Arnds P.: On the Awful German Fairy Tale: Breaking Taboos in Representations of Nazi Euthanasia and the Holocaust in Günter Grass’s „Die Blechtrommel”, Edgar Hilsenrath’s „Der Nazi & der Friseur”, and Anselm Kiefer’s Visual Art. „German Quarterly” 2002, vol. 75, no 4, s. 422–439.
Google Scholar
Ashworth G.J.: Dziedzictwo i pamięć, wydziedziczenie i zapomnienie: Międzynarodowe Centrum Kultury jako część mojego dziedzictwa. Tłum. M. Duda-Gryc. W: 50/20. Szkice i eseje na dwudziestolecie Międzynarodowego Centrum Kultury. Koncepcja i opieka merytoryczna J. Purchla. Międzynarodwe Centrum Kultury, Kraków 2011, s. 267–284.
Google Scholar
Bauman Z.: Nowoczesność i Zagłada. Wydawnictwo Literackie, Kraków 2012.
Google Scholar
Bartmiński J.: Folklor – język – poetyka. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1990.
Google Scholar
Bednarska G.: Praca z bajką w procesie wychowania dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym: zagadnienia terminologiczne i metodyczne. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica” 2017, nr 10, s. 108–103.
Google Scholar
Beręsewicz P.: Czy wojna jest dla dziewczyn. Wydawnictwo Literatura, Łódź 2019.
Google Scholar
Bettelheim B.: Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Przeł. D. Danek. W.A.B., Warszawa 2010.
Google Scholar
Bettelheim B.: Fairy Tales as Ways of Knowing. In: Fairy Tales as Ways of Knowing: Essays on Märchen in Psychology, Society and Literature. Eds. M.M. Metzger, K. Mommsen. Peter Lang, Bern 1981.
Google Scholar
Codde Ph.: Transmitted Holocaust Trauma: A Matter of Myth and Fairy Tales? „European Judaism” 2009, vol. 42, no 1, s. 62–75.
Google Scholar
Cole T.: Images of the Holocaust: The Myth of the „Shoah Business”. Duckworth, London 1999.
Google Scholar
Combrzyńska-Nogala D.: Bezsenność Jutki. Wydawnictwo Literatura, Łódź 2012.
Google Scholar
Czerwińska-Rydel A.: Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej. Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018.
Google Scholar
Dagan B.: Błogosławiona bądź – wyobraźnio – przeklęta bądź! Wspomnienia „Stamtąd". Tłum. A. Paluszek, B. Dagan. Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, Oświęcim 2009.
Google Scholar
Delbo Ch.: Auschwitz and After. Yale University Press, New Haven 1995.
Google Scholar
Dymel-Trzebiatowska H.: Opowieść dla dzieci a opowieść dla dorosłych. Dwie literackie odsłony Wielkiej Szpery w łódzkim getcie. W: (Od)pamiętywanie – gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży. Red. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018, s. 173–188.
Google Scholar
Eaglestone R.: The Holocaust and the Postmodern. Oxford University Press, Oxford 2004.
Google Scholar
Erll A.: Travelling Memory. „Parallax” 2011, vol. 17, no 4, s. 4–18.
Google Scholar
Felman S.: The Return of the Voice: Claude Lanzmann’s Shoah. In: Testimony: Crises of Witnessing in Literature, Psychoanalysis, and History. Eds. S. Felman, D. Laub. Routledge, New York 1992, s. 204–245.
Google Scholar
Ginott H.G.: Teacher and Child. A Book for Parents and Theachers. Macmillan, New York 1972.
Google Scholar
Hartman G.H.: The longest shadow: in the aftermath of the Holocaust. Palgrave Macmillan, New York 2002.
Google Scholar
Hirsch M.: The Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture After the Holocaust. Columbia University Press, New York 2012.
Google Scholar
Hoffman E.: After Such Knowledge. A Meditation on the Aftermath of the Holocaust. Vintage, London 2005.
Google Scholar
Karpf A.: The War After: Living with the Holocaust. Mandarin, London 1997.
Google Scholar
Kertzer A.: My Mother’s Voice: Telling Children about the Holocaust. „Canadian Children Literature” 1999, no 95, vol. 25, s. 171–173.
Google Scholar
Kokkola L.: Representing the Holocaust In Children’s Literature. Routledge, New York 2003.
Google Scholar
Landwehr M.: The Fairy Tale as Allegory for the Holocaust: Representing the Unrepresentable in Yolen’s Briar Rose and Murphy’s Hansel and Gretel. In: Fairy Tales Reimagined: Essays on New Retellings. Ed. S.R. Bobby. McFarland & Company. Jefferson, North Carolina 2009, s. 153–167.
Google Scholar
Langer L.L.: Versions of Survival: The Holocaust and the Human Spirit. State University of New York Press, Albany 1982.
Google Scholar
Leszczyński G.: Książka jako aktor w teatrze pamięci. W: (Od)pamiętywanie – gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży. Red. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018.
Google Scholar
Lyotard J.F.: The Differend: Phrases in Dispute. University of Minnesota Press, Minneapolis 1991.
Google Scholar
Novick P.: The Holocaust and collective memory: the American experience. Bloomsbury Publishing, London 2001.
Google Scholar
Novick P.: The Holocaust in American life. Houghton Mifflin Company, Boston–New York 2000.
Google Scholar
Orwell G.: Dlaczego piszę? Tłum. E. Jasińska. „Tygodnik Powszechny” 1981, nr 15, s. 3.
Google Scholar
Ostrowicka B.: Jest taka historia. Opowieść o Januszu Korczaku. Wydawnictwo Literatura, Łódź 2016.
Google Scholar
Papuzińska J.: Asiunia. Wydawnictwo Literatura, Muzeum Powstania Warszawskiego, Łódź–Warszawa 2011.
Google Scholar
Papuzińska J.: Darowane kreski. Wydawnictwo Literatura, Łódź 2019.
Google Scholar
Papuzińska J.: Mój tato szczęściarz. Wydawnictwo Literatura, Muzeum Powstania Warszawskiego, Łódź–Warszawa 2013.
Google Scholar
Perepeczko A.: Jędruś. Chłopak ze Lwowa. Wydawnictwo Literatura, Łódź 2019.
Google Scholar
Piątkowska R.: Dzieci, których nie ma. Wydawnictwo Literatura, Łódź 2020.
Google Scholar
Piątkowska R.: Wszystkie moje mamy. Wydawnictwo Literatura, Łódź 2013.
Google Scholar
Rusinek M.: Zaklęcie na „w”. Wydawnictwo Literatura, Łódź 2019.
Google Scholar
Shavit Z.: The Untold Story: What German Writers Tell Their Children about the Third Reich and the Holocaust. „Canadian Children Literature” 1999, no 95, vol. 25, s. 90–119.
Google Scholar
Solomon S.: The Telling the Stories of Life: A Mother’ s Memories, a Daughter’s Reflection, „Canadian Children Literature” 1999, no 95, vol. 25, s. 50–53.
Google Scholar
Szuchta R., Trojański P.: Jak uczyć o Holokauście. Poradnik metodyczny do nauczania o Holokauście w ramach przedmiotów humanistycznych w zreformowanej szkole. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.
Google Scholar
White H.: Przeszłość praktyczna. Red. E. Domańska. Przekł. J. Burzyński [et al.]. Universitas, Kraków 2014.
Google Scholar
Wójcik-Dudek M.: W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016.
Google Scholar
Zeitlin F.I.: Imaginary Tales in the Land of the Perpetrators. „Journal of Modern Jewish Studies” 2006, no 5, s. 213–228.
Google Scholar
Zipes J.: Happily ever after fairy tales, children, and the culture industry. Routledge, New York 1997.
Google Scholar
Zipes J.: The Irresistible Fairy Tale: The Cultural and Social History of a Genre. Princeton University Press, Princeto 2012.
Google Scholar
Żmijewska M.: Co się wydarzyło w czasie Zagłady? Opowiadam dzieciom, które chcą wiedzieć. „Gazeta Wyborcza”, 14.12.2012. https://bialystok.wyborcza.pl/bialystok/1,35241,13055309,Co_sie_wydarzylo_w_czasie_Zaglady__Opowiadam_dzieciom_.html [dostęp: 11.02.2021].
Google Scholar