Opublikowane: 2016-06-30

Moralne i edukacyjne konsekwencje intelektualizmu etycznego

Alicja Żywczok

Abstrakt

Artykuł ma charakter polemiczny; autorka krytykuje w nim główne założenia intelektualizmu etycznego, zwłaszcza twierdzenie, że na moralne postępowanie człowieka decydujący wpływ ma jego wiedza na temat wartości moralnych. Zdaniem autorki takie przekonania prowadzą do jednostronnego angażowania sfery mentalnej uczniów we współczesnej szkole. Autorka stawia kilka tez, które rozwija w tekście, w tym następującą: intelektualizm etyczny, pomijając znaczenie ludzkiej woli, emocji i uczuć, w znacznym stopniu utrudnił właściwy proces wychowania moralnego kolejnych pokoleń i zastąpił go edukacją aksjologiczną. Autorka przedstawia liczne przykłady intelektualizmu etycznego, który zdominował polską szkołę, np. uczeń jest postrzegany jako podmiot uczący się, a rzadziej jako podmiot przeżywający różnorodne emocje czy uczucia; infrastruktura szkoły jest stosunkowo dobrze przystosowana do pełnienia funkcji dydaktycznej, a w mniejszym stopniu do realizacji jej funkcji wychowawczych; szczególnie zaniedbane jest przy tym uwewnętrznianie wartości u uczniów. Autorka jest zdania, że do uprzywilejowanych kategorii pedagogicznych należy zaliczyć między innymi sytuację wychowawczą i atmosferę wychowawczą, które ułatwiają proces przyjmowania przez dzieci i młodzież właściwych postaw moralnych.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Żywczok, A. (2016). Moralne i edukacyjne konsekwencje intelektualizmu etycznego. Chowanna, 46(1 (46), 69–87. https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2016.46.03

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.


Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).

Nr 1 (46) (2016)
Opublikowane: 2020-09-23


ISSN: 0137-706X
eISSN: 2353-9682

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.