Bachelard G.: Filozofia, która mówi nie. Esej o filozofii nowego ducha w nauce. Przekł. J. Budzyk. Gdańsk 2000.
Google Scholar
Bachelard G.: Le matérialisme rationnel. Paris 1980.
Google Scholar
Bachelard G.: La philosophie du non. Essai d’une philosophie du nouvele esprit scientifique. Paris 1940.
Google Scholar
Barbier J.M.: Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć. Przekł. i oprac. E. Marynowicz-Hetka. Łódź 2016.
Google Scholar
Barbier J.M.: Vocabulaire d’analyse des activités. Penser les conceptualisations ordinaires. Paris 2017.
Google Scholar
Bateson G.: Steps to an Ecology of Mind. Collected Essays in Anthropology, Psychiatry, Evolution and Epistemology. Ext. ed. London 1987.
Google Scholar
Baudrillard J.: Ameryka. Przekł. R. Lis. Warszawa 1998.
Google Scholar
Between Suspicion and Sympathy. Paul Ricoeur’s Unstable Equilibrium. Ed. A. Wierciński. Toronto 2003.
Google Scholar
Elias N.: O procesie cywilizacji. Analizy socjo- i psychogenetyczne. Przekł. K. Markiewicz, T. Zabłudowski. Warszawa 2011.
Google Scholar
Enriques F.: Problemi della scienza. Bologna 1906.
Google Scholar
Foucart J.: Fluidité sociale et conceptualisations de l’entre-deux. Systèmes semi-chaotique, réseaux et transactions sociales. Essai. Aix-en-Provence 2016.
Google Scholar
Frysztacki K.: Wokół pracy socjalnej. Od koncepcji i teorii do kontekstów empiryczno-analitycznych. Kraków 2019.
Google Scholar
Giroux H.A., Witkowski L.: Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Przedmowa Z. Kwieciński. Posłowie T. Szkudlarek. Aneks Z. Melosik, B. Śliwerski. Kraków 2010.
Google Scholar
Grudziewska E., Lewicka-Zelent A.: Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego. Warszawa 2015.
Google Scholar
Habermas J.: Knowledge and Human Interests: A General Perspective. Boston 1971.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E.: Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki. Łódź 2019.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E.: Social Pedagogy. Comprehending Activity in the Field of Practice. Transl. by M. Hinton. Beau Bassin 2020.
Google Scholar
Milerski B., Karwowski M.: Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie. T. 2. Kraków 2016.
Google Scholar
Obuchowski K.: Adaptacja twórcza. Warszawa 1985.
Google Scholar
Orzelska J.: W stronę pedagogiki istotnej egzystencjalnie. Życie i jego trudności z energią duchową jako wyzwanie pedagogiczne rezyduów tożsamości. Kraków 2014.
Google Scholar
Przyborowska B.: Struktury innowacyjne w edukacji. Teoria – praktyka – rozwój. Toruń 2003.
Google Scholar
Sloterdijk P.: Musisz życie swe odmienić. O antropotechnice. Przekł. J. Janiszewski. Słowo wstępne A. Żychliński. Warszawa 2014.
Google Scholar
Thom R.: Parabole i katastrofy. Rozmowy o matematyce, nauce i filozofii z Giulio Giorello i Simoną Morini. Przeł. i przedmową opatrzył R. Duda. Warszawa 1991.
Google Scholar
Thom R.: Paraboles et catastrophes. Entretiens sur les mathematiques, la science et la philosophie. Realisés par G. Giorello, S. Morini. Milano 1980.
Google Scholar
Wagner A.: Debata o pracy socjalnej/pedagogice społecznej – reprezentujemy homogeniczny czy heterogeniczny paradygmat naukowy? W: Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy. Red. E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, E. Cyrańska. Łódź 1998, s. 455–462.
Google Scholar
Wierciński A.: Existentia Hermeneutica. Understanding as the Mode of Being in the World. Zurich 2019.
Google Scholar
Witkowski L.: Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. Warszawa 2007.
Google Scholar
Witkowski L.: Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Profesje społeczne versus ekologia kultury. Kraków 2018.
Google Scholar
Witkowski L.: Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty – postacie – pojęcia – próby. Odpowiedź na Księgę Jubileuszową. Toruń 2009.
Google Scholar
Witkowski L.: Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice. Warszawa 2007.
Google Scholar
Witkowski L.: Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce. Kraków 2014.
Google Scholar
Witkowski L.: Psychodynamiki i ich struktura. Studia z humanistyki stosowanej. Toruń 2020.
Google Scholar
Witkowski L.: Rozprawa z autorytetem: w stronę autorytu przejścia. W: Medytacje filozoficzne. Red. M. Falkowski, A. Marczyński. Warszawa 2015, s. 81–101.
Google Scholar
Witkowski L.: Tożsamość i zmiana. Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji. Wrocław 2010.
Google Scholar
Witkowski L.: Uniwersalizm pogranicza. O semiotyce kultury Michała Bachtina w kontekście edukacji. Toruń 2000.
Google Scholar
Witkowski L.: Versus. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika Homburgera Eriksona. Kraków 2015.
Google Scholar
Witkowski L.: Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii). Kraków 2009.
Google Scholar