Jakość lokalnej e-administracji i poziom e-usług w ocenie wrocławskich studentów
Abstrakt
Technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) przyniosły wyraźne zmiany nie tylko w sposobie komunikowania się ludzi na poziomie interpersonalnym, ale także w kontakcie z urzędami. ICT są więc instrumentem umożliwiającym władzom państwowym odbudowę relacji z obywatelami poprzez zapewnienie lepszego i łatwiejszego dostępu do informacji i usług związanych z zarządzaniem. Skuteczność ICT jest uznawana przez prawie wszystkie państwa, podejmują więc one działania mające na celu stworzenie solidnego systemu e-administracji. Badania ankietowe korzyści wynikających z wdrożenia e-administracji, zasadniczo prowadzą do wniosków potwierdzających pozytywne konsekwencje jej wykorzystania. Argumentuje się, że e-administracja wpływa na zmniejszenie obciążeń administracyjnych,
ograniczenie powtarzalności tych samych procedur, zwiększenie korzyści finansowych dla państwa i obywateli. Ponadto e-administracja zwiększa satysfakcję władz poprzez dostarczanie mniej czasochłonnych, dogodniejszych i tańszych e-usług. Nadal jednak brakuje danych na temat tego, w jakim stopniu obywatele są
zadowoleni z informacji i usług e-administracji opartych na wyżej wymienionych kryteriach. W celu oceny jakości e-informacji i e-usług oraz zadowolenia z nich studentów przeprowadzono ankietę internetową
z udziałem 100 osób studiujących na Uniwersytecie Wrocławskim, Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu i Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Ocenili oni swój dostęp do e-informacji i e-usług, z których korzystali na portalu e-administracji. Z badania wynika, że większość respondentów jest częściowo zadowolona z informacji znalezionych na samorządowej stronie internetowej. Jeśli chodzi o ocenę e-usług
według trzech kryteriów: efektywność czasowa, opłacalność ekonomiczna i przyjazność dla użytkownika (wygoda), większość respondentów nie jest przekonana, że e-usługi są mniej czasochłonne lub tańsze w porównaniu z usługami offline, uważają natomiast, że są one łatwiej dostępne.
Słowa kluczowe
e-administracja; informacja elektroniczna; e-usługi; Wrocław
Bibliografia
Baharon, Y, A., Mohd H., (2017) “Citizen Satisfaction with E-government Portals in Malaysia”, p. 9. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/323836240_Citizen_Satisfaction_with_E-government_Portals_in_Malaysia
Bruno E., (2015) “Co-Deciding with Citizens: Towards Digital Democracy at EU Level”, ECAS publ., Retrieved from: http://www.ecas.org/wp-content/uploads/2015/06/ECAS-Publication-online-version.pdf
CDT (2002), The E-government Handbook for Developing Countries: A Project of InfoDev and The Center for Democracy and Technology, Center for Democracy and Technology, Washington, DC (PDF) The impact of electronic government on democracy: E-democracy through e-participation. Available https://www.researchgate.net/publication/220082835_The_impact_of_electronic_government_on_democracy_E-democracy_through_e-participation
Council of Europe (2009), “Electronic democracy”. Retrieved https://www.coe.int/t/dgap/democracy/Activities/GGIS/CAHDE/2009/RecCM2009_1_and_Accomp_Docs/6647-0-ID8289-Recommendation%20on%20electronic%20
Daniel E., Ward J., “Integrated service delivery: exploratory case studies of enterprise portal adoption in UK local government” Business Process Management Journal, vol. 12, no 1, pp. 113–123, 2006. Retrieved: https://www.researchgate.net/publication/42789442_Integrated_service_delivery_exploratory_case_studies_of_enterprise_portal_adoption_in_UK_local_government
Davidson R.M., Wagner C., and Ma L.C.K. (2005) “From government to e-overnment: a transition model” Information technology and People, vol 18, no.3, pp 280–299, Retrieved:https://www.researchgate.net/publication/220436922_From_government_to_e-government_A_transition_model
Digital McKiensy (2018) The rise of digital challenges, How digitization can become the next growth engine for Central and Eastern Europe, Perspective on Poland, p. 4 Retrieved:https://digitalchallengers.mckinsey.com/files/Rise_of_Digital_Challengers_Perspective_Poland.pdf
Emad A. Abu-Shanab (2015) “E-democracy: The Fruit of E-government” , Int. J. Technology and Globalization vol 8, No 1, Available at: https://www.researchgate.net/publication/306167221_E-democracy_The_fruit_of_e-government
EU e-government Action Plan 2016-2020’’, COM(2016) 179 final, Brussels 2016. Retrieved https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2016/EN/1-2016-179-EN-F1-1.PDF
European Commission, (2014). Final report: “Study on eGovernment and the reduction of administrative burden”, p. V–VI, 16. Retrieved: https://ec.europa.eu/futurium/en/system/files/ged/finalreportstudyonegovernmentandthereductionofadministrativeburden.pdf
European Commission (2018). Communication from the commission to the European parliament, the council, the European economic and social committee and the committee of the regions, on Digital Education Action Plan, COM) 22 final. Brussels. Retrieved: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018DC0022&from=EN
European Commission (2019), “Digital Government Factsheets – Poland”, Warsaw, p. 4 Retrieved https://joinup.ec.europa.eu/sites/default/files/inline-files/Digital_Government_Factsheets_Poland_2019_4.pdf
Izdebski K. (2020) Lessons on Trust, Democracy and Technology” (online) Available at: https://epf.org.pl/en/2020/03/26/lessons-on-trust-democracy-andtechnology/1/04/2020
Hernandez K., Roberts T., “Leaving No One Behind in a Digital World” Institute of Development Studies, 2018. Retrieved: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5c178371ed915d0b8a31a404/Emerging_Issues_LNOBDW_final.pdf
HM Government (2002) “E-government In the Service of Democracy”, Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/265348503_E-government_in_the_service_of_democracy
Hoffman, J. (2014). Digitalisation and democracy: The challenges of shaping the digital society, (online). Assessed at: https://ec.europa.eu/archives/commission_2010-2014/kroes/en/content/digitisation-and-democracy-challenges-shaping-digital-society-jeanette-hofmann.html
Jan A. G.M. van Dijk (2012) “Digital Democracy: Vision and Reality”, To be Published in: I. Snellen & W. van de Donk ‘Public Administration in the Information Age: Revisited’, IOS- Press, 2013, Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/287413539_Digital_democracy_Vision_and_reality
Jansen and Ølnes (2016) ,,The nature of public e-services and their quality dimensions, published Government Information Quarterly, Volume 33, Issue 4, 2016, pp. 647–657, ISSN 0740-624X, https://doi.org/10.1016/j.giq.2016.08.005.
Śledziewska K., Levai A., Zięba D., (2016), “Use Of E-Government In Poland In Comparison To Other European Union Member States” Information Systems In Management Vol. 5 (1) 119−130. Retrieved:http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-b1333bef-934b-42b2-be7f-307427e6bf06/c/Sledziewska.pdf
Świątek W., (2019) ,,Development of E-administration Services in Poland”, published Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Finansów i Prawa w Bielsku-Białej, pp. 72–83, DOI 10.5604/01.3001.0013.6545
Sztop-Rutkowska, et.al., (2019) „E-Government Closer to the People”, pp. 9–10. Retrieved: http://dilersur.com/wp-content/uploads/2019/04/e-bookfinal-28.04.2019-1.pdf
Tallinn Declaration on E-government, EU 2017, Retrieved from: https://joinup.ec.europa.eu/sites/default/files/document/2018-04/eGovernmentMinisterialDeclarationsignedinTallinnon6October2017.pdf
UN (2014), E-government Survey “E-government for the future we want” Retrieved from: https://publicadministration.un.org/publications/content/PDFs/UN%20E-government%20Survey%202014.pdf
UN (2018), E-government survey, “Gearing e-government to support transformation towards sustainable and resilient societies”, Retrieved from: https://www.unescap.org/resources/e-government-survey-2018-gearing-e-government-supporttransformation-towards-sustainable
UN (2016) “E-government for Women’s Empowerment”, Retrieved from: https://www.unescap.org/sites/default/files/E-Government-for-Women-in-Asia-Pacific.pdf
UN-DPEPA (2002, May) “Benchmarking E-government: A Global Perspective”, p. 16–19, Retrieved: https://publicadministration.un.org/publications/content/PDFs/ELibrary%20Archives/2002%20Benchmarking%20E-government_A%20Global%20Perspective%20-%20Assessing%2
United Nations (2003). UN Global E-government Survey, p. 9, Retrieved from: https://publicadministration.un.org/egovkb/Portals/egovkb/Documents/un/2003-Survey/Complete-Survey.pdf
World Bank (2012), Definition of e-government. https://www.worldbank.org/en/webarchives/archive?url=http%3A%2F%2Fweb.worldbank.org 10/01/2020
World Bank (2002, July), New-Economy Sector Study: “Electronic Government and Governance: Lessons for Argentina” Washington DC , p. 2–3 Retrieved: http://documents.worldbank.org/curated/en/527061468769894044/pdf/266390WP0E1Gov1gentina1Final1Report.pdf
Ziemba E., Papaj E. and Descours D. (2014) “Assessing the Quality of E-government Portals-the Polish experience”, ACSIS, Vol 2, pp 1257–1267. Retrieved: https://annals-csis.org/Volume_2/pliks/121.pdf
Websites
ePUAP, https://epuap.gov.pl/wps/portal/english. Accessed: 24/03/2020.
GOV.UK https://www.gov.uk/apply-renew-passport 10/11/2019
Government of the republic of Poland. e-dowód, https://www.gov.pl/web/e-dowod 01.04.2020
Ministry of Digital Affairs of the Republic of Poland, https://www.gov.pl/web/digitalization/about-us1 03/03/2020
Ministry of Digital Affairs of the Republic of Poland. The main e-services website, https://obywatel.gov.pl/ 24/03/2020
Polska bankowość w liczbach https://prnews.pl/raport-prnews-pl-rynek-bankowosciinternetowej-kw-2018-435269 25/03/2020
Polish Information Processing Society (PIPS ): https://pti.org.pl/about-us/ Accessed: 24/03/2020
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).