Opublikowane: 2021-12-31

Jakość lokalnej e-administracji i poziom e-usług w ocenie wrocławskich studentów

Satine Abrahamyan Logo ORCID

Abstrakt

Technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) przyniosły wyraźne zmiany nie tylko w sposobie komunikowania się ludzi na poziomie interpersonalnym, ale także w kontakcie z urzędami. ICT są więc instrumentem umożliwiającym władzom państwowym odbudowę relacji z obywatelami poprzez zapewnienie lepszego i łatwiejszego dostępu do informacji i usług związanych z zarządzaniem. Skuteczność ICT jest uznawana przez prawie wszystkie państwa, podejmują więc one działania mające na celu stworzenie solidnego systemu e-administracji. Badania ankietowe korzyści wynikających z wdrożenia e-administracji, zasadniczo prowadzą do wniosków potwierdzających pozytywne konsekwencje jej wykorzystania. Argumentuje się, że e-administracja wpływa na zmniejszenie obciążeń administracyjnych,
ograniczenie powtarzalności tych samych procedur, zwiększenie korzyści finansowych dla państwa i obywateli. Ponadto e-administracja zwiększa satysfakcję władz poprzez dostarczanie mniej czasochłonnych, dogodniejszych i tańszych e-usług. Nadal jednak brakuje danych na temat tego, w jakim stopniu obywatele są
zadowoleni z informacji i usług e-administracji opartych na wyżej wymienionych kryteriach. W celu oceny jakości e-informacji i e-usług oraz zadowolenia z nich studentów przeprowadzono ankietę internetową
z udziałem 100 osób studiujących na Uniwersytecie Wrocławskim, Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu i Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Ocenili oni swój dostęp do e-informacji i e-usług, z których korzystali na portalu e-administracji. Z badania wynika, że większość respondentów jest częściowo zadowolona z informacji znalezionych na samorządowej stronie internetowej. Jeśli chodzi o ocenę e-usług
według trzech kryteriów: efektywność czasowa, opłacalność ekonomiczna i przyjazność dla użytkownika (wygoda), większość respondentów nie jest przekonana, że e-usługi są mniej czasochłonne lub tańsze w porównaniu z usługami offline, uważają natomiast, że są one łatwiej dostępne.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Abrahamyan, S. (2021). Jakość lokalnej e-administracji i poziom e-usług w ocenie wrocławskich studentów. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 33, 133–151. https://doi.org/10.31261/spus.12929

Cited by / Share

Tom 33 (2021)
Opublikowane: 2022-05-24


ISSN: 1895-3492
eISSN: 2353-9747
Ikona DOI 10.31261/spus

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.