Etyka publikacji
W trosce o przestrzeganie dobrych praktyk w badaniach naukowych zespół redakcyjny przyjął zasady etyczne obowiązujące przy publikacji prac badawczych w czasopiśmie. Zasady te zostały opracowane zgodnie z wytycznymi organizacji COPE (Committee on Publication Ethics: http://publicationethics.org)
Autorzy
- Zaświadczają, że są bezpośrednimi autorami przysłanych tekstów. W przypadku, gdy artykuł powstał przy współpracy innych osób, uczciwie określają swój udział w przygotowaniu tekstu i wskazują autorów/współautorów tekstu lub zobowiązują się do wymienienia ich w podziękowaniach zamieszczonych w artykule z podaniem ich afiliacji i kontrybucji. W przypadku, gdyby okazało się, że autor dopuścił się plagiatu lub autoplagiatu, redakcja będzie wymagała od niego stosownych wyjaśnień, a następnie postąpi zgodnie z wytycznymi COPE. Może to skutkować powiadomieniem przełożonych autora, odrzuceniem danego artykułu, a także rezygnacją z jakiejkolwiek współpracy z tą osobą w przyszłości.
- Zobowiązują się do podpisania umowy o przeniesieniu praw autorskich, w której zawarte są zasady ghostwriting i guest authorship. Umowa jest przesyłana do Autora po uzyskaniu pozytywnych recenzji dwóch zewnętrznych recenzentów.
Redakcja
- Kierując się naukowym charakterem i profilem tematycznym pisma, podejmuje decyzję o skierowaniu artykułów do recenzji oraz o ich publikacji. Ocena zgłoszonych artykułów ma charakter merytoryczny, nie mogą mieć na nią wpływu: rasa, płeć, orientacja seksualna, przekonania religijne, pochodzenie etniczne, obywatelstwo lub upodobania polityczne autora (-ów).
- Demaskuje wszelkie wykryte przypadki nierzetelności naukowej i działań nieetycznych, włącznie z powiadomieniem instytucji zatrudniających autorów, którzy dopuścili się nierzetelności.
- Zobowiązana jest do nieujawniania informacji o zgłoszonym artykule osobom trzecim, niezaangażowanym w proces oceny artykułu oraz w redakcję czasopisma.
- Powinna uprzedzić o ewentualnym konflikcie interesów między jej członkami a autorem zgłoszonego i rozpatrywanego artykułu, wówczas osoby będące w konflikcie interesów powinny zostać wyłączone z dalszej oceny artykułu.
Recenzenci
- Powinni zapoznać się z zasadami recenzowania określonymi przez redakcję czasopisma.
- Uwzględniają: oryginalność tematu, wartość poznawczą, poprawność merytoryczną, przejrzystość kompozycyjną oraz poprawność stylistyczną przy ocenie przedstawionych im do recenzji artykułów.
- Nie podejmują się oceny prac naukowych, jeśli wykraczają one poza ich kompetencje lub jeśli nie mogą ich wykonać w określonym przez redakcję terminie.
- Zobowiązani są nie ujawniać informacji o ocenianym artykule osobom trzecim.
- Nie mogą bez zgody autora wykorzystywać koncepcji lub wyników badań zawartych w recenzowanej pracy naukowej.
- Recenzje powinny być skrupulatne, rzetelne i bezstronne, a oceny uzasadnione.
- Informują redakcję czasopisma o podejrzeniu popełnienia nierzetelności naukowej (w tym plagiatu) przez osobę zgłaszającą tekst do publikacji, wskazując stosowne fragmenty tekstu lub podając konkretne dowody.