Opublikowane: 2020-07-16

Ekonomia doświadczeń w warunkach estetyzacji rzeczywistości

Aleksander Lipski

Abstrakt

Ekonomia doświadczeń (wrażeń, przeżyć, emocji itp.) jest częścią szerszego syndromu zjawisk: w wymiarze kulturowym jest częścią estetyzacji (kulturalizacji) rzeczywistości, w wymiarze ekonomicznym jest składnikiem kapitalizmu kognitywnego. Estetyzacja rzeczywistości polega na zastępowaniu pierwotnej funkcji instrumentalno-praktycznej przez funkcję semiotyczno-symboliczną. Estetyzacja przejawia się w muzeifikacji i teatralizacji instrumentalno-praktycznych obiektów i czynności życia codziennego. Estetyzacja prowadzi do rozszerzania się zakresu kultury (ikonosfery), która z odrębnej dziedziny świata społecznego staje się wszechobecną jego cechą (jedność społeczno-kulturowa). W kapitalizmie kognitywnym ekonomia doświadczeń stanowi część procesu dematerializacji pracy i produkcji.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Lipski, A. (2020). Ekonomia doświadczeń w warunkach estetyzacji rzeczywistości. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 52(2), 411–428. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ssht/article/view/9474

SSHT 52/2

Tom 52 Nr 2 (2019)
Opublikowane: 2020-09-29


ISSN: 0137-3447
eISSN: 2956-6185

Wydawca
Księgarnia św. Jacka

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.