Opublikowane: 2020-11-27

Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw w czasie pandemii COVID-19

Beryl Philine ter Haar Logo ORCID

Abstrakt

Pandemia COVID-19 spowodowała różnego rodzaju zaburzenia w łańcuchach produkcyjnych przedsiębiorstw wielonarodowych. Jednym z nich jest spadek sprzedaży jako powszechna konsekwencja obostrzeń związanych z zakazem przemieszczania się (lockdown measures), których skutkiem są nieoczekiwane rezygnacje z transakcji zakupu towarów, nierealizowanie płatności za towary już zakupione i za gotowe produkty i – w dalszej konsekwencji – zrywanie umów o zatrudnienie. Organizacje międzynarodowe i pozarządowe zaapelowały do przedsiębiorstw wielonarodowych o przestrzeganie zasady społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i respektowanie umów. Celem artykułu jest analiza stopnia, w jakim ten moralny apel jest jednocześnie rodzajem prawnego wezwania płynącego z międzynarodowych norm regulujących CSR. Po przedstawieniu i ocenie doniosłości głównych problemów związanych z funkcjonowaniem prawa pracy w dobie pandemii COVID-19, osobnej analizie poddane zostały rozpoznane w ten sposób zagadnienia. We wnioskach wskazuje się, że przedsiębiorstwa wielonarodowe rzeczywiście są nie tylko moralnie zobligowane do podjęcia odpowiedzialności, lecz również w oparciu o (quasi-)prawne międzynarodowe normy CSR.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

ter Haar, B. P. (2020). Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw w czasie pandemii COVID-19. Z Problematyki Prawa Pracy I Polityki Socjalnej, 19(2), 1–36. https://doi.org/10.31261/zpppips.2021.19.01

Cited by / Share

Tom 19 Nr 2 (2021)
Opublikowane: 2021-07-21


ISSN: 0208-5003
eISSN: 2719-3462
Ikona DOI 10.31261/zpppips

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.