Bachelard G.: Kształtowanie umysłu naukowego. Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej. Przeł. i posł. opatrzył D. Leszczyński. Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2002.
Google Scholar
Balandier G.: Le désordre. Éloge du mouvement. Fayard, Paris 1988.
Google Scholar
Barbier J.M.: Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć. Przekł. i oprac. E. Marynowicz-Hetka. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
Google Scholar
Barbier J.M.: Penser en termes de transformations conjointes. Innovation Pédagogique et „Transition”, 22.04.2022, https://www.innovation‑pedagogique.fr/article11987.html [dostęp: 26.04.2022].
Google Scholar
Barbier J.M., Marynowicz-Hetka E.: „Myśląc transformacje” – wprowadzenie w problematykę. „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2021, nr 2 (13), s. 15–19. https://doi.org/10.18778/2450-4491.13.02.
Google Scholar
Braudel F.: Les Écrits de Fernand Braudel. Vol. 2: Les Ambitions de ľhistoire. De Fallois, Paris 1997.
Google Scholar
Braudel F.: Historia i trwanie. Tłum. B. Geremek, W. Kula. Czytelnik, Warszawa 1999.
Google Scholar
Castoriadis C.: L’Institution imaginaire de la société. Seuil, Paris 1975.
Google Scholar
Hess R.: Le lycée au jour le jour. Ethnographie ďun établissement ďéducation. Méridiens Klincksieck, Paris 1989.
Google Scholar
Imbert F.: Vers une clinique pédagogique. Un itinéraire en science de ľéducation. Matrice, Vigneux 1992.
Google Scholar
Jullien F.: Ponownie otworzyć możliwości: de-koincydencja i kolejne życie.
Google Scholar
Wybór tekstów. Przekł. i oprac. E. Marynowicz-Hetka. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź (w druku).
Google Scholar
Jullien F.: Rouvrir des possibles. Dé-coïncidence, un art ďopérer. Édition Ľobservatoire, Paris 2023.
Google Scholar
Jullien F.: Les transformations silencieuses. Grasset&Fasquelle, Paris 2009.
Google Scholar
Lobrot M.: La pédagogie institutionnelle. Ľécole vers autogestion. Édition Gautthier-Villars, Paris 1972.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E.: Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki. T. 1. [Wykład]. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E.: Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E.: Pokolenie historyczne: wyłanianie społeczno-pedagogicznej ramy epistemologicznej „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2022, nr 2 (15), s. 15–37. https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.02.
Google Scholar
„Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2021, T. 2 (13): Myśląc transformacje. Red. nauk. J.M. Barbier, E. Marynowicz-Hetka. https://czasopismo.naukiowychowaniu.uni.lodz.pl/resources/html/articlesList?issueId=14280 [dostęp: 15.05.2023].
Google Scholar
„Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2022, T. 2 (15): Helena Radlińska i jej pokolenie historyczne. Red. nauk. I. Kamińska-Jatczak, J. Sosnowska. https://czasopismo.naukiowychowaniu.uni.lodz.pl/resources/html/articlesList?issueId=14778 [dostęp: 15.05.2023].
Google Scholar
Nawroczyński B.: Życie duchowe. Zarys filozofii kultury. Księgarnia Wydawnicza F. Pieczątkowski i S-ka, Kraków–Warszawa 1947.
Google Scholar
Witkowski L.: Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
Google Scholar
Witkowski L.: Uroszczenia i transaktualność w humanistyce. Florian Znaniecki: dziedzictwo idei i jego pęknięcia. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2022.
Google Scholar
Znaniecki F.: „Humanizm i poznanie” i inne pisma filozoficzne. Rzeczywistość kulturową przeł. oraz całość druku przygotował J. Wocial. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1991
Google Scholar