Brach-Czaina J.: Szczeliny istnienia. Wydawnictwo „Dowody”, Warszawa 2022.
Google Scholar
Bugaj J.M.: Uniwersyteckie strategie rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.
Google Scholar
Butler J.: Professional Development: Practice as Text, Reflection as Process, and Self as Locus. „Australian Journal of Education” 1996, vol. 40 (3), s. 265–283. https://doi.org/10.1177/000494419604000305.
Google Scholar
Butler J.: Teacher Professional Development: an Australian Case Study. „Journal of Education for Teaching” 1992, vol. 18 (3), s. 221–238. https://doi.org/10.1080/0260747920180302.
Google Scholar
Dudzikowa M.: Kompetencje autokreacyjne – czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych. W: Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej. Red. M. Dudzikowa, A.A. Kotusiewicz. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Filia, Białystok 1994, s. 127–152.
Google Scholar
Dudzikowa M.: O trudnej sztuce tworzenia samego siebie. Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1985.
Google Scholar
Dudzikowa M.: Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
Google Scholar
Dylak S.: Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1995.
Google Scholar
Hargreaves A.: The Emotional Practice of Teaching. „Teaching and Teacher Education” 1998, vol. 14 (8), s. 835–854. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/S0742-051X(98)00025-0.
Google Scholar
Hargreaves A.: Mixed Emotions: Teachers’ Perceptions of Their Interactions with Students. „Teaching and Teacher Education” 2000, vol. 16 (8), s. 811–826. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(00)00028-7.
Google Scholar
Hetmańczyk H.: Współczesny nauczyciel przedszkola w oczach przyszłych przedstawicieli tej profesji. W: Kategorie (nie)obecne w edukacji. Wychowanie – kształcenie – rozwój. Red. B. Majerek, A. Domagała-Kręcioch. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2021, s. 147–156.
Google Scholar
Jakimiuk B.: Tworzenie relacji interpersonalnych jako podstawa i fundament profesjonalizmu nauczycieli. W: Rozwój nauczyciela. Od wczesnej do późnej dorosłości. Red. J.M. Łukasik, N.G. Pikuła, K. Jagielska. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2016, s. 49–64.
Google Scholar
Kotusiewicz A.A.: Nauczyciel jako osoba w procesie edukacyjnym. W: Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej. Red. M. Dudzikowa, A.A. Kotusiewicz. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Filia, Białystok 1994, s. 65–84.
Google Scholar
Kotusiewicz A.A.: O nabywaniu autorefleksji w praktyce edukacyjnej nauczyciela akademickiego. W: Nauczyciel akademicki w refleksji nad własną praktyką edukacyjną. Red. A.A. Kotusiewicz, G. Koć-Seniuch. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2008, s. 13–26.
Google Scholar
Kozielecki J.: Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. 8. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1998.
Google Scholar
Kuźma J.: Praktyki pedagogiczne. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Red. T. Pilch. T. 4. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2012, s. 845.
Google Scholar
Kvale S.: Prowadzenie wywiadów. Przeł. A. Dziuban. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2010.
Google Scholar
Łukasik M.J.: Rozwój osobisty nauczyciela. W: Ważne obszary badawcze w pedagogice. Red. K. Jagielska. Biblioteka Instytutu Spraw Społecznych i Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Kraków 2022, s. 43–53.
Google Scholar
Łukasik M.J.: Rozwój osobisty nauczyciela – nieobecna kategoria. „Ruch Pedagogiczny” 2018, nr 2, s. 29–37.
Google Scholar
Łukasik M.J., Jagielska K.: Refleksyjność emerytowanych nauczycieli jako czynnik zmiany i rozwoju osobistego. W: Rozwój nauczyciela. Od wczesnej do późnej dorosłości. Red. M. Łukasik, N.G. Pikuła, K. Jagielska. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2016, s. 173–188.
Google Scholar
Maslow A.: Motywacja i osobowość. [Tłum. J. Radzicki. Red. nauk. T. Rzepa. Notę o aut. oprac. A.A. Zych]. Wyd. 2, dodr. 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Google Scholar
Nowosad I., Pietrań K.: Rola uczelni wyższych w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do współpracy z rodzicami. „Rocznik Lubuski” 2015, T. 41 (2), s. 131–145.
Google Scholar
Obuchowski K.: Człowiek intencjonalny. Wydawnictwo PWN, Warszawa 1993.
Google Scholar
Piwowarski R.: Wejście do zawodu oraz rozwój zawodowy nauczyciela – perspektywa międzynarodowa i polska. „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2016, T. 35, nr 3, s. 19–32. http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.3.19.
Google Scholar
Rotkiewicz H.: Uwagi o podmiocie kształcenia jako kryterium oferty edukacyjnej. W: Nauczyciel akademicki w refleksji nad własną praktyką edukacyjną. Red. A.A. Kotusiewicz, G. Koć-Seniuch. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2008, s. 39–52.
Google Scholar
Steines J.W.: The Self-Concept in Learning and Teaching. „Australian Journal of Education” 1963, vol. 7 (3), s. 172–186. https://doi.org/10.1177/000494416300700305.
Google Scholar
Steines J.W.: The Teacher’s Therapeutic Role in Ordinary Classroom Situations. „Australian Psychologist” 1970, vol. 5 (1), s. 9–24. https://doi.org/10.1080/00050067008259865.
Google Scholar
Szempruch J.: Problemy kształcenia i doskonalenie nauczycieli w Polsce – w kierunku profesjonalizacji zawodu. „Studia BAS” 2020, nr 2 (70), s. 27–47. https://doi.org/10.31268/StudiaBAS.2022.11
Google Scholar