Źródła archiwalne
Google Scholar
Archiwum parafii pw. św. Marii Magdaleny w Dobrodzieniu
Google Scholar
– Unterhaltung der Pfarrkirche in Guttentag von 1891 bis 1938, Bd. III D.1, list C. Buscha do ks. J. Gładysza z dnia 2.02.1931 r., b.p.; list R. Süssmutha do ks. J. Gładysza z dnia 26.04.1932 r., b.p.; list ks. J. Gładysza do Ostdeutsche Werkstätten z dnia 7.03.1933 r., b.p.; list F. Hinssena do ks. J. Gładysza z dnia 20.05.1933 r., b.p.; list F. Hinssena do ks. J. Gładysza z dnia 21.08.1933 r., brak b.p.
Google Scholar
Opracowania
Google Scholar
Berthold Müller-Oerlinghausen 1893-1979. Zwanzig Werke aus zwanzig Jahren mit Begleitworten des Künstlers, red. W. Ricklinger, Sigmaringen 1987.
Google Scholar
Feldbusch H., Emmaus, w: Lexikon der christlichen Ikonographie, red. E. Kirschbaum, t. 1, Darmstadt 2015, k. 622-626.
Google Scholar
Gabelmann A., „Das Christliche ist keine Atelier-Idee”. Positionen religiöser Kunst des 20. Jahrhunderts in Oberschwaben, w: Kunst Oberschwaben 20. Jahrhundert. Moderne und Glauben. Religiöse Kunst, red. A. Gabelmann, E.E. Weber, Lindenberg 2014, s. 12-53.
Google Scholar
Gajewska-Prorok E., Śląskie witraże Richarda Süssmutha, w: Nie tylko art déco. Sztuka witrażowa w okresie międzywojennym, red. B. Fekecz-Tomaszewska, M. Ławicka, Kraków–Legnica 2014, s. 158-175.
Google Scholar
Gentili A., Malarstwo w Emilii w XVI wieku, w: A. Gentili, W. Barcham, L. Whiteley, Galeria Narodowa w Londynie. Arcydzieła malarstwa, tłum. B. Mierzejewska, Warszawa 2001, s. 198-199.
Google Scholar
Henze W., Berthold Müller-Oerlinghausen. Das Gesamtwerk, Stuttgart–Zürich 1990.
Google Scholar
Kramiszewska A., Uczniowie z Emaus, w: A. Paciorek, A. Kramiszewska, Pan rzeczywiście zmartwychwstał! Nowotestamentalne orędzie o zmartwychwstaniu Jezusa z komentarzem teologiczno-biblijnym i ikonograficznym, Tarnów 2010, s. 146-157.
Google Scholar
Lisoń P., Bertholda Müllera-Oerlinghausena nieznane dzieła o treści religijnej, „Liturgia Sacra” 26,1 (2020), s. 271-306.
Google Scholar
Löffler F., Otto Dix. Bilder zur Bibel und zu Legenden, zu Vergänglichkeit und Tod, Berlin 1986.
Google Scholar
Müller-Oerlinghausen B., Vision und Wirklichkeit. Vorträge zur bildenden Kunst 1928-1966, red. W. Henze, I. Schättin, Friedrichshafen 1993.
Google Scholar
Osadnik I., Dobrodzień. Monografia miasta 1374-1939 w świetle literatury niemieckiej i polskiej, Dobrodzień 2004.
Google Scholar
Priebe H., Das Christusbild in der Kunst des 19. und 20. Jahrhunderts, Halle (Saale) 1932.
Google Scholar
Rothfus M.A., The Gens Togata: changing styles and changing identities, „American Journal of Philology” 131,3 (2010), s. 425-452.
Google Scholar
Rypniewska K., Witraże przedwojennego Sławna, w: Historia i kultura ziemi sławieńskiej, t. 12: Miasto Sławno, red. W. Bączkowski, J. Sroka, Sławno 2017, s. 113-127.
Google Scholar
Stanicka-Brzezicka K., „Przeciw kłamstwu, namiastce, pozorom i imitacji”. Działalność i kontekst artystyczny Wschodnioniemieckich Warsztatów Sztuki Chrześcijańskiej i Rzemiosła Artystycznego w Nysie z lat dwudziestych XX wieku, w: Śląsk, Polska, Niemcy na przestrzeni wieków: studia historyczne ofiarowane profesorowi Mieczysławowi Paterowi w osiemdziesiątą rocznicę urodzin, red. T. Kulak, Toruń 2008, s. 320-328.
Google Scholar
Szczepanowicz B., Ziemia Święta. Geografia biblijna, Kraków 2014.
Google Scholar