Bibliografia
Google Scholar
Agamben Giorgio (2007): Infancy and History: The Destruction of Experience. Transl.L. Heron. Verso, London.
Google Scholar
Augé Marc (2010): Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności.Tłum. R. Chymkowski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Bergson Henri (1977): Śmiech. Esej o komizmie. Tłum. S. Cichowicz. PAX, Kraków.
Google Scholar
Bergson Henri (2004): Wykład o wychowaniu. Tłum. P. Kostyło. Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
Google Scholar
Chaplin Charles (1993): Moja autobiografia. Tłum. B. Zieliński. Thaurus, Warszawa.
Google Scholar
Chion Michel (2012): Audio-wizja. Dźwięk i obraz w kinie. Tłum. K. Szydłowski, Wydawnictwo: Ha!art, Kraków.
Google Scholar
Deleuze Gilles (2008a): Kino. T. 1: Obraz-ruch. Tłum. J. Margański, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Google Scholar
Deleuze Gilles (2008b): Kino. T. 2: Obraz-czas. Tłum. J. Margański, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Google Scholar
Freud Sigmund (1997): Dowcip i jego stosunek do nieświadomości. Tłum. R. Reszke. W: S. Freud: Pisma psychologiczne. Tłum. R. Reszke. KR, Warszawa, s. 5–213.
Google Scholar
Kraus Karl (1977): No Compromise: Selected Writings of Karl Kraus. Ed. F. Ungar. Ungar, New York.
Google Scholar
Nabokov Vladimir (2015): Wykłady o Don Kichocie. Tłum. J. Kozak. Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
Google Scholar
Nancy Jean-Luc (2002): Dziki śmiech w gardzieli śmierci. Tłum. T. Załuski. „Kresy”, nr 49, s. 19–30.
Google Scholar
Perec Georges (2012): Przybliżenia czego?. Tłum. M. Ławniczak. W: G. Perec: Urodziłem się. Eseje. Red. J. Olczyk. Wydawnictwo Lokator, Kraków, s. 107–108.
Google Scholar
Sacks Oliver (1996): Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. Tłum. B. Lindenberg. Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
Google Scholar
Theweleit Klaus (2016): Śmiech morderców: Breivik i inni: psychogram przyjemności zabijania. Tłum. P. Stronciwilk. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Toffler Alvin (1997): Trzecia fala. Tłum. E. Woydyłło. PIW, Warszawa.
Google Scholar
Turvey Malcolm (2019): Jacques Tati and Comedic Modernism. Columbia University Press, New York.
Google Scholar
Virilio Paul(2007):Wypadek pierworodny. Tłum. K. Szerzyńska-Maćkowiak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
Google Scholar
Virilio Paul (2008): Prędkość i polityka. Tłum. P. Królak. Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
Google Scholar
Žižek Slavoj (2014): Absolute Recoil: Towards a New Foundation of Dialectical Materialism. Verso, London.
Google Scholar
Zupančič Alenka (2008): The Odd One In: On Comedy. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London.
Google Scholar
Filmografia
Google Scholar
Brzdąc (The Kid). Reżyseria i scenariusz: Charles Chaplin. Zdjęcia: Roland Totheroh, Jack Wilson. Scenografia: Charles D. Hall. Charles Chaplin Productions. Stany Zjednoczone 1921.
Google Scholar
Dzień świąteczny (Jour de fête). Reżyseria: Jacques Tati. Scenariusz: Henri Marquet, René Wheeler, Jacques Tati. André Paulvé, Fred Orain, Francja 1949.
Google Scholar
Dzisiejsze czasy (Modern Times). Reżyseria i scenariusz: Charlie Chaplin. Zdjęcia: Ira H. Morgan, Roland Totheroh. Scenografia: Charles D. Hall, J. Russel Spencer. Charles Chaplin Productions, Stany Zjednoczone 1936.
Google Scholar
Marynarz słodkich wód (Steamboat Bill, Jr.). Reżyseria: Buster Keaton, Charles Reisner. Scenariusz: Carl Harbaugh. Zdjęcia: Bert Haines, Devereaux Jennings, Scenografia: Fred Gabourie. Buster Keaton Productions, Stany Zjednoczone 1928.
Google Scholar
Mój wujaszek (Mon oncle). Reżyseria: Jacques Tati. Scenariusz: Jean L’Hôte, Jacques Lagrange, Jacques Tati. Zdjęcia: Jean Bourgoin. Jacques Tati, [Fred Orain], Francja–Włochy 1958.
Google Scholar
Sportowiec z miłości (College). Reżyseria: Buster Keaton, James W. Horne. Scenariusz: Brayan Foy, Carl Harbaugh. Zdjęcia: Bert Haines, Dex Jennings. Scenografia: Fred Gabourie. Joseph M. Scheck Productions, Stany Zjednoczone 1927.
Google Scholar
Wakacje Pana Hulot (Les Vacances de Monsieur Hulot). Reżyseria: Jacques Tati. Scenariusz: Pierre Aubert, Jacques Lagrange, Jacques Tati. Zdjęcia: Jacques Mercanton, Jean Mousselle. Scenografia: Henri Schmitt, Fred Orain, Francja 1953.
Google Scholar