Le père et sa fille : le sceau paternel dans la prose colettienne et beauvoirienne



Abstrakt

The character of the father in French literature, especially in the works of Sidonie-Gabrielle Colette and Simone de Beauvoir, is significant. He may be perfect or not without faults, withdrawn or authoritative, fascinating or disgusting, but invariably – even if he is overshadowed by the mother – the father inspires his daughter. The latter treats him as a kind of spiritual guide, a confidant who gives her life energy, is an example to follow, and passes on his value system and the need to write on his daughter. Love for the father or the lack thereof allows an adolescent daughter to find her own identity and define herself, and in the case of a mature woman it allows her to revisit her own childhood and youth through writing, so as to resurrect the image of the father and reflect on her own life and the writer’s vocation.

Anglart, Véronique, 1996 : Colette : des repères pour situer l’auteur et ses écrits. Paris : Nathan, coll. « Les écrivains ».

Beauvoir, Simone de, 1949 : Le Deuxième Sexe. Paris : Gallimard.

Beauvoir, Simone de, 1958 : Mémoires d’une jeune fille rangée. Paris : Gallimard.

Beauvoir, Simone de, 1963 : La Force des choses. Paris : Gallimard.

Beauvoir, Simone de, 1972 : Tout compte fait. Paris : Gallimard.

Clément, Murielle Lucie, Wesemael, Sabine, 2008 : Relations familiales dans les littératures française et francophone des XXe et XXIe siècles. T. 1 : La figure du père. Paris : L’Harmattan.

Colette, Sidonie‑Gabrielle, 1993 : La Naissance du jour. Paris : Flammarion.

Colette, Sidonie‑Gabrielle, 1996 : « Le Capitaine ». In : Eadem : Sido. Paris : Hachette, coll. « Le Livre de Poche ».

Contat, Michel, 1994 : « Sartre / Beauvoir, légende et réalité d’un couple ». In : Péter Dávidházi et Judith Karafiáth (éds) : La Littérature et ses cultes. Budapest : Argumentum, 123–156.

Didier, Béatrice, 1981 : L’écriture‑femme. Paris : PUF.

Fromm , Erich, 1999 : L’Art d’aimer. Trad. Jean-Louis Laroche et Françoise Tcheng. Paris : Éd. Desclée de Brouwer.

Haase‑Dubosc, Danièle, 1988 : « Colette : L’une et l’autre ». Les Cahiers du GRIF, vol. 39, n° 1, 55–68.

Lecarme, Jacques, Lecarme‑Tabone, Éliane, 1997 : L’Autobiographie. Paris : Armand Colin.

Lecarme‑Tabone, Éliane, 2000 : « Mémoires d’une jeune fille rangée » de Simone de Beauvoir. Paris : Gallimard.

Pujade‑Renaud, Claude, 1981 : « La chimère maternelle et le sceau paternel ». Europe, n° 631–632, 86–95.

Sarde, Michèle, 1989 : « Sido, portraits croisés ». Magazine littéraire, n° 266, 30–32.


LedwinaA. (1). Le père et sa fille : le sceau paternel dans la prose colettienne et beauvoirienne. Romanica Silesiana, 12(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/7170

Anna Ledwina  aledwina@uni.opole.pl



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).