Opublikowane: 2019-09-30

Postrzeganie zawodu dziennikarza w kontekście rozpowszechniania fałszywych wiadomości przez media oficjalne i społecznościowe

Dariusz Krawczyk Logo ORCID
Dział: Komunikowanie społeczne i polityczne
https://doi.org/10.31261/SPUS.2019.26.05

Abstrakt

Większość (57%) polskich dziennikarzy prasowych, radiowych i telewizyjnych uczestniczących w ankiecie przeprowadzonej w 2019 r. uznało rozpowszechnianie fałszywych wiadomości za zjawisko społeczne. Masową skalę tego procesu zauważyła także większość (88%) ekspertów ds. komunikacji uczestniczących w międzynarodowym projekcie badawczym przeprowadzonym również w 2019 r. Zagrożenie dezinformacją stało się jednym z elementów kształtujących postrzeganie prestiżu zawodu przez dziennikarzy. Wpływa ono także na samoocenę dziennikarską pod względem profesjonalizmu. Porównanie z ankietami przeprowadzonymi w 2015 r. i 2016 r. pozwoliło stwierdzić, że odsetek dziennikarzy postrzegających wysokie (z 13% do 38%), a nie niskie (z 7% do 17%), społeczne uznanie ich zawodu znacznie wzrósł. Jednocześnie ich przeświadczenie o wysokim poziomie profesjonalizmu spadło (z 60% do 49%), a liczba respondentów — zgłaszających zauważalny brak kompetencji i merytorycznego przygotowania dziennikarzy w kontekście rozpowszechniania fałszywych wiadomości przez oficjalne i społecznościowe media — wzrosła (z 16% do 35%).

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Krawczyk, D. (2019). Postrzeganie zawodu dziennikarza w kontekście rozpowszechniania fałszywych wiadomości przez media oficjalne i społecznościowe. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 26, 143–160. https://doi.org/10.31261/SPUS.2019.26.05

Cited by / Share

Tom 26 (2019)
Opublikowane: 2019-09-30


ISSN: 1895-3492
eISSN: 2353-9747
Ikona DOI 10.31261/spus

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.