Prasa samorządowa w cyberprzestrzeni. Nowy wymiar polityki informacyjnej gmin i powiatów



Abstrakt

Abstract: Self‑government press in cyberspace. New dimension of information policy of communes and poviats?

The Internet development allows to apply in social communication modern technological solutions. Cyberspace becomes not only alternative, comparing to traditional media, source of obtaining information but in line with convergence phenomenon it absorbs press, radio, television making their content available in a new formula. In this way computer network helps to expand social range of conventional media. This also applies to self‑government press. Depending on economic condition and communication needs of units e‑face of such press can have different character. In smaller places on the Internet pages there are catalogues which allow to read or download searched content. In large cities make out of economic self‑government press autonomous communication platforms gathering plentiful of carriers and messages. Innovativeness of forms helps to create among the auditorium competences thresholds e.g. related with using applications on mobile devices which give the receivers the access to desired resources. The research of media audience shows that the receivers expect from self‑government the presence of commune and poviat press in the cyberspace.

Keywords: media relations, shaping the image, self‑government press, information policy,

communes promotion, territorial marketing


„Gazeta Namysłowska”.

„Gazeta Otwocka”, http://www.otwock.pl (dostęp: 12. 11.2015).

„Gazeta Pomorska”, http://www.swiecie.eu (dostęp: 17.11.2015).

„Gazeta Samorządowa Gminy Nędza”.

„Gazeta Samorządowa Powiatu Ciechanowskiego”, www.ciechanow.powiat.pl (dostęp: 5.11.2015).

„Głos Gminy Psary”, http://ugpsary.nazwa.pl (dostęp: 19.11.2015).

„Informacje o powiecie”, http://powiatdabrowski.pl (dostęp: 19.11.2015).

„Informator samorządu gminnego w Dąbrowie Biskupiej. Dąbrowianin”.

„Kosynier Bukowski”, http://www.buk.gmina.pl (dostęp: 18.11.2015).

„Nasz Piotrków”, http://www.piotrkow.pl (dostęp 13.11.2015).

„Nasza Gmina. Kraśnik”, http://www.gminakrasnik.pl (dostęp: 18.11.2015).

„Ratusz” — bezpłatny tygodnik informacyjny Rady i Prezydenta Miasta Gdyni, http://www.gdynia.pl (dostęp: 5.05.2015).

miliardy internautów w 2015 r., Polska w Top 25 z 21.11.2014 r., http://www.wirtualnemedia.pl (dostęp: 20.11.2015).

Bez reklamy. W gminnej prasie nie mogą ukazywać się płatne ogłoszenia, Serwis Samorządowy Polskiej Agencji Prasowej w depeszy z 7 stycznia 2014 r., http://samo rzad.pap.pl (dostęp: 15.11.2015).

Biuletyn Informacji Publicznej GZM, http://www.gzm.bip-e.pl (dostęp: 3.11.2015).

Biuro Obsługi Strefy Płatnego Parkowania w Gliwicach, http://parkowaniegliwice.pl (dostęp: 18.08.2015).

Cichoń S.: Płatne parkowanie ma przed sobą przyszłość. „Dziennik Zachodni”, 17.07.2015.

Gierula M.: Znaczenie mediów lokalnych w życiu społeczności lokalnych. W: Polskie media lokalne na przełomie XX i XXI wieku. Historia, teoria, zjawiska. Red. J. Jarowiecki, A. Paszko, W. Kolasa. Kraków 2007.

http://wolomin.org (dostęp: 13.11.2015).

http://www.bialowieza.gmina.pl (dostęp: 13.11.2015).

http://www.czosnow.pl (dostęp: 19.11.2015).

http://www.rzeszow.pl (dostęp: 18.11.2015).

http://www.umsieradz.pl (dostęp: 17.11.2015).

https://itunes.apple.com (dostęp: 7.11.2015).

https://twitter.com/MiastoGdynia (dostęp: 6.11.2015).

https://www.pin terest.com/gdynia (dostęp: 6.11.2015).

Michalczyk S.: Prasa samorządowa. Szkice medioznawcze. Katowice 1996.

Michalczyk S.: Społeczeństwo medialne. Studia z teorii komunikowania masowego. Katowice 2008.

Parkomat — instrukcja obsługi, http://parkowaniegliwice.pl (dostęp: 18.08.2015).

Pismo Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nr NA.III­0221­6/2015 do sekretarza Gminy Ozimek z 10 marca 2015 r. Źródło: Biuletyn Informacji Publicznej opolskiej RIO, http://www.bip.rio.opole.pl (dostęp: 15.11.2015).

Stanowisko Kolegium z 7 maja 2014 r. na oficjalnej stronie Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu, http://www.wroclaw.rio.gov.pl (dostęp: 2.11.2015).

Szewc A.: Wydawanie gminnych gazet, „Wspólnota”, http://www.wspolnota.org.pl (dostęp: 15.11.2015).

Szostok P.: Konwergencja mediów na przykładzie funkcjonowania miejskich i gminnych portali internetowych w województwie śląskim. W: Konwergencja mediów i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa. T. 2. Red. M. Gierula, P. Szostok. Katowice 2012.

Szostok P.: Prasa samorządowa czy prasa władz samorządowych? Komu służą periodyki finansowane z lokalnych budżetów? Katowice 2013.

Uchwała RIO w Rzeszowie z 27 stycznia 1998 roku, sygn. akt IV/323/98, „Orzecznictwo w Sprawach Samorządowych” z 1999 r., nr 2 (72).

Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym. Dz.U. z 1990 r., nr 16, poz. 95.

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. — Kodeks karny. Dz.U. z 1997 r., nr 88, poz. 553.

Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Dz.U. z 2001 r. Nr 112, poz. 1198.

Pobierz


KrawczykD. (1). Prasa samorządowa w cyberprzestrzeni. Nowy wymiar polityki informacyjnej gmin i powiatów. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 16. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/5437

Dariusz Krawczyk  d.krawczyk@olpress.pl
Wydział Kontaktów Społecznych Urzędu Miejskiego w Zabrzu 
doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce, wykładowca akademicki, członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, naczelnik Wydziału Kontaktów Społecznych Urzędu Miejskiego w Zabrzu. Zainteresowania badawcze: public relations, komunikacja społeczna firm i instytucji, narzędzia komunikacyjne samorządu, współczesne dziennikarstwo i media. Wybrane publikacje: Zmiany w społecznym postrzeganiu prestiżu zawodu dziennikarza wobec przekształceń rynku medialnego. W: Teorie komunikacji i mediów 9. Seria projektowanie komunikacji. Red. M. Graszewicz, M. Wszołek. Wrocław 2016; Oblicze samorządu w prasie samorządowej — metody kształtowania wizerunku „Rocznik Prasoznawczy” 2015, R. IX; Media w działaniach public relations samorządu na przykładzie miast Górnośląskiego Związku Metropolitalnego. W: Public Relations i marketing w sektorze publicznym. Red. M. Kaczmarczyk. Sosnowiec 2012; redakcja naukowa (wspólnie z S. Michalczykiem) książki Oblicza mediów lokalnych i regionalnych. Szkice medioznawcze. Mikołów 2016.



Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).