Aronowitz S., Giroux H.A.: Postmodern Education: Politics, Culture, and Social Criticism. Minneapolis–London 1991.
Google Scholar
Baran B.: PostNietzsche. Kraków 1997.
Google Scholar
Baudrillard J.: Simulacres et Simulation. Paris 1981.
Google Scholar
Bauman Z.: Strangers: The Social Construction of Universality and Particularity. „Telos” 1988, vol. 78, s. 7–42. https://doi.org/10.3817/1288078007.
Google Scholar
Bauman Z., Tester K.: O pożytkach z wątpliwości. Rozmowy z Zygmuntem Baumanem. Przeł. E. Krasińska. Warszawa 2003.
Google Scholar
Berger A.A.: The Portable Postmodernist. New York–Oxford 2003.
Google Scholar
Best S., Kellner D.: Postmodern Theory: Critical Interrogations. Houndmills–London 1991.
Google Scholar
Bielik-Robson A.: Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości. Kraków 2000.
Google Scholar
Bouveresse J.: Racjonalność i cynizm. Przeł. M. Kowalska. „Literatura na Świecie” 1986, nr 8–9, s. 342–386.
Google Scholar
Brezinka W.: Philosophy of Educational Knowledge. An Introduction to the Foundations of Science of Education, Philosophy of Education, and Practical Pedagogics. Trans. J.S. Brice, R. Eshelman. Munich–Basel 1992.
Google Scholar
Červinková H.: Nauczanie do zmiany społecznej. Uczestniczące badania w działaniu ludzi młodych i zaangażowane badania etnograficzne. Studium przypadku. „Forum Oświatowe” 2012, nr 1 (46), s. 267–283.
Google Scholar
Cole M.: Marxism and Educational Theory: Origins and Issues. London–New York 2008.
Google Scholar
Debord G.: Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu. Przeł. oraz wstępem i komentarzem opatrzył M. Kwaterko. Warszawa 2006.
Google Scholar
Deleuze G.: Nietzsche i filozofia. Tłum. i posłowiem opatrzył B. Banasiak. Warszawa 1993.
Google Scholar
Derrida J.: Force of Law. The „Mystical Foundation of Authority”. Transl. M. Quaintance. „Cardozo Law Review” 1990, vol. 11, s. 919–1046.
Google Scholar
Derrida J.: Różnia. Przeł. J. Margański. W: J. Derrida: Marginesy filozofii. Przeł. A. Dziadek, P. Pieniążek, J. Margański. Warszawa 2002, s. 29–56.
Google Scholar
Eagleton T.: After Theory. New York 2004.
Google Scholar
Ebert T.L.: The Task of Cultural Critique. Urbana 2009.
Google Scholar
Ebert T.L.: Writing in the Political: Resistance (Post)Modernism. „Legal Studies Forum” 1991, vol. 15 (4), s. 291–303.
Google Scholar
Ebert T.L., Zavarzadeh M.: Class in Culture. New York 2008.
Google Scholar
Giroux H.A.: Rethinking the Boundaries of Educational Discourse: Modernism, Postmodernism, and Feminism. In: Idem: Pedagogy and the Politics of Hope: Theory, Culture, and Schooling. Boulder–Oxford 1997, s. 183–233.
Google Scholar
Giroux H.A.: Resisting Market Fundamentalism and the New Authoritarianism: A New Task for Cultural Studies? „JAC” 2005, vol. 25, no. 1, s. 1–29.
Google Scholar
Grossberg L.: We Gotta Get Out of This Place: Popular Conservatism and Postmodern Culture. New York–London 1992.
Google Scholar
Grzybowski P.P.: Edukacja w warunkach zróżnicowania kulturowego. „Przegląd Pedagogiczny” 2007, nr 1, s. 57–68.
Google Scholar
Habermas J.: Wejście w postmodernizm: Nietzsche jako tarcza obrotowa. W: Idem: Filozoficzny dyskurs nowoczesności. Przeł. M. Łukasiewicz. Kraków 2006.
Google Scholar
Hutcheon L.: The Politics of Postmodernism. London–New York 1989.
Google Scholar
Jaramillo N.E., McLaren P.: Not Neo-Marxist, Not Post-Marxist, Not Marxian, Not Autonomist Marxism: Reflections on a Revolutionary (Marxist) Critical Pedagogy. „Cultural Studies – Critical Methodologies” 2010, vol. 10 (3), s. 1–12. https://doi.org/10.1177/1532708609354317.
Google Scholar
Kellner D.: Reflections on Modernity and Postmodernity in McLuhan and Baudrillard. In: Transforming McLuhan. Cultural, Critical and Postmodern Perspectives. Ed. P. Grosswiler. New York 2010.
Google Scholar
Kincheloe J.L., McLaren P.: Rethinking Critical Theory and Qualitative Research. In: Handbook of Qualitative Research. Eds. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln. Thousand Oaks 2000, s. 285–326.
Google Scholar
Kruszelnicki M.: Drogi francuskiej heterologii. Wrocław 2008.
Google Scholar
Kruszelnicki W.: Zwrot refleksyjny w antropologii kulturowej. Wrocław 2012.
Google Scholar
Leban S., McLaren P.: Revolutionary Critical Pedagogy: The Struggle Against the Oppression of Neoliberalism – A Conversation with Peter McLaren. In: Revolutionizing Pedagogy: Education for Social Justice Within and Beyond Global Neo-Liberalism. Eds. S. Macrine, P. McLaren, D. Hill. New York 2010, s. 87–116.
Google Scholar
Lyotard J.F.: Kondycja ponowoczesna. Przeł. M. Kowalska, J. Migasiński. Warszawa 1997.
Google Scholar
Lyotard J.F.: Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm. Przeł. M.P. Markowski. W: Postmodernizm. Antologia przekładów. Red. R. Nycz. Kraków 1998.
Google Scholar
Markowski M.P.: Nietzsche. Filozofia interpretacji. Kraków 1997.
Google Scholar
Markowski M.P.: Występek. Eseje o pisaniu i czytaniu. Warszawa 2001.
Google Scholar
Marks K., Engels F.: The Holy Family or Critique of Critical Critique. Transl. R. Dixon. Moscow 1956.
Google Scholar
Marxism Against Postmodernism in Educational Theory. Eds. D. Hill et al. New York–Oxford 2002.
Google Scholar
McLaren P.: Che Guevarra, Paolo Freire, and the Pedagogy of Revolution. New York–Oxford 2000.
Google Scholar
McLaren P.: Critical Pedagogy and Predatory Culture: Oppositional Politics in a Postmodern Era. New York–London 1995.
Google Scholar
McLaren P.: Pedagogy of Insurrection: From Resurrection to Revolution. New York–Warsaw 2015.
Google Scholar
McLaren P.: Postmodernism and the Death of Politics: A Brazilian Reprieve. In: Politics of Liberation: Paths from Freire. Eds. P. McLaren, C. Lankshear. London–New York 1994.
Google Scholar
McLaren P.: Rage and Hope: The Revolutionary Pedagogy of Peter McLaren – An Interview with Peter McLaren. [An interview by M. Sardoc]. „Currículo sem Fronteiras” 2001, vol. 1, no. 2, s. XLIX–LIX.
Google Scholar
McLaren P.: This First Called My Heart. Public Pedagogy in the Belly of the Beast. „Antipode” 2008, vol. 40, no. 3, s. 472–481. https://doi.org/10.1111/j.1467-8330.2008.00616.x.
Google Scholar
McLuhan M.: Understanding Media: The Extensions of Man. New York 1964.
Google Scholar
Monzó L.D., McLaren P.: Revolution and Education. „Knowledge Cultures” 2016, vol. 4.6, s. 20–25.
Google Scholar
Nietzsche F.: Wola mocy. Próba przemiany wszystkich wartości. Przeł. K. Drzewiecki, S. Frycz. Kraków 2003.
Google Scholar
Nietzsche F.: Zmierzch bożyszcz, czyli jak się filozofuje młotem. Przeł. G. Sowiński. Kraków 2000.
Google Scholar
Nikitorowicz J.: Zadania edukacji międzykulturowej w kontekście problemów wielokulturowego świata. „Studia Kulturowo-Edukacyjne” 2014, T. 1, nr 1, s. 6–25.
Google Scholar
Peters M.A.: Foreword. In: Thinking Education Through Alain Badiou. Ed. K. den Heyer. Chichester–Malden 2010.
Google Scholar
Peters M.A., Burbules N.C.: Poststructuralism and Educational Research. Lanham–Oxford 2004.
Google Scholar
Peters M., Lankshear C.: Postmodern Counternarratives. In: H.A. Giroux et al.: Counternarratives: Cultural Studies and Critical Pedagogies in Postmodern Spaces. New York–London 1996, s. 1–40.
Google Scholar
Pieniążek P.: Posłowie. W: F. Nietzsche: Poza dobrem i złem. Przeł. P. Pieniążek. Kraków 2005.
Google Scholar
Pieniążek P.: Suwerenność i nowoczesność. Z dziejów poststrukturalistycznej recepcji myśli Nietzschego. Łódź 2006.
Google Scholar
Pietrzyk-Reeves D.: Idea społeczeństwa obywatelskiego. Współczesna debata i jej źródła. Toruń 2012.
Google Scholar
Renewing Dialogues in Marxismand Education: Openings. Eds. A. Green, G. Rikowski, H. Raduntz. New York 2007.
Google Scholar
Revolutionizing Pedagogy: Education for Social Justice Within and Beyond Global Neo-Liberalism. Eds. S. MacRine, P. McLaren, D. Hill. New York 2010.
Google Scholar
Stańczyk P.: Pedagogika krytyczna i badania zaangażowane: ideologia, interesy i naiwność. „Ars Educandi” 2012, T. 9: Pedagogika krytyczna dziś. Podstawy, dylematy i wybrane problemy [red. P. Stańczyk], s. 59–80.
Google Scholar
Szkudlarek T.: Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu. Kraków 1993.
Google Scholar
Sztobryn S.: Pedagogika i filozofia – wzajemne relacje. Stanowisko pedagogów okresu międzywojennego w świetle literatury czasopiśmiennej. „Colloquia Communia” 2003, [nr] 2, s. 25–39.
Google Scholar
Śliwerski B.: Nauki o wychowaniu wobec wyzwań postmodernizmu. „Chowanna” 2003, T. 1, s. 9–18.
Google Scholar
Śliwerski B.: Recepcja i aplikacje pedagogiki oraz psychologii krytycznej. „Polska Myśl Pedagogiczna” 2016, R. 2, nr 2, s. 19–49. https://doi.org/10.4467/24504564PMP.16.001.6679.
Google Scholar
Śliwerski B.: Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 1998.
Google Scholar
Taylor Ch.: Liberal Politics and the Public Sphere. In: Idem: Philosophical Arguments. Cambridge–London 1995, s. 257–287.
Google Scholar
Taylor Ch.: Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. Przekład zbiorowy. Oprac. naukowe T. Gadacz. Warszawa 2012.
Google Scholar
Thatcher L.: The Educational Deficit and the War on Youth: An Interview with Henry A. Giroux. Truthout. 18.06.2013. [Online:] https://truthout.org/articles/laboratories-of-democracy-an-interview-with-henry-giroux/ [29.01.2020].
Google Scholar
Usher R., Edwards R.: Postmodernism and Education: Different Voices, Different Worlds. London–New York 2003.
Google Scholar
Vattimo G.: A Farewell to Truth. Transl. W. McCuaig. New York 2011.
Google Scholar
Witkowski L.: O stanie i problemach recepcji amerykańskiej pedagogiki radykalnej w Polsce. Próba świadectwa osobistego i refleksji o „doświadczeniu pokoleniowym”. W: H.A. Giroux, L. Witkowski: Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Kraków 2010, s. 37–109.
Google Scholar
Włodarczyk R.: Lévinas. W stronę pedagogiki azylu. Warszawa 2009.
Google Scholar