Opublikowane: 2019-03-28

Edukacyjna inżynieria memetyczna. W kierunku szkoły demokratycznej

Dominika Hofman-Kozłowska Logo ORCID

Abstrakt

Celem podjętym w artykule jest przeanalizowanie modelu organizacyjnego szkoły demokratycznej. Przykładem, który posłuży do zobrazowania tego modelu, będzie najstarsza szkoła demokratyczna na świecie — szkoła Summerhill z Wielkiej Brytanii, działająca od prawie stu lat. Szczególną uwagę zwrócimy na wizję i wartości, które stanęły u jej podstaw, oraz wynikające z nich podejście do dziecka. W artykule przedstawione zostaną także konkretne rozwiązania dotyczące organizacji nauki i czasu wolnego oraz prac samorządu. Przyporządkujemy też model szkół demokratycznych do odpowiadającego im poziomu rozwoju organizacji. Posłuży do tego koncepcja dynamiki spiralnej Clare’a W. Gravesa (Spiral Dynamics Model). Koncepcja ta nie była wykorzystywana na gruncie polskim do analizy modeli organizacyjnych szkoły.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Hofman-Kozłowska, D. (2019). Edukacyjna inżynieria memetyczna. W kierunku szkoły demokratycznej. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 24, 111–131. https://doi.org/10.31261/SPUS.2019.24.06

Cited by / Share

Tom 24 (2019)
Opublikowane: 2019-03-28


ISSN: 1895-3492
eISSN: 2353-9747
Ikona DOI 10.31261/spus

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.