come to terms with their personal and collective wounds and crimes. Recent history has not yet been totally restored. The official versions of history have been distorted and the heroes of the novels analyzed here begin their private investigation of facts, which leads them to uncover not only the mysteries in the recent histories of their countries, but also the political affiliations of members of their own families. As these heroes are always
somehow involved with writing, their para-detective search turns out to be a struggle about a discursively and textually formed identity, as well as a negotiation of values between the public and the private, between official historiography and the memory of individuals and their families, between the traditional and postmodern sense of patriotism. This process illustrates that in some contemporary Latin American societies, conflicts between the accepted version of history and marginalized private memory correspond to the postcolonial model of identity problems.

Key words: Contemporary Spanish American novel, detective story, identity, postcolonial studies.


Appadurai, Arjun, 2005: Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji. Przeł. Z. Pucek. Kraków, Universitas 2005.

Bados Ciria, Concepción, 2006: “Literatura transatlántica/textos transnacionales: estéticas de la transmodernidad”. En: Porro Jerrera, Maria José, Sánchez Dueñas, Blas, ed.: En el umbral del s. XX. Un lustro de literatura hispanica. Universidad de Córdoba.

Benjamin, Walter, 1975: „Tezy historiozoficzne”. W: Twórca jako wytwórca. Przeł. H. Orłowski. Poznań, Wydawnictwo Poznańskie.

Bhabha, Homi, 2010: Miejsca kultury. Przeł. T. Dobrogoszcz. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Fernández Porta, Eloy, 2006: „Respiración artificial. 2000” (reseña). En: Carrión, Jorge: El lugar de Piglia. Critica sin ficción. Barcelona, Editorial Candaya.

Foucault, Michel, 2000: Historia seksualności. Przeł. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski. Warszawa, Czytelnik.

Gray, Jeffrey, 2007: “Placing the Placeless: a Conversation with Rodrigo Rey Rosa” (2000). En: Contracorriente. Una revista de historia social y literatura de America Latina. Vol. 4, no 2, http://www.ncsu.edu/project/acontracorriente/winter_07/Gray.pdf [fecha de la consulta: 23

de febrero de 2011].

Hernández Martin, Jorge, 2001: “Paco Ignacio Taibo II: Post-Colonialism and the Detective Story in Mexico”. In: Christian, Ed: The Post-Colonial Detective. Houndmills, Basingstoke, Palgrave McMillian.

Lacan, Jacques, 1981: Le Séminaire. Livre III: Les psychoses. Paris, Seuil.

Paz Soldán, Edmundo, 2000: Sueños digitales. Barcelona, Anagrama.

Paz Soldán, Edmundo, 2001: La materia del deseo. Barcelona, Anagrama.

Paz Soldán, Edmundo, 2004: El delirio de Turing. Barcelona, Anagrama.

Paz Soldán, Edmundo, 2006: Palacio Quemado. Barcelona, Anagrama.

Piglia, Ricardo, 2001 (1980): Respiración artificial. Barcelona. Anagrama.

Piglia, Ricardo, 2002: Critica y ficción. Barcelona, Anagrama.

Rey Rosa, Rodrigo, 2009: Material humano. Barcelona, Anagrama.

Said, Edward, 2007 (1978): „Orientalizm (wprowadzenie)”. W: Burzyńska, Anna, Markowski, Michał P.: Teorie literatury XX wieku. Antologia. Przeł. W. Kalinowski. Kraków, Znak.

Saer, Juan José, 2008: “Historia y novela, política y policía”. En: Carrión, Jorge, ed.: El lugar de Piglia. Critíca sin ficción. Barcelona, Editorial Candaya.


PlutaN. (1). “Investigación” de los misterios familiares en el contexto de la historia reprimida (Ricardo Piglia, Edmundo Paz Soldán, Rodrigo Rey Rosa). Romanica Silesiana, 6(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5796

Nina Pluta  krzysztof.jarosz@us.edu.pl
Universidad Pedagógica de Cracovia 
Nina Pluta, hispanista, imparte clases de literatura hispanoamericana en la Universidad Pedagógica de Cracovia. Junto con Ewa Łukaszyk publicó Historia literatury hispanoamerykańskiej (ed. Ossolineum). Tradujo al polaco, con Tomasz Pindel, Los detectives salvajes, de Roberto Bolaño.



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).