„Człowiek” w postnowożytnym świecie Koncepcja humanizmu w myśli Tomasza Manna



Abstrakt

Abstrakt: „Człowiek” w postnowożytnym świecie Koncepcja humanizmu w myśli Tomasza Manna

Kultura i cywilizacja europejska jest obecnie nadal kontynuacją oświeceniowej tradycji, która pozostawiła za sobą, często je negując, reguły wywiedzione z porządku sokratejsko-chrześcijańskiego. Opierała się ona głównie na porzuceniu wartości absolutnych, transcendentnych, zasad dobra i zła, które determinowały człowieka w sposób niepodważalny. Humanizm oznaczał, że w centrum zainteresowania stał człowiek — odrzucono koncepcje, które przypisywały mu przyrodzone „inwalidztwo”. Autonomia człowieka oraz relatywizm wartości jednak sprawiły, że doszło do samonegacji dziedzictwa oświeceniowego. Świat stanął w obliczu dwudziestowiecznej totalitarnej cywilizacji europejskiej. Tomasz Mann — niemiecki intelektualista — dokonał analizy koncepcji humanizmu. Z jednej strony wskazał słabość jej idei, gdyż humanizm właśnie zezwolił na narodziny monstrualnych ideologii, których urzeczywistnienie przejawia się eksterminacją w obozach zagłady. Z drugiej strony wskazał na wagę i ważność tych idei, których porzucić bezwzględnie nie można, by nie uśmiercić idei człowieczeństwa w ogóle. W swojej koncepcji próbuje on zbudować „most” pomiędzy starym i potrzebą powrotu do nowego humanizmu. Mimo stulecia, jakie dzieli nas od tragedii, która zaistniała w humanistycznej Europie, dzisiejsza kondycja kultury i nacjonalistyczne nastroje, powracające na scenę polityczną Europy mogą budzić niepokój. Warto podjąć ponownie refleksję nad problemami i historią idei humanizmu.

Słowa klucze: Tomasz Mann, humanizm, kultura i cywilizacja europejska, kryzys kultury europejskiej

 

Abstract: A “human being” in the postmodern Word. The concept of humanism in the thought of Thomas Mann

European culture and civilisation are currently an ongoing continuation of Enlightenment tradition which left the rules derived from the Socratic-Christian order behind, often negating them. They put its foundation often in abandoning the absolute, transcendent values, principles of good and evil that determined a human being indisputably. Humanism placed a human being in the centre of interest — all concepts that attributed inherent „disablement” to him were rejected. Though, autonomy of a human being and relativism of values caused self‑negation of the Enlightenment legacy. The world faced the totalitarian European civilisation of 20th century. Thomas Mann — a German intellectual — carried out an analysis of the concept of humanism. On the one hand he indicated the weakness of the idea because humanism enabled monstrous ideologies to emerge, the realisation of which takes the form of extermination in the death camps. On the other hand, however, he underlined the significance of those ideas, pointing out that they cannot be absolutely abandoned so that the idea of humanity wouldn’t be destroyed completely. In his concept he tries to build a “bridge” between the old and the need for the return to the new humanism. Despite a century that separates us from the tragedy that took place in the humanistic Europe, current condition of culture and nationalist feeling reappearing on the European political scene may raise anxiety. It’s worth taking up the reflection on the problems and the history of the idea of humanism.

Key words: Thomas Mann, humanism, European culture and civilisation, crisis of European culture


Arystoteles: Analityki wtóre. Przeł. K. Leśniak. Warszawa 2013.

Arystoteles: Polityka. Przeł. L. Piotrowicz. Warszawa 2002.

Aster E. von: Historia filozofii. [Przeł. J. Szewczyk]. Warszawa 1969.

Barańczak S.: Zmieniony głos Settembriniego. W: R. Dziergwa: Tomasz Mann w krytyce i literaturze polskiej. Poznań 2003.

Berlin I.: Dwie koncepcje wolności. W: Idem: Cztery eseje o wolności. Przeł. H. Bartoszewicz [et al.]. Poznań 2000.

Gadacz T.: Historia filozofii XX wieku. Nurty. T. 1. Kraków 2009.

Heidegger M.: List o „humanizmie”. W: Idem: Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane. Przeł. K. Michalski et al. Warszawa 1977.

http://www.nato.int/cps/en/natolive/official_texts_16912.htm.

https://www.theguardian.com/world/2010/apr/25/freedom-party-austria-poll-hope.

Jakuszko H.: Idea człowieczeństwa w kulturze niemieckiej na przełomie XVIII i XIX wieku. W: Humanizm. Tradycje i przyszłość. Red. T. Szkołut. Lublin 2003.

Kant I.: Uzasadnienie metafizyki moralności. Przeł. M. Wartenberg. Warszawa 1984.

Karasek K.: Wątpliwości dotyczące Settembriniego. W: R. Dziergwa: Tomasz Mann w krytyce i literaturze polskiej. Poznań 2003.

Kaute W.: W poszukiwaniu dobrego życia. U filozoficznych podstaw głównych orientacji politycznego myślenia. Katowice 2011.

Kołakowski L.: Bałwochwalstwo polityki. W: Idem: Moje słuszne poglądy na wszystko. Kraków 1999.

Kołakowski L.: Epistemologia strip-tease’u. W: Idem: Pochwała niekonsekwencji: pisma rozproszone sprzed 1968 roku. T. 3. London 2002.

Kołakowski L.: Samozatrucie otwartego społeczeństwa. W: Idem: Cywilizacja na ławie oskarżonych. Warszawa 1990.

Kołakowski L.: Szukanie barbarzyńcy. W: Idem: Cywilizacja na ławie oskarżonych. Warszawa 1990.

Mann T.: Czarodziejska góra. [Przeł. J. Kramsztyk]. Warszawa 1953.

Mann T.: Czarodziejska góra. T. 2. Przeł. J. Kramsztyk. Wrocław 2004.

Mann T.: Listy 1889—1936. Przeł. W. Jedlicka. Warszawa 1966.

Nietzsche F.: Antychryst. Próba krytyki chrześcijaństwa. Przeł. L. Staff . Kraków 2003.

Nietzsche F.: Ecce homo. Przeł. L. Staff . Kraków 2003.

Nietzsche F.: Wiedza radosna. Przeł. L. Staff . Kraków 2003.

Platon: Fedon. Przeł. W. Witwicki. Kęty 2002.

Platon: Państwo. Przeł. W. Witwicki. Kęty 1998.

Reale G.: Historia filozofii starożytnej. T. 2: Platon i Arystoteles. Przeł. E.I. Zieliński, [cytaty gr. przeł. M. Podbielski]. Lublin 2001

Rowiński C.: Spór Naphty z Settembrinim. W: R. Dziergwa: Tomasz Mann w krytyce i literaturze polskiej. Poznań 2003.

Tatarkiewicz W.: Historia filozofii. T. 2. Warszawa 2002.

Ullman W.: Średniowieczne korzenie renesansowego humanizmu. Przeł. J. Mach. Łódź 1985 Łódź 1985.

Walicki A.: Marksizm i skok do królestwa wolności. Dzieje komunistycznej utopii. Warszawa 1996.

Wolter: Mikromegas, historia filozoficzna. W: Idem: Tak toczy się światek… . Przeł. Boy. Warszawa 1952.

Pobierz


Turoń-KowalskaA. (1). „Człowiek” w postnowożytnym świecie Koncepcja humanizmu w myśli Tomasza Manna. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 19. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/6312

Agnieszka Turoń-Kowalska  agnieszka.turon@us.edu.pl
Wydział Nauk Społecznych Uniwersytet Śląski w Katowicach 

dr, politolog, magister filozofii, adiunkt w Zakładzie Teorii Polityki i Myśli Politycznej Instytutu Nauk Politycznych i Dziennikarstwa na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Członek Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych oraz European Consortium for Political Research. Zainteresowania naukowe skupiają się na doktrynach europejskiej myśli społecznej i politycznej XIX i XX wieku. Podejmowane zagadnienia znajdują się w obrębie szeroko rozumianej historii idei, filozofii polityki, filozofii społecznej oraz kwestii z zakresu antropologii filozoficznej, które pozwalają na konstatacje dotyczące człowieka i jego miejsca w społeczeństwie i państwie (odwieczne pytanie o conditio humana). Ponadto zainteresowania naukowe koncentrują się na polskiej myśli społeczno-politycznej II połowy XX wieku, w szczególności na zagadnieniach „heglowskiego ukąszenia”, a zwłaszcza na myśli Leszka Kołakowskiego. Wybrane publikacje: Sprawiedliwość w kulturze europejskiej. Red. A. Turoń, W. Kaute, T. Słupik. Katowice 2011; Sceptyczna postawa Leszka Kołakowskiego wobec filozofii chrześcijańskiej. „Folia Philosophica” 2014, T. 32; Kryzys kultury europejskiej w ujęciu Leszka Kołakowskiego. W: „Studia Politicae Universitatis Silesiensis”. T. 13. Red. J. Iwanek, R. Glajcar. Katowice 2014; Sic et non..., czyli problem „bałwochwalstwa polityki” w myśli Leszka Kołakowskiego. „Folia Philosophica” 2015, T. 33; Demokracja deliberatywna. Utopia czy ratunek dla demokratycznych wartości?. Red. A. Turoń‑Kowalska. Sosnowiec 2016.





Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).